Kako je COVID utjecao na eCommerce prodaju

Zahvaljujući globalnoj pandemiji eCommerce je ušao u fazu ubrzanog rasta i preskočio nekoliko godina unaprijed, prisilivši tvrtke na prilagodbu i promjenu dotadašnjih prodajnih modela i strategija. Veliki boom online trgovine je promijenio i navike potrošača, stvorio izazove u logistici, potaknuo inovativnost u operativnim procesima i automatizaciju. 

Na webinaru “eCommerce COVID transformacija” govorilo se upravo o promjenama u webshop prodaji poslijed pandemije i lockdowna. Na kakve su probleme hrvatski web trgovci naišli i kakve im je promjene u prodaji donijela pandemija podijelio je Marcel Majsan, predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska.

Nadalje, iskustva multinacionalne kompanije Sport vision i eCommerce udruge Srbije podijelila je Zorana Milidrag, globalna eCommerce direktorica Sportvisiona i predsjednica Udruge eCommerce Srbija.

Za informacije o funkcioniranju i promjenama u dostavi pridružio se i Dean Pilipović, Key Account Manager GLS Croatia, dok nam je Tomislav Staničić podijelio korisne savjete za razvoj i poboljšanje eCommerce projekata.

Panel raspravu je vodila Oksana Balyk Kirinčić, eCommerce konzultantica iz kompanije +mind.

eCommerce prodaja uslijed pandemije je narasla 15 %, no je li to stvarno tako?

Iako je lockdown zasigurno bio loš za domaću ekonomiju, online trgovci se ne mogu požaliti. Istraživanje tvrtke EQUESTRIS pokazalo je da je online prodaja u odnosu na prethodno razdoblje porasla za 15,5 %, a čak 67% ispitanika naglasilo je da online kupuje češće u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Glavne tri promjene koje je Marcel Majsan primijetio kod online prodaje su:

  1. Počeli su kupovati ljudi koji dosad nikada nisu kupovali online
  2. Kategorije koje prije nisu bile popularne su zabilježile najveći porast (prehrambeni proizvodi i proizvodi za trening kod kuće)
  3. Puno malih i srednjih poduzeća je počelo prodavati online, kao i OPG-ovi

Iako online prodaja OPG-ova nije opstala, Marcel savjetuje da za početak pokušaju prodavati putem nekog većeg marketplacea jer se onda ne moraju „mučiti“ s poslovima oko webshopa, već mogu raditi ono što im ide i što znaju.

U Srbiji je tržište slično, no Hrvatska je i dalje u eCommerce pogledu malo naprednija. Tamo su trgovci mogli primijetiti rast od 200 do 400 posto, navodi Zorana, nevezano jesu li u online prodaju tek ušli ili postoje već pet ili deset godina.

Uslijed lockdowna, puno srednjih i većih firmi je pokušalo otvoriti webshopove, što je rezultiralo zagušenjem dostavnih službi. U 2021. godini, navodi, Srpski online trgovci bilježe kontinuirani rast webshop prodaje – kupci su shvatili da je jednostavno i sigurno kupovati online, a trgovci da moraju više vremena uložiti na rad na procesima i ponudama webshopa.

Za dostavne je službe, kaže Dean, pandemija bila prava noćna mora – na početku. Prvih tjedan dana nije bilo kupovina ni dostava jer nitko nije znao što nas čeka, a nakon toga je web prodaja eksplodirala. Količina pošiljki se udvostručila i GLS je u tom razdoblju srušio 5 vlastitih rekorda.

Svi su se složili da je prvo eksplodirala „gaming“ industrija, potom frizerska oprema pa na kraju i prehrambeni proizvodi.

Što Hrvatski trgovci kažu o posljedicama lockdowna na web prodaju

Stopa konverzije je porasla na webshopovima 60 % ispitanika. Marcel savjetuje da, ako vam je stopa konverzije u padu, razmislite na koje načine možete podići povjerenje u webshop – komunikacijom uvjeta dostave, povrata i slično. Nakon toga krenite u oglašavanje i očekujte porast stope konverzije.

Promet na webshopu je porastao trgovinama iz kategorija tehnike, prehrambenih proizvoda i namještajem, dok su prije pandemije najpopularnije kategorije online kupovine bile tehnika, moda, putovanje i ulaznice.

Najveći broj online trgovaca planira zadržati nove kupce poboljšanjem webshopa, proširenjem asortimana i remarketing strategijama. Jako mali postotak hrvatskih web trgovaca koristi remarketing, a on bi trebao biti jedan od naj važnijih i naj učinkovitijih alata prodaje. Kontaktirajte kupce nakon što prodate proizvod, saznajte što ih još zanima – lakše je prodati starom kupcu nego novom.

Kupci preferiraju kartice, a plaćaju pouzećem

Dean navodi kako 70 % primatelja online narudžbi plaća pouzećem. Većina online shopova nudi plaćanje karticama, no kupci jednostavno biraju naplatu kod dostave. To se pogotovo primijećuje pri kupnji skupljih tehničkih proizvoda, npr. mobitela od 5000 kuna, koji će kupac naručiti online, a platiti pouzećem po isporuci.

Navodi kako je 15-18 % bio očekivani rast tržišta na godišnjoj razini, no oni su primijetili rast preko 40 %. Marcel se slaže i navodi kako je spomenuto istraživanje provedeno na kupcima, te da su web trgovci mogli primijetiti i puno veći rast, ovisno o kategoriji proizvoda koje prodaju na webshopu.

Tomislav navodi kako je važnije pojednostaviti checkout proces i poboljšati iskustvo kupovine na webshopu, na primjer – poželjno je izbaciti cross-sell i upsell iz checkouta i premjestiti ga negdje na stranicu proizvoda. Izbacite sve distrakcije koje bi mogle kupca odvući od krajnjeg cilja – izvršavanja kupovine.

Zorana se nadovezuje da bi se zasigurno trebalo raditi na checkout procesu, kao i na izgradnji povjerenja kako bi kupci bili sigurni platiti karticom na tom webshopu. Također, predlaže uvesti QR kodove za jednostavno izvršenje kupovine putem bankovnog računa, u slučaju kada kupovina karticama nije moguća.

Potrebno je napraviti sve kako bismo naveli kupca da plati na webshopu, kako bi izbjegli trošak odbijenih narudžbi od strane kupaca na naplate poduzećem. Navodi kako online trgovci ne dobivaju dobre uvjete od banaka, pa zato i dobar postotak online trgovaca nema implementirano kartično plaćanje.
Istraživanje Udruge eCommerce Hrvatska na skoro 2000 online kupaca pokazalo je kako kupci preferiraju plaćanje karticama, ali unatoč tomu 70 % kupovina završi pouzećem. Razlozi zašto ne biraju plaćanje karticama su manjak povjerenja i lijenost – ne da im se otići po karticu i utipkavati podatke za kupovinu.

S obzirom na to, ideja uvođenja QR koda za naplatu u checkout proces smanjila bi otpornost prema online naplati, ali valja razmisliti i o drugim opcijama kao što su PayPal i KeksPay.

„Budite transparentni po pitanju povrata i, ako je moguće, uračunajte troškove povrata u svoju poslovnu strategiju. Kupcima neće smetati ako naiđu na problem, ukoliko se taj problem odmah potrudite riješiti“ – navodi Zorana.

Tomislav komentira kako je u jeku pandemije online prodavao „kako je tko znao“. Restorani i dućani počeli su nuditi svoje usluge putem Glova i Wolta, neki butici su počeli prodavati preko Instagrama. Govori kako izrada webshop rješenja ovisi odlučite li se samo izraditi webshop za prodaju, ili se odlučite napraviti webshop na kojem možete dugoročno graditi svoj online brand. Za webshop iz prvog slučaja koji nudi samo nekoliko proizvoda, rješenje može biti gotovo u dva tjedna, dok za kvalitetno webshop rješenje trgovine s par tisuća proizvoda ponekad može trebati i godina, dvije za realizaciju.

Kako Udruga eCommerce Hrvatska može pomoći vlasnicima webshopova

  1. Preuzmite naše vodiče
  2. Učlanite se u našu Facebook grupu
  3. Učlanite se u Udrugu i postanite certificirani webshop od povjerenja

SVE JE U POVJERENJU

Pridružite se Udruzi i dokažite da ste pouzdani web trgovac.

Punopravno članstvo uključuje besplatnu Safe.Shop certifikaciju

About Author

Comments are closed.

Naše web stranice koriste kolačiće koji nam omogućavaju korištenje Google Analyticsa te oglašavanje prema našim posjetiteljima. Ako želite znati više, pročitajte našu Politiku Privatnosti ili nas kontaktirajte.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services
ecommerce

Prijavi se na newsletter i preuzmi vodič za online prodaju (PDF) 

54 stranice ekskluzivnog sadržaja za poboljšanje prodaje - BESPLATNO!