Kada ste jasno prikazali cijenu na webshopu? – izazovi u 2022.

U pogledu prikaza cijene trgovac ima osnovnu obvezu da jasno, vidljivo i čitko potrošača informira o cijeni proizvoda ili usluge. Iako se čini kao jednostavna obveza, sa konkretnim uputama o tome što se od trgovca zahtijeva, većina će trgovaca posvjedočiti da se iz navedenog pravila malo što zapravo zna za sigurno. Naime, predmet je tumačenja nadzornih tijela (Inspektorata) kada je cijena jasno prikazana potrošaču i pokazalo se da nijanse dijele trgovce od zavaravanja potrošača i teškog prekršaja, a trgovci to saznaju tek uslijed inspekcijskog nadzora.

Za početak, treba razlikovati obveze trgovca u prodavaonicama (offline prodaja) i u slučaju Internet trgovine (web shop, online prodaja). U poslovnicama trgovci moraju prikazati redovnu cijenu i cijenu s popustom (akcija, rasprodaja, sezonsko sniženje i drugi popusti). U slučaju Internet trgovine trgovac je dužan prikazati samo aktualnu cijenu proizvoda. Već se ovdje postavlja pitanje kako ispravno prikazati cijenu u web shopu, s obzirom da za isti proizvod u web shopu može biti istodobno aktualno više cijena. Naime za isti proizvod mogu vrijediti razne pogodnosti, s obzirom na vrstu plaćanja pa se postavlja pitanje koju cijenu prikazati (za kartično plaćanje, gotovinsko, Internet bankarstvo)? Je li zavaravanje potrošača prvo prikazati najnižu od tih cijena?

U svakom slučaju, dozvoljeno je iskazivanje više različitih cijena istog proizvoda u web shopu, no pritom je bitno kako to prikazati potrošaču, a da ne počinite prekršaj (ako ga zatrpate s previše iznosa odjednom). Ključno je da se potrošač ne iznenadi konačnom cijenom kad dođe do narudžbe i plaćanja. U suprotnom bi se moglo raditi o zavaravajućoj poslovnoj praksi, koja je zabranjena.

Iako bi najtransparentnija opcija bila odmah prikazati sve moguće iznose s obzirom na moguće načine plaćanja, to treba balansirati sa zahtjevom da cijena bude jasno prikazana i da ne zatrpavate potrošača iznosima za koje ne zna na što se odnose. Pritom je ključno da potrošač ne može optužiti da ste ga naveli na kupnju i krivo informirali jer je jedna cijena bila više istaknuta, a na kraju je platio drugi iznos. Ono što će biti ključno je da, za koji god se iznos trgovac odluči prikazati (najmanji ili sve), uz iznos bude objašnjeno na što se odnosi, na koji način plaćanja se iznos odnosi.

Iako trgovci u web shopu imaju obvezu prikazati samo aktualnu cijenu (dakle ne i redovnu, ako je trenutno snižena), u praksi se prikazuje cijena prije popusta i s popustom, kako bi popust bi vidljiviji i atraktivniji potrošačima. Kad nema popusta u odnosu a redovnu cijenu, već je sama redovna cijena niža od cijene drugih trgovaca, praksa je trgovaca da ukažu na preporučenu maloprodajnu cijenu proizvođača. Kod prikazivanja preporučene maloprodajne cijene proizvođača treba biti oprezan jer ste na tankoj granici sa zavaravanjem potrošača. Naime, ako to nije bila cijena po kojoj ste prodavali proizvod ili uslugu, odnosno redovna cijena, takvim biste isticanjem cijene usmjeravali potrošača na krivi zaključak i utoliko ga zavaravali. I u ovom slučaju, mogu se poduzeti određeni koraci kako biste ipak mogli isticati tu cijenu, a da niste u prekršaju.

U pogledu prikazivanje cijene s popustom, ove godine se uvodi novo pravilo kojim zakonodavac želi onemogućiti svojevrsne lažne popuste. Trgovac će biti dužan istaknuti sniženu cijenu koju primjenjuje tijekom trajanja posebnog oblika prodaje (akcija, rasprodaja, sniženje) i najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao za isti proizvod tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje. Ovim se pravilom, dakle, uvodi nova komponenta na koju treba misliti kod prikazivanja cijena. Trgovci navedeno pravilo trebaju implementirati u svoje poslovanje, prvenstveno osmišljanje strategije provođenja posebnih oblika prodaje. Kako biste bili sigurni da niste u prekršaju koji Vas može koštati do 500.000,00 kuna, obratite se stručnjacima s iskustvom u tom području za analizu prikaza cijene u Vašim poslovnicama i u web shopu na contact@visioncompliance.eu

Vodič za potpunu usklađenost offline
i online trgovine

Sadržaj vodiča:

• Minimalni tehnički uvjeti
• Opći uvjeti poslovanja na webu i u offline trgovini
• Posebni oblici prodaje - akcije i sniženja
• Označavanje proizvoda prilikom plasiranja na tržište
• GDPR regulativa u online prodaji

i još mnogo toga!

About Author

Dijana Kladar je diplomirana pravnica koja se bavi pretežno građanskim, trgovačkim i radnim pravom. Aktivno se bavi pravima potrošača posljednjih 10 godina. Odvjetnica je aktivna u praćenju pravne problematike elektroničke trgovine, te pruža konzultantske usluge i pravnu podršku u implementaciji pravnog sadržaja koji mora imati svaki web shop u RH. Sudjeluje kao stručni član radnih skupina za izradu Zakona o zaštiti potrošača i donošenju drugih podzakonskih akata na području zaštite potrošača. Sudionik je mnogih okruglih stolova, stručnih skupova, radnih tijela koja kreiraju zakonodavnu politiku zaštite prava potrošača, piše stručne članke o zakonskim aktualnostima i problemima iz prakse. Odvjetnica ima bogato iskustvo u postupcima inspekcijskog nadzora, zastupanja pred sudovima, te poznavanja sudske prakse Suda Europske unije čija praksa vezuje i sudove u Republici Hrvatskoj. Odvjetnica se u svome radu bavi i intelektualnim vlasništvom, posebno autorskim pravima.

Comments are closed.

Naše web stranice koriste kolačiće koji nam omogućavaju korištenje Google Analyticsa te oglašavanje prema našim posjetiteljima. Ako želite znati više, pročitajte našu Politiku Privatnosti ili nas kontaktirajte.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services
ecommerce

Prijavi se na newsletter i preuzmi vodič za online prodaju (PDF) 

54 stranice ekskluzivnog sadržaja za poboljšanje prodaje - BESPLATNO!