Propisi o zaštiti potrošača koji se donose na razini EU uređuju odnose između tvrtki i potrošača na internom europskom tržištu te jamče minimum prava svima, bez obzira gdje kupuju unutar Europske unije.
Pravo na jednostrani raskid ugovora
Nakon što ste nešto kupili putem interneta, možete od te kupovine odustati u roku od 14 dana od dana kad vam je proizvod dostavljen, odnosno 14 dana od kupnje usluge. Ne morate dati nikakav razlog za to, no morate platiti trošak povrata kupljene robe, ukoliko trgovac ne odredi drugačije. Postoje određeni slučajevi koji nisu obuhvaćeni pravom na jednostrani raskid ugovora – primjerice, ne možete odustati od rezervacije u hotelu, iznajmljivanja automobila putem rent-a-cara, ne možete vratiti proizvod koji je izrađen prema vašim specifikacijama, usluge koja je ispunjena.
Pravo na jasne i precizne informacije
Online trgovci dužni su dati sve potrebne informacije o usluzi ili proizvodu na jasan i razumljiv način, što znači da nije dopušteno koristiti nerazumljive pravne izraze. Trgovac mora potrošaču pružiti informacije o svome proizvodu ili usluzi, načinu svoga poslovanja, potrošačevim pravima i obvezama, pravima i obvezama trgovca, te podatke koji služe za jasnu identifikaciju trgovca primjerice (opis njegovih osnovnih obilježja), cijenu (uključivo sa svim porezima i troškovima dostave te načinima plaćanja), kontakt podatke (ime i adresu dobavljača, opis postupka dostave kupljenje robe i načina na koji će usluga biti izvršena), cijenu komunikacije, podatke o tome kako kupovina može biti otkazana, opis svih jamstava i post-prodajnih usluga vezanih uz kupljeni proizvod.
Pravo na raskid ugovora i povrat novca
Ukoliko nije drugačije ugovoreno, proizvod vam mora biti dostavljen u roku od trideset dana. Ako roba nije dostavljena u dogovorenom razdoblju, imate pravo zatražiti povrat novca nakon ostavljanja razumnog roka za naknadnu dostavu proizvoda ili ispunjenje usluge.
Pravo na zamjenu robe s nedostatkom
Prema EU propisima, svi nedostaci koji se na kupljenoj robi pokažu u razdoblju od šest mjeseci od dana dostave kupcu, smatra se da su postojali u trenutku dostave. U tom slučaju trgovac mora kupcu ponuditi da robu popravi ili zamijeni, no ako to nije moguće ili se pokaže nezadovoljavajućim, kupac može tražiti povrat novca.
Od čega vas EU zakoni ne štite?
Ako kupite robu od fizičke osobe, a ne od firme, nećete moći izvršiti prijavu inspekciji nadležnoj za povrede potrošačkog prava. Navedeno ne znači da nećete moći ostvariti svoja prava ukoliko su ona povrijeđena putem suda. Potrošački ugovori su samo oni u kojima se proizvod ili usluga kupuju od pravne osobe kojoj je prodaja dotičnih proizvoda ili usluga posao, zanat ili profesija, dok je ugovor između pojedinaca njihova privatna stvar. Ako kupujete nešto od proizvođača izvan EU, propisi Europske unije možda neće biti primjenjivi – pa je važno pomno proučiti sve važne pojedinosti tog ugovora.
Što napraviti u slučaju spora s trgovcem?
Ukoliko vam trgovac ne želi dobrovoljno omogućiti neko od Vaših prava, morate prvo podnijeti pisani prigovor trgovcu. Ukoliko trgovac ne udovolji vašem zahtjevu, imate na raspolaganju nekoliko mogućnosti. Možete trgovca prijaviti nadležnoj inspekciji koja će po službenoj dužnosti provesti nadzor te odlučiti o vašoj prijavi. Isto tako, možete vaše pravo pokušati ostvariti putem sustava online rješavanja sporova (ODR), a sumnjive trgovce možete prijaviti i putem Safe.Shop platforme, koju u Hrvatskoj zastupa Udruga eCommerce Hrvatska.
Savjet odvjetnice Dijane Kladar specijalizirane za ecommerce i trgovačko pravo


“Trgovci moraju biti oprezni kada potpisuju zapisnik inspekcije jer ukoliko ne prigovorite na sadržaj zapisnika smatrati će se da priznaju sve navedeno u zapisniku. Na zapisnik se ne morate očitovati odmah kada se inspektor nalazi u nadzoru, imate pravo tražiti rok za pisano očitovanje u kojem možete potražiti stručnu pomoć pravnika. Nemojte se bojati inspektora, jer nisu uvijek u pravu kada nalažu određeno postupanje. Trgovci mogu izjaviti pravni lijek na odluku inspektora. “
Više pojedinosti o svojim pravima dok kupujete online potražite na internetskim stranicama Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj http://ecc-croatia.hr
Hrvatski Zakon o zaštiti potrošača nalazi se na
ovoj poveznici.
Cjelovit Kodeks o EU pravima potrošača na internetu možete preuzeti ovdje.
















Vodič za online prodaju
Kako pokrenuti uspješan webshop u Hrvatskoj
Preuzmite vodič i saznajte:
• što žele vaši kupci
• koji sve načini online prodaje postoje
• kako se zaštititi od lažnih kupaca
• kako povećati povjerenje u svoj webshop
i još mnogo toga!
ako ne želite primati obavijesti Udruge, preuzmite vodič direktno na ovom linku