Web prodaja u vrijeme COVID-19 – Jednostrani raskid ugovora i kolačići

Svijetom trenutno vlada pandemija COVID-19 virusa koja nas je svih primorala da druženja i svakodnevne  navike,  ali  i  poslovanje  prebacimo  iz  realnog  u  virtualni  svijet.  Međutim,  svi pravni propisi su i dalje na snazi i svi smo ih dužni primjenjivati i poslovati u skladu s njima.

Webshopovi bilježe sve veći promet, što znači i više potrošača, a posljedično i više mogućih prigovora,  kao  i  komplikacija  koje  mogu  nastati  ukoliko  trgovac  nije  uskladio  svoje  online poslovanje s relevantnim pravnim propisima.

Isključenja prava potrošača na jednostrani raskid

Zakon o zaštiti potrošača posebno štiti potrošače koji su ugovor s trgovcem sklopili na daljinu putem sredstava daljinske komunikacije, kao što je primjerice ugovor o kupoprodaji sklopljen putem webshopa. S obzirom na specifične okolnosti sklapanja takvih ugovora, a posebice zbog činjenice da potrošač ne može biti siguran da će mu stvar koju naručuje odgovarati (primjerice veličina odjeće, obuće,  boja naslonjača)  Zakonom o zaštiti potrošača propisano je pravo na jednostrani odustanak kada potrošač sklopi s trgovcem ugovor na daljinu. Sukladno tom pravu, potrošač  može  u  roku  od  14  dana  od  dana  kada  mu  je  roba  predana  u  posjed  jednostrano raskinuti ugovor bez navođenja razloga.

Međutim, ovo je pravo potrošača ograničeno u posebnim situacijama propisanim Zakonom o zaštiti potrošača. Između ostalog, potrošač nema pravo jednostrano raskinuti ugovor kada je predmet  ugovora  lako  pokvarljiva  roba  ili  roba  kojoj  brzo  istječe  rok  uporabe,  kao  i zapečaćena roba koja zbog zdravstvenih ili higijenskih razloga nije pogodna za vraćanje, ako je bila otpečaćena nakon dostave.

Od iznimne je važnosti, posebno sada kada sve više webshopova prodaje hranu, na ispravan način upozoriti potrošače na ova ograničenja njihovog prava kako bi iskustvo kupovanja putem webshopa bilo pozitivno i zadovoljavajuće kako za potrošače, tako i za trgovce.

Kolačići

Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR) stupila je na snagu još u svibnju 2018. godine no mnogi webshopovi još uvijek nisu uskladili poslovanje sa istom. Usklađivanje webshopova s GDPR- om od iznimne je važnosti s obzirom da se putem Internet stranice vrši opsežna obrada podataka u koju je uključen veliki broj ispitanika, kao i mnogo različitih kategorija osobnih podataka, a zemljopisni opseg aktivnosti nije ograničen na područje Republike Hrvatske.

GDPR ima značajne implikacije i na politiku kolačića, a najvidljiviji znak promjena na internetu su  obavijesti  o  korištenju  kolačića,  koja  susrećemo  pri  prvom  posjetu  gotovo  svakom  webshopu. No, to ne znači da su svi webshopovi usklađeni s GDPR-om. Nažalost, većina nije unatoč tome što imaju obavijest o kolačićićima koja je vidljiva korisniku prilikom posjete webshopu.

Posjetitelji bi trebali imati mogućnost odbiti pohraniti kolačić na svoju terminalnu opremu prije nego se pohrani prvi kolačić. Privola mora biti tada dana. To znači da morate dobiti pristanak prije nego što budete mogli koristiti kolačiće. Privola mora biti dana slobodno, ne smije biti uvjetovana, mora biti jasna, aktivna te se mora moći na jednako jednostavan način i povući.

Većina web stranica traži pristanak za korištenje kolačića putem skočnog bannera ili odredišne stranice. Kada pitate korisnike pristaju li na kolačiće, u većini slučajeva omogućava im se da kliknu “Prihvaćam” ili “U redu”, ili nešto u tom smislu. To je krivo jer korisnik nema načina da smisleno odbije pristanak, osim da odstupi od web mjesta. Takva praksa nije u skladu s GDPR- om.

Važno je da na svojoj web stranici ugradite sadržaje koji korisnicima omogućuju prihvaćanje, odbijanje i povlačenje pristanka za različite vrste kolačića. Vodite računa da se pristanak ne daje slobodno ako se ne može odbiti ili povući bez štete ili ako ga uvjetujete nekim popustom.

Odvjetnica Dijana Kladar je specijalizirana za ecommerce i trgovačko pravo, te joj se možete javiti za izradu ili prilagodbu pravnih tesktova na svom webshopu putem donje prijavnice.

Ako imate neka dodatna pitanja, možete kontaktirati odvjetnicu Dijanu Kladar izravno na email: dijana@ecommerce.hr.

Loading

About Author

Dijana Kladar je diplomirana pravnica koja se bavi pretežno građanskim, trgovačkim i radnim pravom. Aktivno se bavi pravima potrošača posljednjih 10 godina. Odvjetnica je aktivna u praćenju pravne problematike elektroničke trgovine, te pruža konzultantske usluge i pravnu podršku u implementaciji pravnog sadržaja koji mora imati svaki web shop u RH. Sudjeluje kao stručni član radnih skupina za izradu Zakona o zaštiti potrošača i donošenju drugih podzakonskih akata na području zaštite potrošača. Sudionik je mnogih okruglih stolova, stručnih skupova, radnih tijela koja kreiraju zakonodavnu politiku zaštite prava potrošača, piše stručne članke o zakonskim aktualnostima i problemima iz prakse. Odvjetnica ima bogato iskustvo u postupcima inspekcijskog nadzora, zastupanja pred sudovima, te poznavanja sudske prakse Suda Europske unije čija praksa vezuje i sudove u Republici Hrvatskoj. Odvjetnica se u svome radu bavi i intelektualnim vlasništvom, posebno autorskim pravima.

Comments are closed.

Naše web stranice koriste kolačiće koji nam omogućavaju korištenje Google Analyticsa te oglašavanje prema našim posjetiteljima. Ako želite znati više, pročitajte našu Politiku Privatnosti ili nas kontaktirajte.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services
ecommerce

Prijavi se na newsletter i preuzmi vodič za online prodaju (PDF) 

54 stranice ekskluzivnog sadržaja za poboljšanje prodaje - BESPLATNO!