“Recikliranje i ponovno korištenje materijala nama nije ništa novo, no primjećujemo da je to postao pravi trend. To je s jedne strane odlično jer znači da se svijest o tome mijenja te da kao pojedinci moramo početi razmišljati i djelovati na tom području. U vrijeme kada smo počeli s radom ovi termini nisu imali tako pozitivnu konotaciju, posebno kada je u pitanju ponovno korištenje, no danas vidimo porast interesa i prodaje takvih proizvoda. S druge strane, htjeli bismo da ljudi znaju prepoznati istinitost tih tvrdnji, odnosno da budu svjesni što se podrazumijeva pod ‘zelenim’ pojmovima“, kaže nam Ivan u uvodu u razgovor.
Društvena inkluzivnost i ekološka osviještenost
Socijalna zadruga Humana Nova je eko neprofitno društveno poduzeće koje zapošljava osobe s invaliditetom i ostale marginalizirane skupine ljudi. Jedan dio poslovanja zadruge je kružni sustav gospodarenja tekstilnim otpadom, što znači da sakupljaju tekstil te mu pronalaze nove vrijednosti kroz ponovnu uporabu, recikliranje i upcycling. “Uspjeli smo sakupiti više od 1.000 tona tekstila samo u posljednje dvije godine na području sjeverozapadne Hrvatske te većini tog tekstila produžiti vijek trajanja. Na taj način mičemo tekstil s odlagališta, smanjujemo potrebu za proizvodnjom te se kroz akcije, radionice i predavanja trudimo pokazati ljudima koliko je ovo pitanje ozbiljno”, ističe Ivan.
Odbačeni tekstil, koji dolazi u Humana Novu kroz akcije sakupljanja, preko komunalnih poduzeća i spremnika koristi se na razne načine, bilo da ide u second hand, koristi se za industrijske krpe ili se od njega izrađuju novi inovativni proizvodi. “Posebno smo ponosni na naš kružni model gospodarenja tekstilnim otpadom koji smo razvili u suradnji s Regeneracijom non-wovens, koji je rješenje za sav tekstil neupotrebljiv za sve što je ranije navedeno. Tu opet nastaje novi proizvod, filc koji Regeneracija izvozi diljem Europe, a mi ga prije toga pripremimo za izvoz. Drugi dio poslovanja je šivanje održivih proizvoda od novih materijala ili u kombinaciji s recikliranim”, objašnjava Ivan konkretne poslovne procese.
Osim toga, Humana Nova djeluje i u suradnji sa školama, vrtićima i ostalim obrazovnim institucijama kroz akcije sakupljanja tekstila, održavanje kreativnih radionica o recikliranju tekstila i predavanja. Tako su u protekle dvije godine održali čak 126 kreativnih radionica u školama i vrtićima. “Na mladima svijet ostaje, ono što ih naučimo danas, bit će njihova budućnost. Oni trebaju vidjeti i upoznati obje strane. Brza moda, masovna produkcija i prateće klimatske promjene će ih ionako dostići, no potrebno je ukazati na alternativu i na učinke koje ta alternativa ima na okoliš, ljude i društvo u cjelini. U 2024. planiramo još takvih i sličnih aktivnosti – radionica, modnih revija i akcija sakupljanja, kao i osmišljavanje novih proizvoda koji će još jednom biti primjer izrade novog od postojećeg”, najavljuje Ivan velike planove i dalje korake razvoja.
Ljudi donose vrijednost
“Osobito nas veseli što rastemo te da možemo govoriti o povećanju broja zaposlenika iz marginaliziranih skupina za 18 posto u godinu dana. Nagrade su pak kruna našeg rada, šećer na kraju i činjenica da je netko prepoznao naš rad. Priznanje Heroj održivosti koju nam je 2023. dodijelilo Generali osiguranje otvorilo je neka nova vrata i dalo nam vjetar u leđa. Inače, kao pobjednici hrvatskog izdanja tog natjecanja, imali smo prilike sudjelovati i na međunarodnoj dodjeli nagrada gdje smo posebno zamijećeni i od međunarodnog nadzornog odbora među više od 7.000 društvenih poduzeća”, s ponosom govori Ivan.
U Humana Novi trenutno radi 51 osoba. Od tog broja je 28 osoba s invaliditetom, a njih 16 su pripadnici ostalih marginaliziranih skupina. Ivan objašnjava kako većina njih prije Humane Nove nije uspijevala pronaći posao ili bi ga pronašli, no jednostavno ne bi dugo opstali. “Činjenica je da dio društva zbog svojih fizičkih ili intelektualnih teškoća ne može odrađivati poslove na isti način pa su zbog toga u startu odbačeni. Umjesto da ih odbacujemo jer se oni ne mogu prilagoditi načinu rada, u Humani Novoj rad prilagođavamo njima te svakome tražimo mjesto koje mu najbolje odgovara. Drugi se pak zbog nekih svojih obilježja (pripadnost manjini, dob ili manjak iskustva i sl.) ne smatraju poželjnim radnicima. Na društvu je odgovornost dati tim ljudima šansu da budu korisni ili na bilo koji način podržati njihov rad. Takve pružene prilike mijenjaju nečiji svijet i to u potpunosti – raste im kvaliteta života, društveni život, samopouzdanje, a sve to jako osjete i njihove obitelji. Iz bezizlaznog vrtloga gdje ne mogu pronaći posao, konačno imaju osjećaj da nešto vrijede i da doprinose”, pojašnjava upravitelj ove socijalne zadruge.
Što se sve proizvodi i tko su najveći kupci
U Humani Novoj za poslovni sektor nude širi asortiman proizvoda, a najpopularnije su t-shirt majice, dukse, hudice, platnene vrećice, ruksaci, razni etuiji i torbice. Kupci su manje i veće tvrtke koje su u potrazi za radnom odjećom za svoje zaposlenike ili za tekstilnim poslovnim poklonima, ali i osviještene tvrtke koje promišljaju o tome što i gdje kupuju, što na taj način podržavaju i time poručuju. U proizvodnji se koriste lokalno dobavljeni materijali i 100% eko certificirani pamuk, čime se osigurava visoka kvaliteta proizvoda. Osim kvalitete koju dobivaju, klijenti dodatan bonus vide u tome što podržavaju rad zadruge i tako omogućavaju njeno širenje i nova zapošljavanja.
Za privatni sektor se putem webshopa nude kute za odgajateljice, torbe, ali i redizajn, odnosno unikatni odjevni predmeti koji nastaju procesima upcyclinga. “Koristimo očuvane odjevne predmete iz second handa, donirane materijale koji su nerijetko nekorišteni te ostatke od krojenja iz naše proizvodnje. Naši kupci već znaju ponešto o brzoj modi i njezinim dobrobitima te su voljni kvalitetu i porijeklo staviti ispred veće količine jeftinih komada. Zapravo, osviještena kupnja, o kojim god proizvodima ili uslugama bila riječ, dolazi od pojedinca, od kupca koji svjesno donosi odluku o kupovini. Pod svjesna kupovina mislimo na onu koja uključuje i razmišljanje o posljedicama te akcije, odnosno o tome koga i što na taj način podržavamo te jesmo li kupili robu iz sweatshopa ili smo odlučili šansu dati lokalnoj proizvodnji”, ističe Ivan.
On pritom pojašnjava kako je na webshopu naglasak na redizajniranim odjevnim predmetima jer je sve veći interes za održivu modu te ponosno ističe kako nema vrtića u Hrvatskoj koji nema barem jednu njihovu kutu pa je to važan segment na webshopu. “Glavno obilježje naših proizvoda je unikatnost jer radimo iz materijala koje imamo, a ne koje naručujemo. Ne možemo niti želimo serijski proizvoditi pa je riječ o manjem broju artikala, no dostupni smo za izradu po narudžbi. Porast prodaje na webshopu u odnosu na prošlu godinu znak je da smo na dobrom putu te se veselimo svemu što nas očekuje. Također, nadamo se nekim novim suradnjama i širenju na vanjska tržišta”, objašnjava Ivan te izražava optimizam za budući razvoj poslovanja.
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.