Usklađivanje web shopa s europskim direktivama i najčešće greške koje rade online trgovci

Uz određene tehničke aspekte, online trgovine moraju ispuniti niz zakonskih odredbi i pravila, a u posljednje vrijeme je poseban naglasak na usklađivanju s GDPR-om, odnosno Općom uredbom Europske unije o zaštiti osobnih podataka. O toj iznimnoj važnoj temi govorilo se i na panel raspravi Europa 2020, a u sklopu CRO Commerce konferencije. Panel je vodila Dijana Kladar, pravnica koja se pretežno bavi komunikacijskim i digitalnim tehnologijama, pružanjem pravne potpore te savjetovanjem domaćih i inozemnih kompanija.

Dijana je i članica Upravnog odbora Udruge eCommerce Hrvatska, a na panelu je vodila rasparavu s Milicom Paligorić, predstavnicom eCommerce Srbija, Ivanom Kanceljak, profesoricom na Pravnom fakultetu u Zagrebu koja se bavi Potrošačkim pravom te Anom Bačić iz tvrtke Presido, pravnicom specijaliziranom za GDRP.

Na panelu je istaknuto kako u Hrvatskoj i u Srbiji postoji problem jer inspektori nemaju dovoljno znanja o online trgovini te rade provjeru webshopova, a ne razumiju u potpunosti način njihovog rada. Kada je riječ o nadzoru online trgovine, zasada je ipak stavljen veći fokus na utvrđivanju i pronalazak ilegalnih web-shopova.

Raskid ugovora i mogućnost izbora popravka ili vraćanja proizvoda

Dijana Kladar je navela da se često javlja problem zbog činjenica da je inspekcija zauzela stav prema kojem trgovac ne može popravljati proizvod nego mora kupcu osigurati novi. Za savjetovanje u rješavanju tog problema se online trgovci često javljaju i Udruzi eCommerce Hrvatska. Primjerice ako kupac kupi TV uređaj putem webshopa, on može tražiti novi uređaj ako se kupljeni pokvari kroz par dana.

Ivana Kanceljak je napomenula da Zakon o obveznim odnosima u tom pogledu nije dovoljno detaljan. Potrošač ima veliku mogućnost izbora i puno toga ide na ruku samom kupcu. Kada je riječ o raskidu ugovora, potrošač bira popravak ili povrat, a to je i stav inspekcije. Ivana napominje da Direktiva EU kaže da ako popravljanje nije moguće, tek tada treba ići na zamjenu. U srpnju se očekuju donošenje novih odredba u hrvatskom zakonu i prema njima će prodavatelj biti taj koji može odbiti popravak u slučaju da kupac odabere tu opciju. 

Ivana također napominje da je druga stvar oko koje se trgovci trebaju izboriti je da ne dođe do povećanja roka od šest mjeseci u kojem moraju dokazivati u kojem trenutku je nastao kvar. Trenutni Zakon o obveznim odnosima govori da ako u roku šest mjeseci od kupnje nastupi neki kvar, ide se u korist potrošača jer se smatra da je u trenutku kupnje postojala greška. Planira se taj rok produžiti na godinu ili dvije, što ide na štetu trgovaca. 

Poštivanje europske regulative vezano uz GDPR i zaštitu podataka

Ana Bačić iz tvrtke Presido, specijalizirana za GDRP kaže da još uvijek nema kazni za kršenje zaštite osobnih podataka iz samo jednog razloga, a to je da se pred Upravnim sudom nalazi preko 3.000 postupaka. No, naglašava kako je porasla osviještenost o tome što sve obuhvaća zaštita podataka pa su pritužbe upravnom tijelu porasle za 50 posto.

Najviše pritužbi dolazi od online korisnika jer ih se ne obaviještava na primjeren način što se događa s njihovim podacima. To se odnosi i na obavijest o cookiesima (kolačićima) koja nije često dobro podešena te na činjenicu da stranica korisnicima nudi mogućnost da odbiju cookiese, ali se to stvarno ne dogodi odnosno podaci se i dalje povezuju s primjerice Facebookom. Ana naglašava da nadzor ne radi samo AZOP, nego i HAKOM i da su najčešće greške sljedeće:

  1. Skočni prozor koji daje mogućnost zatvaranja uz obavijest da korisnik time prihvaća prikupljanje podataka
  2. Nepostojanje obavijesti da se prikuplja i nešto drugo osim nužnih podataka, odnosno da se prikupljaju podaci za Google, Facebook i druge platforme
  3. Pravila privatnosti i obavijest o prikupljaju podataka nemaju navedeno sve što je potrebno
  4. Nepostojanje obrazaca na webshopu odnosno kontakt podatka službenika za zaštitu podataka
  5. Česta greška je što online trgovci ni ne znaju gdje se čuvaju podaci korisnika, odnosno da vlasnik webshopa ne zna gdje su mu serveri

SVE JE U POVJERENJU

Pridružite se Udruzi i dokažite da ste pouzdani web trgovac.

Punopravno članstvo uključuje besplatnu Safe.Shop certifikaciju

About Author

Comments are closed.

Naše web stranice koriste kolačiće koji nam omogućavaju korištenje Google Analyticsa te oglašavanje prema našim posjetiteljima. Ako želite znati više, pročitajte našu Politiku Privatnosti ili nas kontaktirajte.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services