Web trgovci koji ranije počnu s implementacijom ESG principa imat će konkurentsku prednost i biti bolje pripremljeni za nadolazeće regulatorne zahtjeve. Ključno je da trgovci počnu s edukacijom i postupnom implementacijom ESG praksi, čak i ako trenutno nisu direktni obveznici izvještavanja.
ESG (Environmental, Social, and Governance) regulativa koja propisuje okolišne, društvene i upravljačke standarde postupno se implementira u Europskoj uniji, počevši od najvećih kompanija prema manjima. Trenutno su direktnim obvezama izvještavanja podvrgnuti financijski sektor i velike kompanije, što objašnjava zašto mnogi manji web trgovci još nisu upoznati s ovim konceptom. Međutim, važno je razumjeti da će se kroz lanac vrijednosti ovi zahtjevi postupno prelijevati i na manje trgovce odnosno eCommerce sektor.
Specifične ESG obveze u eCommerce sektoru obuhvaćaju različite aspekte održivog poslovanja, uključujući ekološku odgovornost, društvenu odgovornost i transparentno upravljanje te postaju sve važnije s obzirom na rast potražnje za održivim praksama od strane potrošača, investitora i regulatora. Kao i u drugim djelatnostima i eCommerce sektor se suočava s očekivanjima da smanji svoj utjecaj na okoliš, što uključuje primjerice smanjenje emisija ugljika povezanih s transportom i dostavom, uvođenje ekološki prihvatljivih pakiranja, recikliranje i smanjenje otpada. Pritom društvene obveze obuhvaćaju etičko i odgovorno poslovanje prema svim uključenim dionicima kao što su radnici, kupci i lokalna zajednica. Slijedom toga, eCommerce sektor sve više postaje usmjeren prema transparentnosti, održivosti i društvenoj odgovornosti suočavajući se s izazovom implementacije i praćenja ESG standarda. Sve veći broj propisa i očekivanja potrošača i dionika usmjerava društva prema održivijem poslovanju, što čini ESG obveze ključnim dijelom njihove strategije i dugoročnog uspjeha.
SVIJEST TRGOVACA NIJE NA OSVIJEŠTENOJ RAZINI
Kontinuirano istraživanje hrvatskih web trgovina udruga eCommerce Hrvatska provodi od 2017. godine, a u zadnjem istraživanju koje je provedeno u prvom polugodištu 2024. godine upitali smo hrvatske trgovce znaju li što je to ESG. Sudjelovalo je više od 200 web trgovaca pri čemu su dobiveni rezultati jasno ukazali kako je važno napisati ovu temu koju upravo obrađujemo. Naime, tek svaki peti trgovac (20 posto) čuo je za ESG, dok je 54 posto njih izjavilo da nisu čuli za taj termin. Da su čuli, ali da im treba više informacija navodi četvrtina trgovaca (26 posto). Zbog toga smo za komentar ovih rezultata upitali Dijanu Kladar, odvjetnicu i konzultanticu za pravna pitanja. “Rezultati istraživanja udruge eCommerce Hrvatska ne iznenađuju, već zapravo vrlo precizno oslikavaju trenutno stanje svijesti o ESG-u u Republici Hrvatskoj”, upozorila je Kladar.
Ona pritom dodaje kako činjenica da 54 posto web trgovaca nije čulo za ESG, a dodatnih 26 posto treba više informacija, ukazuje na nekoliko ključnih aspekata za koje smatra da ih je važno razmotriti.
Pa idemo redom.
ZAŠTO JE TRENUTNO STANJE OČEKIVANO?
Implementacija ESG okvira u Europskoj uniji odvija se postupno, kroz regulatorni pristup koji uzima u obzir različite veličine i vrste organizacija. Početna faza implementacije započela je s Direktivom o nefinancijskom izvještavanju (NFRD), koja je prvenstveno bila usmjerena na velike kompanije i financijski sektor, postavljajući temelje za sustavno praćenje i izvještavanje o održivosti poslovanja. Značajan korak naprijed donijela je nova Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD), koja donosi proširenje opsega obveznika i koja će postupno obuhvaćati sve veći broj poduzeća. Ova direktiva uvodi detaljnije zahtjeve za izvještavanje i postavlja jasnije standarde za mjerenje i praćenje održivosti poslovanja.
“Iako mali web trgovci trenutno nisu direktni obveznici ovih regulatornih zahtjeva, važno je razumjeti da će i oni biti indirektno pogođeni kroz lance vrijednosti. Naime, veliki trgovci i dobavljači, koji su obveznici izvještavanja, zahtijevat će od svojih poslovnih partnera, uključujući i male web trgovce, da prate i izvještavaju o svojim ESG praksama kako bi mogli ispuniti vlastite obveze izvještavanja. Ovaj domino efekt postupno će dovesti do širenja ESG praksi kroz cijeli poslovni ekosustav, bez obzira na veličinu organizacije“, objašnjava Kladar.
ŠTO WEB TRGOVCI TREBAJU UČINITI KAKO BI SE PRIPREMILI?
Pri implementaciji ESG okvira u poslovanje, organizacije trebaju planirati aktivnosti u različitim vremenskim horizontima kako bi osigurale uspješnu transformaciju prema održivom poslovanju. U kratkoročnom razdoblju, fokus treba biti na izgradnji temelja kroz sustavnu edukaciju ključnih zaposlenika o ESG principima i njihovoj važnosti za poslovanje. Paralelno s edukacijom, potrebno je provesti detaljnu analizu trenutnog stanja organizacije i GAP analizu koja će pokazati gdje se organizacija trenutno nalazi u odnosu na željeno stanje. Na temelju ovih analiza, organizacija može precizno identificirati ključne ESG rizike i prilike koje se nalaze pred njom. Ovo početno razdoblje završava razvojem osnovnih ESG politika i procedura koje će usmjeravati daljnji razvoj održivog poslovanja.
Srednjoročno razdoblje donosi konkretnije korake u implementaciji ESG principa. Organizacija u ovoj fazi uspostavlja sustave za praćenje ESG metrika koji omogućuju mjerenje napretka i učinkovitosti poduzetih mjera. Razvoj sveobuhvatne strategije održivog poslovanja postaje prioritet, uz postupnu prilagodbu postojećih poslovnih procesa ESG zahtjevima. Ključni element ovog razdoblja je i uspostava sustava izvještavanja koji omogućuje transparentno praćenje i komunikaciju o postignutim rezultatima.
Dugoročne aktivnosti usmjerene su na potpunu transformaciju poslovanja prema održivim principima. U ovoj fazi dolazi do pune integracije ESG principa u poslovnu strategiju organizacije, gdje održivost postaje sastavni dio svih strateških odluka. Organizacija aktivno razvija inovativna održiva rješenja koja doprinose ne samo vlastitoj održivosti već i širem poslovnom ekosustavu. Poseban naglasak stavlja se na aktivno uključivanje u različite inicijative održivog razvoja i suradnju s drugim organizacijama na postizanju zajedničkih ciljeva održivosti.
Kladar ističe kako ovakav strukturirani pristup koji obuhvaća kratkoročne, srednjoročne i dugoročne aktivnosti, omogućuje organizacijama postupnu ali temeljitu transformaciju prema održivom poslovanju, uz minimiziranje rizika i maksimiziranje potencijala za stvaranje dugoročne vrijednosti. “Trenutno stanje svijesti o ESG-u među hrvatskim je web trgovcima očekivano s obzirom na postupnost uvođenja regulacije i kompleksnost materije. Međutim, važno je naglasiti da će ESG postati neizostavni dio poslovanja svih trgovaca, bez obzira na veličinu. Web trgovci koji ranije počnu s implementacijom ESG principa imat će konkurentsku prednost i biti bolje pripremljeni za nadolazeće regulatorne zahtjeve. Ključno je da trgovci počnu s edukacijom i postupnom implementacijom ESG praksi, čak i ako trenutno nisu direktni obveznici izvještavanja”, upozorava odvjetnica Dijana Kladar.
KAKVE SU IMPLIKACIJE?
Primjena CSRD Direktive na sektor internetske trgovine i povezanih nuditelja usluga može imati nekoliko ključnih implikacija. Iako trenutačno svi mali i srednji poslovni subjekti u ovom sektoru nisu obvezni provoditi standarde izvještavanja o održivosti, razlozi za njihovu implementaciju mogu biti vrlo relevantni za digitalno poslovanje.
Prvo, internetska trgovina ovisi o povjerenju potrošača i reputaciji društva. Uvođenje normi održivosti u poslovanje može ojačati imidž brenda i povećati povjerenje kupaca, što je ključan faktor u online poslovanju gdje konkurencija često ovisi o percepciji kupaca. Potrošači sve više preferiraju kupnju od trgovina koje transparentno posluju i demonstriraju društvenu odgovornost i brigu za okoliš.
Povezani nuditelji usluga, poput logističkih tvrtki, pružatelja IT usluga i digitalnih marketinških agencija, također mogu osjetiti potrebu za usklađivanjem s normama CSRD Direktive zbog pritiska tržišta. Velike internetske platforme, koje su obveznici primjene ove direktive, mogu zahtijevati od svojih dobavljača održivo poslovanje, što bi male i srednje poduzetnike u sektoru internetske trgovine moglo staviti pod pritisak da se prilagode novim standardima kako bi zadržali ključne poslovne suradnje.
Osim toga, implementacija normi može omogućiti optimizaciju poslovnih procesa unutar internetske trgovine, poput smanjenja troškova energije, efikasnijeg upravljanja resursima te optimizacije logističkih lanaca. Takva interna poboljšanja, usmjerena na održivost, mogu rezultirati značajnim smanjenjem operativnih troškova i povećanjem profitabilnosti.
S obzirom na digitalni karakter sektora, usklađivanje sa standardima CSRD Direktive može olakšati dobivanje financijskih sredstava za daljnji razvoj tehnologija i inovacija jer investitori traže društva koja demonstriraju dugoročno održivo poslovanje. Povećana transparentnost također može pridonijeti boljoj povezanosti s ključnim dionicima, uključujući partnere, investitore i kupce.
“Sve ove točke ukazuju na to da sektor internetske trgovine i povezane usluge trebaju razmotriti proaktivno implementiranje normi održivosti, ne samo radi usklađivanja s budućim propisima, već i radi jačanja konkurentske prednosti, optimizacije poslovanja i izgradnje dugoročnog povjerenja na tržištu”, zaključuje Kladar.
VISOKI EKOLOŠKI STANDARDI U PROIZVODNJI AMBALAŽE
Jure Širić, direktor tvrtke Modepack, koja se bavi proizvodnjom eCommerce, kurirske i sigurnosne ambalaže, ističe kako je praćenje ESG standarda od izuzetne važnosti za njihovo poslovanje. “Uveli smo održive prakse u svaki kutak našeg poslovanja. Na ekološkoj razini, stalno tražimo načine da smanjimo emisije stakleničkih plinova. Optimizirali smo proizvodne procese, koristimo obnovljive izvore energije gdje god možemo i radimo na minimizaciji otpada. S druge strane, važno nam je da naši zaposlenici budu zadovoljni i da rade u pozitivnom okruženju. Potpuno smo posvećeni njihovom razvoju i dobrobiti, pružamo mogućnosti za obuku, potičemo raznolikost i trudimo se biti inkluzivni. Što se tiče našeg upravljanja, želimo biti potpuno transparentni prema svim dionicima i održavati visoke etičke standarde”, naglašava Širić.
Posebno važnom ocjenjuje suradnju s Climate Partnerom, s kojima zajedno rade na izračunavanju ugljičnog otiska, postavljaju ciljeve za smanjenje emisija i financiraju projekte koji se bave klimatskim promjenama. Govoreći kako ih ovakve suradnje čine ponosnima zbog toga što konkretno pridonose smanjenju globalnog CO₂ otiska, Širić navodi kako njihovu predanost održivosti potvrđuje i niz certifikata kao što su Blue Angel, FSC, PEFC i ISO 14001. “Svaki od njih potvrđuje da zaista primjenjujemo najbolje prakse u zaštiti okoliša. Očekujemo da će nam ova usklađenost s ESG standardima pomoći u jačanju brenda i pridobivanju kupaca koji cijene održivost. Uz to, vjerujemo da će nam i troškovi poslovanja postati manji jer ćemo kroz optimizaciju postati učinkovitiji. Dugoročno, planiramo ulagati u inovacije koje će nam omogućiti daljnji napredak u održivosti i konkurentnosti”, naglašava direktor ove tvrtke.
KUPCI CIJENE TAJ PRISTUP
Modepack je izrastao u jednoga od lidera održive ambalaže na europskoj razini koji izvozi preko 90 posto svoje proizvodnje na više od 30 tržišta svijeta. U tvrtki ističu kako stalno rade na poboljšanju svojih procesa i usvajanju održivih standarda pa tako u proizvodnji ambalaže koriste reciklirane materijale, uključujući reciklirani polietilen, što smanjuje potrebu za novim sirovinama i značajno smanjuje ekološki otisak. Proizvodnja tvrtke usklađena je i s normama koje omogućuju biorazgradivost i reciklabilnost pa njihovi proizvodi zadovoljavaju najviše tržišne zahtjeve, ali i globalne napore za smanjenje otpada. Rade pritom i na smanjenju potrošnje energije tako što optimiziraju tehnologije i procese, čime smanjuju troškove te proizvodnju čine učinkovitijom i održivijom. “Naša posvećenost održivosti znači da naši proizvodi nisu samo kvalitetni, već i ekološki prihvatljivi, što privlači sve više kupaca koji cijene taj pristup. Vidimo da i naši partneri iz eCommerce sektora sve više prihvaćaju ESG standarde. Mnogi su već prepoznali prednosti održivih praksi i aktivno ih uvode, ali sigurno ima prostora za dodatni napredak. Naša procjena je da bi suradnja na promoviranju ESG standarda stvorila pozitivan utjecaj na cijelu industriju”, naglašava Širić dodajući kako stalno rade na edukaciji svojih partnera o važnosti ESG praksi kako bi ih potaknuli da iste principe integriraju u svoje poslovanje. Čvrsto je uvjeren da je važno razviti zajedničke inicijative za poticanje transparentnosti i odgovornosti jer to doprinosi konkurentnosti i inovacijama u sektoru. “Razmišljamo o organiziranju radionica i foruma o ESG standardima, gdje bi svi zainteresirani mogli razmjenjivati iskustva i najbolja rješenja. Vjerujemo da bi promoviranje ESG standarda na razini cijele industrije doprinijelo ne samo održivosti, već i jačanju povjerenja kupaca i dionika, čime će svi sudionici biti bolje pozicionirani na tržištu. Na taj način Modepack aktivno doprinosi stvaranju održivijeg poslovnog okruženja za sve”, poručio je direktor ove uspješne tvrtke koja ove standarde konstantno dokazuje na međunarodnom tržištu.
FINANCIJE MOGU BITI POKRETAČ INOVACIJA I ODRŽIVOG RASTA
Održivost i ESG bili su vruća tema ovogodišnjeg Finance Weekenda, posebnog programskog dijela u sklopu Weekend Media Festivala u Rovinju. Iako je ESG poprimio novu formu s jasnim rokovima, odgovornostima i isporukama, zanimljiv zaključak bio je da se većina organizacija bavi održivošću već dugi niz godina, iako to možda nisu tako nazivali. Ova perspektiva pružila je ohrabrujući pogled na napredak koji je već postignut u području korporativne održivosti. Mnogi su istaknuli da je upravo ovakav holistički pristup financijama neophodan u današnjem kompleksnom poslovnom okruženju te je ukazano na to da upravo financije mogu biti pokretač inovacija i održivog rasta.
Zato smo uputili upit na Visu koja u svom poslovanju veliki naglasak stavlja upravo na ovo područje te objavljuje godišnji Izvještaj o korporativnoj odgovornosti i održivosti (CR&S), koji opisuje ciljeve i aktivnosti povezane s korporativnom odgovornošću i održivošću u pet glavnih područja: osnaživanje ljudi, zajednica i ekonomija, omogućavanje povjerenja u trgovinu i zaštita kupaca, ulaganje u zaposlenike, zaštita Planeta te odgovorno poslovanje.
Na naš upit u Visi odgovaraju kako prepoznaju rastući značaj ESG normi i njihov utjecaj na eCommerce sektor, osobito na mala i srednja poduzeća (SME). Poručuju pritom kako ekološka održivost nije samo trend, već ključni aspekt poslovanja koji može dugoročno pridonijeti uspjehu i otpornosti poslovanja ističući pritom primjere u sva tri područja – ekološkim, društvenim i upravljačkim normama koje imaju utjecaja na poslovanje eCommerce sektora. Tako za ekološke norme navode kako su današnji potrošači sve više ekološki osviješteni i podržavaju tvrtke koje usklađuju svoje poslovanje s njihovim vrijednostima. Zbog toga, smatraju u Visi, implementacijom održivih praksi mala i srednja poduzeća mogu privući i zadržati takve kupce, čime povećavaju odanost brendu i vlastitu konkurentnost. Nadalje, u kontekstu društvenih normi navode kako mala i srednja poduzeća mogu značajno profitirati od angažiranja u lokalnim zajednicama, podržavanja društvenih ciljeva i održavanja etičkih opskrbnih lanaca, čime ostvaruju pozitivan utjecaj na zajednice i okoliš u kojem djeluju. Na kraju, kada se radi o upravljačkim normama, iz Vise navode kako poštivanje ekoloških propisa i standarda pomaže malim i srednjim poduzećima da izbjegnu pravne posljedice i osiguraju da se nalaze s druge strane evoluirajućih politika pri čemu ova usklađenost također može otvoriti nova poslovna tržišta i mogućnosti koja prioritiziraju održivost. “Visa je posvećena podršci svojim trgovcima na ovom putu prema održivijoj budućnosti, kroz proizvode, usluge i iskustva koji su već dostupni ili prilagođeni njihovim specifičnim ESG potrebama”, ističe Renata Vujasinović, direktorica Vise u Hrvatskoj.
S obzirom na to da svijet prelazi na niskougljično gospodarstvo, tvrtke svih veličina obvezale su se na održive prakse pri čemu treba znati da potreba za dekarbonizacijom nije samo domena velikih korporacija, već se očekuje da i mala i srednja poduzeća učine svoj dio. Ovaj proces započet je kako zbog eskalacije utjecaja klimatskih promjena, tako i zbog strožih zahtjeva za održivost koje velike tvrtke postavljaju svojim opskrbnim lancima. “Priprema za ispunjavanje zahtjeva CSRD regulative od esencijalne je važnosti, ne samo s pravnog i aspekta usklađenosti, već i kako bi se osigurala te održala relevantnost i integritet malih i srednjih poduzeća za dugoročni uspjeh. Velike korporacije zahtijevaju od svojih dobavljača, uključujući mala i srednja poduzeća, da ispunjavaju određene ekološke standarde, uključujući postizanje ciljeva smanjenja emisije ugljičnog dioksida. Stoga i SME moraju gledati na dekarbonizaciju ne samo kao na korporativnu odgovornost, već i kao strateški poslovni potez koji može ojačati njihovu poziciju u opskrbnom lancu i potencijalno otvoriti nova tržišta”, naglašava Renata Vujasinović.
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.