fbpx

Analiza tržišta: eCommAwards daje detaljne smjernice kako biti bolji i uspješniji

Hrvatsko eComm tržište prošlo je kroz protekle godine i desetljeća dinamičan put razvoja, a kakvo je aktualno stanje hrvatskog eCommerce sektora, gdje su dobre a gdje ne tako dobre strane te zašto bi se hrvatski web trgovci trebali prijaviti na eCommAwards natjecanje, govori nam šest vrhunskih stručnjaka, članova žirija eCommAwards za kategoriju webshopova

Želite li saznati kako stojite u usporedbi s konkurencijom? Želite vidjeti koje su vam dobre strane, a na kojima biste ipak trebali poraditi? Onda biste se trebali prijaviti za eCommAwards, besplatnu analizu webshopa u kojoj će stručnjaci iz šest različitih područja pretresti sve dobre i manje dobre strane vašeg webshopa i dati vam precizne smjernice daljnjeg razvoja. U današnje vrijeme brzih promjena, pogotovo u eCommerce sektoru, znati gdje usmjeriti svoj razvojni potencijal od ključne je važnosti za uspjeh na izuzetno konkurentnom tržištu.

U sklopu ovoga projekta često su do nas dolazile informacije kako se trgovci oklijevaju prijaviti jer ne žele da se ocjene njihovih webshopova javno objavljuju pa da to odmah na početku otklonimo – ocjene vašeg webshopa dobivate isključivo vi, a jedino što se objavi su pobjednici u svakoj od šest kategorija. Pritom pobjednici dobivaju ukupnu analizu webshopa koja predstavlja ogromnu stratešku vrijednost i ključnu smjernicu za postavljanje prioriteta budućeg razvoja.

Prošle je godine stručni žiri ocjenjivao 74 webshopa u šest kategorija – Korisničko iskustvo (UX), Optimizacija za tražilice (SEO), Pravna usklađenost (Legal), Analitika (Analytics), Sadržaj i marketing (Content) te Putovanje kupaca (Buyer’s Journey), a svečana dodjela nagrada ovog, petog po redu eCommAwards izdanja okupila je više od 100 ljudi te je prvi put održana kao ekskluzivan događaj izdvojen iz godišnje CRO Commerce konferencije. To je jasan znak da je projekt prošao afirmaciju i da je prihvaćen na tržištu kao još jedna aktivacija kojom Udruga eCommerce Hrvatska pridonosi unapređenju kvalitete domaćeg tržišta.

Stručni žiri činili su Aron Stanić (UX), Marko Pačar (SEO), Dario Begonja (Sadržaj i marketing), Goran Blagus (Buyer’s Journey), Dijana Kladar (Legal) i Robert Petković (Analytics).

Vrijedi se prisjetiti što je nakon proglašenja poručio Goran Blagus: “Hrvatski webshopovi dobro stoje u usporedbi sa stranim webshopovima, informativni su, korisni, imaju dobre vizuale i trebamo biti ponosni na naše eCommerce tržište koje konstantno raste. Preporučujem webshopovima da se prijave na eCommAwards jer stručnjaci u industriji analiziraju webshop u nekoliko kategorija i tako se dobivaju vrijedne povratne informacije korisne za njegov rast i razvoj na konkurentnom tržištu.”

Sve bolju poziciju hrvatskog eCommerce sektora istaknuli su tada i ostali članovi žirija. A kako rezoniraju danas, uoči šestog po redu eCommAwards izdanja, odlučili smo ih sve redom priupitati pa idemo vidjeti što su nam rekli.

KAKO OCJENJUJU ECOMMERCE TRŽIŠTE?

Aron Stanić mišljenja je kako se hrvatsko eCommerce tržište razvija sve brže i da je, dakako, veliki akcelerator bio i tzv. covid bum koji je prisilio i brojne trgovce na izradu svojih prvih webshopova, a s druge strane su i kupci postali skloniji kupovanju online i, što je po njemu najbitnije, korištenju kartica.

Aron Stanić

Analizirajući shop funkcionalno i strukturalno, što je njegova uža specijalnost, Marko Pačar izražava zadovoljstvo jer vidi ozbiljan pomak u kvaliteti samih shopova i da smo se, ako se gleda iz perspektive funkcionalne kvalitete samih trgovina, približili zapadnim standardima u pogledu funkcionalnosti i korisničkog iskustva. “I dalje nerijetko naletim na poprilično ‘ogoljene’ shopove koji su na rubu ikakve iskoristivosti, ali to nije ekskluzivan problem hrvatskog tržišta – gledajući prosjek, većina shopova su na zadovoljavajućoj razini i tu treba pohvaliti rad Udruge, svijest i educiranost administratora shopova, ali i treće strane poput dediciranih development agencija, developera, marketinških agencija i drugih dionika tržišta”, poručuje Marko Pačar.

Dario Begonja iz svog kuta gledanja ne vidi tako pozitivnu perspektivu pa eksplicira: “Prije korone bilo je znatno manje webshopova na tržištu, ali su u pravilu znali zašto se bave time. Prve dvije godine od pandemije, drastično se povećao broj online trgovina, ali značajan broj njih, uključujući i velike igrače, imao je strategiju ‘omogući plaćanje online i sve će se ostalo samo riješiti’. Naravno, to za 99% poduzeća ne može upaliti. No, sad se i to pročistilo – dio takvih shopova je zatvoren, a dio je implementirao znatno bolje strategije razvoja. Još uvijek je vidljivo da jako zaostajemo za naprednim eCommerce tržištima, čak i nekim obližnjim, iako treba reći da se stvari pomiču u pozitivnom smjeru.”

Dario nije zadovoljan brzinom razvoja niti čestim manjkom kvalitetnog razgovora o tome kako to riješiti: “Spori razvoj kvalitete dostavnih službi, relativno troma implementacija općepriznatih recenzija (svi bi članovi udruge stvarno morali imati Trustprofile koji im je besplatan u članstvu), izostanak praćenja kvalitetnih CRO strategija pri razvoju webshopova – neke su od najvažnijih stavki koje koče brži razvoj našeg tržišta.”

Goran Blagus živi je svjedok geneze eCommerce tržišta u Hrvatskoj u kojem djeluje od početka 2000-ih kada je još bilo u povojima. Govoreći o tome kako se tržište od tada mijenjalo naglasio je kako nije samo stvar promjena tehnologije, već se cijelo tržište i društvo poprilično transformiralo i evoluiralo u smjeru da eComm ponudu odnosno rješenja percipira kao nešto normalno i uobičajeno.

Goran Blagus

“Kroz ovih 20-ak godina imali smo nekoliko većih preokreta u ljudskim ‘mindsetovima’ i ako se samo vratimo na korona vrijeme, dobro je osvijestiti kako smo do početka pandemije eComm percipirali kao područje za geekove te je sve išlo sporo, da bi se nakon ‘lockdowna’ desio bum. S klijentima radim upravo na prepoznavanju takvih trendova, raspoloženja i ciklusa te na prilagodbi poslovne strategije i povezanih eComm aktivnosti kako bi tvrtka (i njezin webshop) bili efikasniji, produktivniji i ono najvažnije – profitabilni. I tu je onaj dio gdje često kažem da je u webshop tehnologiji sve lako kopirati i naučiti kad je u pitanju tehnologija, ali prepoznati emotivne pokretače, raspoloženje ciljne skupine, navike, opasnosti i prilike puno je važnije i zapravo presudno je li neki webshop ili eComm rješenje loše, prosječno ili iznimno profitabilno.”

U svojem komentaru odvjetnica Dijana Kladar također podsjeća da e-tržište u Hrvatskoj bilježi značajan rast u proteklim godinama naglašavajući kako je ovaj dinamičan razvoj posljedica niza ključnih čimbenika. Među njima posebno izdvaja sveprisutnost interneta, kontinuirani tehnološki napredak te promjene u potrošačkim navikama koji igraju ključnu ulogu u oblikovanju ovog procvata e-trgovine.

Robert Petković već je više od 25 godina u digitalnom poslu i kroz to je vrijeme, kao i Goran Blagus, iz prve ruke svjedočio i najranijim fazama razvoja.

Osvrćući se na prijelomne trenutke u zadnjih nekoliko godina, kaže: “Osim što je pandemija covida-19 donijela veliki bum na eCommerce tržištu, gdje je nužnost generala veliku potražnju za novim web trgovinama pa su se pojavili kako novi ponuđači rješenja, tako i konzultanti i trgovine i kupci, ne mislim da je u prosjeku osim velikih volumena pandemija donijela puno kvalitete na tržištu. Da, kvalitetni su webshopovi uz pomoć volumena prodaje postali još kvalitetniji, ali se pritom i veliki broj neiskusnih trgovaca zbog pukog preživljavanja odlučio za web trgovinu, misleći da je ‘dovoljno uključiti kompjuter i to će se samo prodavati’, pa one web trgovine koje su uspjele preživjeti pandemiju tek sada kreću raditi na kvaliteti svoje ponude, sadržaja, marketinga i funkcionalnosti, gdje im digitalna analitika mora biti jedan od osnovnih alata s pomoću kojih mogu utvrditi što od stvari koje rade ima smisla, a što nema.”

ZAŠTO SE PRIJAVITI NA ECOMMAWARDS?

“Zato što će dobiti besplatan izvještaj s popisom prijedloga poboljšanja, ne samo iz područja UX-a, nego iz perspektive i ostalih članova žirija (gdje svatko doprinosi iz svojeg kuta i donosi svoju ekspertizu). Rijetko gdje imate priliku da vam netko na takav način da neovisan osvrt na vaš webshop, s konkretnim savjetima za unaprjeđenje. A oni najbolje ocijenjeni dobit će i nagradu kojom se mogu pohvaliti – interno, ali i prema javnosti”, rekao je Aron Stanić.

“Uz činjenicu da će žiri ‘prokopati’ vaš web i apelirati na neke ključne segmente u koje je potrebno intervenirati, a i činjenicu da je bodovanje, koliko god arbitrarno, dobar način da nekome demistificiramo gdje stoji u odnosu na ono što bi moglo biti kada bi sve bilo odlično posloženo, sudjelovanje na eCommAwardsima dobar je način povezivanja s ostatkom zajednice, ali i dobivanje osjećaja za trenutačno stanje scene u Hrvatskoj, bez obzira na eventualne nišne različitosti”, pridodaje Marko Pačar.

Marko Pačar

Zašto bi se web trgovci trebali prijaviti na eCommAwards za Darija Begonju retoričko je pitanje. “Ovo, zapravo, uopće ne bi trebalo biti pitanje – no, nažalost, još uvijek jest. Naime, sama dodjela nagrada bi, po meni, svakom shopu trebala biti totalno sekundarna stvar. Fokus treba biti na analizi. Da vam netko sutra dođe i kaže ‘tim vrhunskih stručnjaka u svojim područjima analizirat će vaš shop i dati vam točne smjernice kako možete optimizirati eCommerce poslovanje – besplatno!’, pitali biste ga u čemu je kvaka i što piše u sitnom printu. Ovdje nema sitnog printa, udruga eCommerce Hrvatska svake godine radi veliku količinu aktivnosti za razvoj tržišta i poboljšanje konkurentnosti domaćih shopova, a ovo je jedna od najvećih i najvažnijih takvih aktivacija. Ne znam za cijene analiza drugih stručnjaka iz žirija, ali u normalnoj poslovnoj suradnji s Hero Factoryjem, čak ni većina manjih shopova ovakvu analizu ne bi od mene dobila za manje od 700 EUR (da i ne pričam o cijenama za veće i kompleksnije shopove). Pomnožite tu okvirnu cifru s brojem stručnjaka u žiriju. Zašto to ne bi htio svaki član udruge? Zato sam na početku rekao da ovo uopće ne bi trebalo biti pitanje, a nadam se da za koju godinu neće niti biti.”

Zato što im je to najbolja financijska odluka koju mogu donijeti. Zamisli, za ‘ništa’ dobiješ nekoliko izvještaja i reporta stručnjaka iz svakog eComm područja i još imaš smjernice kako da to unaprijediš”, odgovara Goran Blagus na pitanje zašto se prijaviti na eCommAwards te dodaje: “Čisto zlato. Ma ono, suludo je da se više webshopova ne javlja na to. A znaš zašto se neki ne javljaju? EGO! Boje se da će ih netko nagaziti, da će netko prokazati greške i propuste kojih su sami svjesni ili se čak boje da će ispasti kako im je konkurencija bolje rangirana od njih. Šteta. Ma suludo. Ali kako sam ja u psihologiji prodaje i vidiš da spominjem EGO, što misliš koja je trenutno najbolja poslovna strategija za postizanje boljih rezultata webshopa? Da, baš to. Samo, pripazi kako ćeš masirati ego svoje ciljne skupine.”

Imajući u vidu sve veću konkurenciju, Dijana Kladar ističe kako eCommAwards predstavlja priliku za trgovce da budu prepoznati za izvanrednost u e-trgovini i izgrade povjerenje kod svojih kupaca. Prema njenim riječima, sudjelovanje potiče trgovce na bolje razumijevanje prava potrošača i potrebe za usklađenošću s GDPR-om, pružajući podršku za sprječavanje pravnih problema i unapređenje poslovanja.

Dijana Kladar

“Pridruživanjem eCommAwards trgovci dobivaju i besplatnu pravnu analizu svojih web trgovina, uključujući kategorije poput općih uvjeta poslovanja, odgovornosti za materijalne nedostatke, isticanja cijena, prava na jednostrani raskid, povrata proizvoda, prigovora i usklađenosti s GDPR-om”, pojašnjava odvjetnica Dijana Kladar.

Robert Petković smatra da rijetko koji web trgovac može poznavati sve detalje i finese od kojih se sastoji dobar webshop, prvenstveno zato što je trgovcima webshop često samo još jedna ekstenzija primarne prodaje, čiji se način promocije, poslovanja i održavanja znatno razlikuje od fizičkih trgovina.

“Prijavom na eCommAwards mogu u kratkom roku doznati što sve trebaju poboljšati na svojim webshopovima kako bi bili uspješniji, te na koji način to provesti u djelo, a za što nisu potrebni milijuni eura, nego neka specifična znanja i vještine, njihova strategija te ono uvijek najbitnije – kvalitetan proizvod ili usluga“, naglašava Robert Petković.

PRIZMA MEĐUNARODNOG RAZVOJA

Upitali smo naše stručnjake i da stave u perspektivu naše tržište s najboljim praksama koje su prisutne na najrazvijenijim europskim i svjetskim tržištima pa ćemo u ovom odjeljku sumirati njihove poglede s te strane.

Aron Stanić kao najveću boljku domaćih web trgovaca izdvaja tzv. product discovery, odnosno osiguranje da posjetitelj webshopa može na jednostavan i brz način pronaći ono što ga zanima i tako postati kupac.

“Ovaj proces uključuje prvenstveno visoko funkcionalnu (da ne kažemo ‘pametnu’) tražilicu, te smislene i funkcionalne filtere na stranicama kategorija – te su dvije stvari velika boljka naših web trgovaca jer mnogi još uvijek muku muče s nekim osnovama – npr. prikazati isti broj proizvoda za pojmove majica, majice ili majca ili imati dinamičke filtere na stranici kategorije koji vas neće ostaviti s nula rezultata”, pojasnio je Stanić.

Marko Pačar smatra kako eCommerce SEO odavno nije samo set pojednostavljenih kriterija koje treba ispuniti, uz lokalnu domenu i tako očekivati ozbiljniji proboj na konkurentna tržišta. Po njemu, u eCommerce sektoru snaga brenda ključan je indikator uspješnosti u SEO svijetu.

“Za manje, ‘nišnije’ brendove, ovo može proći, ali i dalje traži investiranje u pozicioniranje brenda, multichannel strategiju te dobro pozicioniranje unutar niše i tu imamo primjere lokalnih shopova koji taj posao odrađuju kvalitetno, ali očekivati da netko može ući na tržište Njemačke s, primjerice, laptopima, ‘dobro posložiti SEO’ i konkurirati MediaMarktu, Saturnu ili nedajbože Amazonu je toksična razina poslovne pozitive. Prostor za napredak postoji i ne želim ikoga obeshrabriti, ali u tom proboju, SEO je za veliku većinu shopova zadnja rupa na svirali“, upozorava u svom komentaru Marko Pačar.

Dario Begonja svoju reakciju kondenzira u dva područja – međunarodna konkurencija u Hrvatskoj i hrvatski shopovi u internacionalnom okruženju. Prvospomenuto područje donosi povećane probleme s isplativošću naših shopova, ali i gura razvoj kvalitetne ponude naših shopova puno brže nego što bi se to organski događalo. Od glavnih područja za unaprjeđenje izdvaja dostavu, zatim recenzije i social proofing te različite CRO i aftersales strategije koje se ne koriste ni približno dovoljno, a na kojima internacionalni shopovi rade razliku. S druge strane, upozorava na to kako je puno hrvatskih shopova u 2010-ima slomilo zube u pokušaju penetracije na zahtjevna tržišta poput njemačkog.

Dario Begonja

“No, u zadnje vrijeme ima sve više pozitivnih primjera i uspješnih priča, pogotovo pri izlasku na tržišta koja su otvorenija ponudi iz zemalja poput Hrvatske, koja imaju manju konkurenciju i koja ne zahtijevaju toliku razinu investicije – pod uvjetom da se napravi dobar market research i prilagodba“, naglasio je Dario.

Osvrnuvši se na stranu nuditelja rješenja, Goran Blagus je vrlo pozitivan te je mišljenja kako u Hrvatskoj ima tvrtki i eksperata iz svih eComm područja i da tu nema granica. Što se tiče trgovaca, kao ograničavajuću okolnost pak ističe to što smo malo tržište jer ako se webshop fokusira na lokalno tržište onda je dosta teško biti visokoprofitabilan.

“Nažalost, to je posljedica malog tržišta, ali ako se trgovac može preorijentirati na regiju ili čak cijeli svijet, uz malo pregovora s dostavnim službama, tada stvari već izgledaju puno drugačije. Područje gdje se trebamo razvijati je upravo ovo o kojem ja dosta ‘trubim’ – fokus na emociju, ugođaj, povjerenje. Tehnologija se lako kopira i jednostavno kupi, ali osjećaji, emocije i motivatori za kupnju moraju se mudro i pametno izgraditi. Zato, psihologija prodaje i buyer’s journey je next hot thing“, uvjeren je Goran Blagus.

Dijana Kladar komentira kako se hrvatski e-trgovci suočavaju s izazovima konkurencije na otvorenom online tržištu te pritom objašnjava da način na koji se nose s međunarodnom konkurencijom ovisi o mnogo čimbenika, uključujući specifičnosti sektora, veličinu poslovanja i primijenjene strategije.

Prema njenim riječima, nedvojbeno je da značajni faktori koji su oblikovali razvoj e-trgovine u Hrvatskoj uključuju i promjene u zakonodavstvu, a posebice obvezu usklađenosti s propisima iz područja potrošačkog prava i zaštite osobnih podataka (GDPR). “Usklađenost s ovim pravnim zahtjevima postala je ključna za e-trgovce, s fokusom na transparentnost i zaštitu privatnosti kako bi se izgradilo povjerenje kod kupaca”, istaknula je Dijana Kladar.

Robert Petković podsjeća na to da je hrvatski turizam još prije 15 godina podigao kvalitetu digitalnog marketinga u Hrvatskoj te smo godinama bili među digitalno najzrelijim zemljama u Europi, no u zadnjih pet godina zaostajemo za okruženjem, a kao osnovni razlog navodi to što se ciljaju kratkoročni rezultati bez dugoročne strategije.

Robert Petković

“Hrvatska je malo tržište i zbog malih volumena prodaje često je potrebno previše vremena da bi se testirale neke hipoteze pa je stoga izuzetno bitno imati strategiju i taktiku, kao i plan mjerenja razrađene prije nego što startamo marketinške aktivnosti, a ne da tek nakon što završi neka kampanja/akcija radimo analize i pitamo se što je sve pošlo po zlu”, smatra Petković.

Dobro planiranje i mjerenje, po njegovom mišljenju, može uštedjeti i vremena i živaca, ali je za tako nešto potrebno imati i znanja, kao i viziju. “No, nije sve ružičasto niti u drugim zemljama, kako u okruženju, tako niti diljem EU-a, jer je pandemija svugdje dovela do povećane potrebe za online trgovinom, u kojoj su se bolje snašli oni koji su već ranije imali neku ideju i znanja o tome kako se vodi online trgovina. Znanja koja svaki voditelj web trgovine može usvojiti na eCommerce Akademiji“, poručio je Robert Petković.

VEZANI ČLANCI:

eCommAwards sada je dostupan i za nuditelje usluga

Dijana Kladar: eCommAwards prilika je da potvrdite povjerenje svojih kupaca

Goran Blagus: eCommAwards je najkraći put da posjetitelja konvertirate u kupca

O Autoru

Goran Pavlović
urednik eCommerce Magazina

Želiš vidjeti vlastitu web trgovinu na popisu? Postani član!

Sve je u povjerenju! Pridruži se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac. Punopravno članstvo uključuje besplatnu Trusted Shop certifikaciju.
>
Ocjena www.ecommerce.hr na Trustprofile recenzija je 10.0/10 temeljena na 9 recenzije.

Koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najbolje online iskustvo. Pristankom prihvaćate korištenje kolačića u skladu s našom politikom privatnosti.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Postavke privatnosti

Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.

Ovi su kolačići neophodni za funkcioniranje web stranice i ne mogu se isključiti u našim sustavima.

Tehnički kolačići
Za korištenje ove web stranice koristimo sljedeće tehnički potrebne kolačiće
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Odbijam sve usluge
Spremi
Priihvaćam sve usluge