Prilikom razvoja webshopa često se događa da sudionici na projektu imaju različito mišljenje o tome kako bi se projekt trebao razvijati. Logično je da uprava želi uštediti novac, prodaja i marketing žele poboljšati prodaju, a developeri samo žele završiti projekt bez većih komplikacija. Problem je što se te 3 uloge često međusobno uopće ne razumiju.
Zato ću vam sada pokazati kako ja vodim projekte s tvrtkama koje me angažiraju kao konzultanta i project managera na razvoju ili redizajnu webshopa. Iskreno? Meni se čini da je moj glavni zadatak prevoditi želje uprave u jezik koji je razumljiv programerima – i obratno.
Kako uspješno voditi projekt – i zašto je važno na kraju popiti pivo
Razvoj bilo kojeg projekta možemo promatrati kroz punjenje staklenke golf lopticama, klikerima, pijeskom i pivom.


Poanta je da se kod pokretanja bilo kojeg projekta UVIJEK počinje od golf loptica. Ako prvo stavimo klikere ili pijesak, neće stati golf loptice. A ako prvo popijemo pivu, nećemo ništa napraviti, jel tako? 🙂
Golf loptice su najveće i zato se moraju staviti prve, jer u suprotnom za njih neće biti mjesta. U ecommerce projektu su to stakeholderi, odnosno ljudi koji donose odluke o ciljevima, budžetima i rokovima.
Klikeri su nešto manji pa se mogu dodati nakon što se dodaju golf loptice. To su developeri i project manageri (jedan od strane developera, a jedan od strane klijenta).
Pijesak predstavljaju svi ostali članovi teama na strani klijenta, a koji će raditi na razvoju projekta.
Na kraju projekta ide zasluženo pivo sa svim članovima tima – da zaboravite na sve nesuglasice tijekom projekta i nagradite se za naporan rad 🙂
Prvo definirajte cilj, budžet i rokove
Poanta je da se kod pokretanja bilo kojeg projekta UVIJEK počinje od golf loptica. Ako prvo stavimo klikere ili pijesak, neće stati golf loptice. A ako prvo popijemo pivu, nećemo ništa napraviti, jel tako? 🙂
Što to znači u praksi?
To znači da se najprije moraju definirati ciljevi, rokovi i budžeti.
Zatim se moraju kreirati specifikacije (glavni zahtjevi) u okviru tih ciljeva, rokova i budžeta, a tek na kraju se uzimaju u obzir zahtjevi iz ostalih odjela tvrtke (marketing, nabava, dizajneri…).
Ako pak krenemo obrnuto i volumen staklenke (vrijeme i budžet) ispunimo sa specifičnim zahtjevima – neće nam ostati dovoljno mjesta za ispunjavanje glavnog cilja.
Tko su glavni akteri za razvoj webshopa i koji su njihovi zadaci
LEVEL 1 – STAKEHOLDERS/GOLF LOPTICE
- definiranje ciljeva i KPI-eva
– koji je cilj tvrtke
– koji je cilj web shopa
– kako mjerimo uspjeh projekta
- definiranje resursa (budžet i ljudi)
– koliko smo spremni investirati
– tko će raditi na projektu
– možemo li angažirati dodatne osobe za projekt
- definiranje rokova
– definiranje roka za početak projekta
– definiranje roka za završetak projekta
– definiranje roka za testiranje i prilagodbu (buffer) – krajnji rok
- formiranje in-house teama
– imamo li sve potrebe uloge
– imaju li dovoljno vremena tj postoje li mogućnost da se neki zadaci prebace na druge članove tima
– postoji li potreba da se angažiraju dodatni članovi teama za rad na projektu
- odabir platforme i developera
- odabir Payment Gatewaya
- odabir partnera za logistiku
- odabir ostalih partnera (za marketing, customer support itd)
LEVEL 2.1 – PROJECT MANAGER/KLIKER
- ispunjava inicijalni upitnik za development
– definirati: koliko proizvoda imamo, koliko jezika želimo, koje načine plaćanja želimo imati, koji ERP, koji Payment Gateway, koji hosting, koji Newsletter sustav itd - radi audit postojećih online aktivnosti
- radi analizu konkurencije
- definira funkcionalnosti odnosno raspon webshopa
- sastavlja komunikacijsku strategiju za razvoj projekta
– definiranje razvojnog procesa prema rolama i odgovornostima (koje sastavljamo prema raspoloživim članovima teama)
– odabir kolaboracijskih alata
– nadgledanje komunikacije svih uključenih aktera i proaktivno konzultiranje
- prati sve uključene subjekte i brine za izvršenje svih taskova
– definiranje specifičnih rokova (za pribavljanje resursa, kreiranje sadržaja, razvoj projekta, ugovore…)
– komunicira sa stakeholderima te u suradnji s njima pokreće potrebne procese (ugovori s PG, dostavnim službama, ERP itd)
– osigurava sve potrebne materijale za developere
– nadgleda razvoj projekta i izvještava stakeholdere
– nadgleda rad članova teama i izvještava stakeholdere
– brine za kontrolu kvalitete
- kreiranje content strategije
– koji content moramo proizvesti i kamo ćemo s njim
- ostali taskovi
– pomoć kod izrade contenta (izrada uputa za content team, pomoć kod kreiranja persona, pomoć kod definiranja stila pisanja, savjetovanje u vezi izrade contenta…)
– edukacija teama (copywriting, SEO, administracija, sales funnel, email marketing strategija…)
– kreiranje online marketing strategije za pokretanje webshopa
– kreiranje email marketing strategije
– kreiranje osnovnih email automation sekvenci (post purchase, abandonded cart)


Voditelj projekta ili voditelj webshopa je ključna osoba za uspješan razvoj webshopa te bi ga trebali odabrati PRIJE starta projekta, a ne pri kraju.
LEVEL 2.2 – DEVELOPMENT TEAM/KLIKERI
- definiranje specifikacija prema ciljevima (u suradnji s PM-om)
– izrada projektne dokumentacije sukladno dogovoru
- postavljanje hodograma (u suradnji s PM-om)
– što će kada biti odrađeno (vezano za development)
- kreiranje informacijske infrastrukture
– izrada hijerarhijske mape sadržaja sukladno informacijama koje osigurava PM u suradnji s teamom
- kreiranje mockupa
– izrada strukture weba u suradnji s PM-om
- kreiranje dizajna
– izrada vizuala prema mockupovima (u suradnji teamom, odnosno in-house dizajnerima)
- razvoj i implementacija
– proces nadgleda PM putem kolaboracijskih alata (quality assurance)
- povezivanje na ERP (opcionalno)
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
- povezivanje na logistiku (opcionalno)
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
- povezivanje na PG (opcionalno)
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
- testiranje i prilagodba
– inicijalni test rade developeri, dodatni PM i team memberi
- lansiranje
– nakon odrađenih testova i pripreme marketinške kampanje, web je spreman za postavljanje na domenu po izboru
LEVEL 3 – TEAM MEMBERS/PIJESAK
- kreiranje contenta
– jako je važno napraviti kvalitetne nazive, opise i fotografije proizvoda
- prilagodba contenta za SEO
- implementacija contenta
- kreiranje online marketing strategije u suradnji s PM-om
– definiranje ciljeva, KPI-eva, budžeta, rokova, publike, tržišta, kanala, ključnih poruka i kreiranje strategije sukladno tome
- implementacija strategije
– izrada kreative za oglase i tehnički setup
- prilagodba i optimizacija strategije
– analiza i prilagodba nakon probnog perioda
OK, sad znamo kako izgleda struktura ecommerce projekta – a koji je prvi korak?
Prije nego išta napravite, trebali bi definirati cilj izrade ili redizajna webshopa – je li to samo povećanje prodaje ili očekujete povećanje prometa u fizičke poslovnice? Je li to otvaranje prema novoj publici (Hrvatska, otoci, strane zemlje itd), povećanje broja vjernih kupaca, povećanje newsletter pretplatnika, povećanje upita s weba, pojednostavljenje procesa i povećanje efikasnosti ili nešto drugo. Ovisno o tome, te naravno o budžetu i ljudskim resursima, voditelj projekta će definirati KPI-eve te odabrati tehnike, alate i izvođače koji će pomoći u postizanju tog cilja.
CIlj ovog članka je bio objasniti zašto je odabir project managera ili voditelja webshopa najvažnija stvar za uspješan razvoj webshopa, a u sljedećem članku ću pokušati objasniti kako definirati specifikacije za razvoj webshopa.




Otkrijte stvarni potencijal svog webshopa