Regionalna voditeljica marketinga, komunikacija te razvoja Out of Home mreže i novih usluga u logističkoj tvrtki DPD Croatia, Snježana Stanić, bila je gošća 78. epizode Nominisa, podcasta s ljudima na dobrom glasu.
Pogledajte cijelu epizodu:
U razgovoru s Marcelom Majsanom, predsjednikom udruge eCommerce Hrvatska, Snježana je među ostalim govorila o temi eCommerce logistike, što kupci očekuju od paketne dostave te kako su se domaće dostavne službe prilagodile rastu potražnje koji se događa na tržištu.
Predstavljajući svoje dosadašnje iskustvo, ona je uvodno istaknula da je u logistiku ušla prije 12 godina kada je preko studentskog ugovora došla raditi u DPD Croatia dok je pisala diplomski rad, ali na kraju se to pokazalo kao ipak malo dugoročniji angažman. Naime, kako se krenuo osnivati marketinški odjel u tvrtki otvorila se prilika da se priključi timu, a to se kasnije razvijalo i širilo te je Snježana preuzela vođenje marketinga za tržišta Hrvatske i Slovenije kao i razvoj Out of Home mreže koja uključuje pickup lokacije i paketomate.
Konverzacija je otvorena aktualnom temom koju ćemo detaljno razraditi u novom broju eCommerce magazina, a tiče se snažnog rasta volumena paketne dostave do kojeg je došlo zbog ekspanzije broja online narudžbi iz domaćih, ali poglavito stranih, kineskih kompanija, kao što je Temu.
Ovakvom rastu potražnje prilagođavamo se u hodu, rekla je Snježana, naglasivši pritom kako to nije ništa novo jer smo i za vrijeme pandemije imali ogroman rast pa je tako DPD u 2020. godini ostvario volumene koje je planirao tek za pet godina.
“Smatram da smo se jako dobro snašli, bili smo agilni i dobro organizirani i taj se trend nastavio te se optimalno prilagođavamo zahtjevima tržišta. Veliki priljev paketa u protekle dvije godine otkrio je pak jedan drugi problem, a to je nedostatak kvalificirane radne snage zbog velike fluktuacije kurira, skladišnih radnika i drugih profila”, istaknula je Snježana.
Naglasila je kako je ulazak Temu platforme na hrvatsko tržište kroz mobilnu aplikaciju za online kupnju i posljedično nagli porast narudžbi hrvatskih građana imao značajan utjecaj na tržište e-trgovine i kurirske dostave, kako u Hrvatskoj, tako i širom Europe.
Podsjetila je da je Temu u vlasništvu i pod upravom PDD Holdingsa, koji također posjeduje Pinduoduo, uobičajenu platformu za internetsku trgovinu u Kini. “Temu je u Sjedinjenim Američkim Državama lansiran u rujnu 2022. i u vrlo kratkom roku postao rival Amazonu (Shop Like A Billionaire reklama na Super Bowlu), a namjera mu je, poput Sheina koji se fokusira na prodaju odjeće, osvojiti tržišta diljem Europe. Iz Temu-a tvrde da njihova platforma u Europi broji više od 45 milijuna korisnika te da je svakog mjeseca posjeti više od 75 milijuna posjetitelja, a zasad posluju u 27 zemalja”, rekla je Snježana.
Na hrvatskom tržištu, pakete Temu-a dostavljaju neki od drugih sudionika na tržištu paketne dostave. Međutim, DPD Croatia u svom logističkom sustavu obrađuje značajne količine paketa koji dolaze kao cross-border uvozni paketi te se nakon toga dostavljaju krajnjim primateljima. Ovi paketi nisu samo od samog Temu-a, već i od drugih velikih igrača iz Kine.
Kao optimalno rješenje za tako veliki broj paketa, pri čemu je uglavnom riječ o manjim paketima, Snježana vidi u dostavi na paketomate kako bi se unaprijedila uspješnost dostave, što pokazuju i stavovi potrošača koji sve više prihvaćaju ovaj oblik dostave.
Slijedom toga, naglasila je kako DPD nastavlja s proširenjem mreže za preuzimanje paketa, Pickup lokacija i paketomata.
“Naravno, širenje mreže ima važnu ulogu jer s time povećavamo naš kapacitet. Mi smo se sa 600 lokacija u 2022. popeli na 1.080 lokacija danas plus paketomati. Znači, udvostručili smo kapacitet na ukupno 1.250 lokacija. A predviđam da ćemo se ovim tempom širenja do kraja godine približiti brojki od 2.000 lokacija. U samo četiri mjeseca postavili smo 100 novih paketomata i već imamo spremno stotine novih lokacija za instalaciju diljem zemlje, a uz to u lansiranju je i oko 500 trgovina jednog poznatog maloprodajnog lanca koji ima raširenu mrežu diljem Hrvatske, a posebice u obalnom dijelu, što nam je važno za nastupajuću ljetnu sezonu”, naglasila je Snježana.
I podaci godišnjeg E-shopper barometra pokazuju da je trend odabira Out of home dostave od strane krajnjih korisnika u porastu pa je tako navela da čak 23% redovnih e-kupaca preferira paketomate kao alternativnu lokaciju za preuzimanje svojih paketa, što predstavlja značajan porast od 16% u odnosu na prethodnu godinu.
Govoreći o cross-border dostavi naglasila je kako DPD posluje u 50 država svijeta s ukupno 108.000 lokacija za preuzimanje paketa te raspolaže s najraširenijom dostavnom mrežom u Europi, što pruža mogućnost da domaći eCommerce trgovci, uz povoljnu cijenu dostave, ponude svoje proizvode na širokom europskom tržištu preko direct-to-shop i direct-to-locker usluge koju osigurava DPD.
Pritom je navela da se iz Hrvatske najviše izvozi u susjedne zemlje – Slovenija, Italija i Mađarska, a zatim dolaze Njemačka, Češka i Slovačka.
“U odnosu na ove zemlje, Hrvatska je dosta kasno ušla u EU i zato kasnimo s razvojem e-comm tržišta, ali to može biti i pozitivno jer još uvijek imamo veliki potencijal za rast. Na primjer, u Slovačkoj je u 2022. bilo više od 14.300 e-trgovina u kojima se okrenulo više od 2,3 milijarde dolara, a neto prodaja 100 najboljih hrvatskih internetskih trgovina iznosila je oko 851 milijun dolara u 2021. godini. Slovačka nije ništa veća od Hrvatske pa je to jasan pokazatelj da kod nas postoji velik potencijal za razvoj tržišta”, uvjerena je Snježana.
U prilog tome dodala je kako je u 2022. i 2023. dosta zemalja u Europi osjetilo pad u volumenu e-trgovine, ali u Hrvatskoj se to još ne događa te na tržištu i dalje postoji veliki prostor za rast.
Kada je riječ o povratima ona je istaknula da je na hrvatskom tržištu stopa povrata u prošloj godini porasla na 20 posto (s 14 posto koliko je iznosila u godini prije), dok je na razini Europe trend bio obratan te se povrat smanjio za 6 posto i sada iznosi 14 posto.
Najčešće se pritom vraćaju proizvodi koji su osjetljivi na veličinu, stil ili kvalitetu. To obično uključuje odjeću, obuću, nakit i druge modne proizvode. Elektronički uređaji također često dolaze s politikama povrata zbog raznih razloga, uključujući nedostatke ili nekompatibilnost. Također, proizvodi koji se kupuju putem interneta često se vraćaju zbog toga što se razlikuju od onoga što su kupci očekivali, budući da ne mogu fizički pregledati proizvod prije kupnje i zato su važni dobri opisi proizvoda na webshopovima, upozorila je Snježana.
Pojasnila je kako su hrvatski kupci dosta osjetljiviji na cijenu dostave u odnosu na europski prosjek, a pojavio se i novi sloj kupaca starijih od 55 godina koji su krenuli online kupovati u vrijeme pandemije i sada su to nastavili. “Hrvatskim kupcima je izuzetno važna besplatna dostava i popust. Čak 70 posto redovnih online kupaca se veseli velikim sniženjima kao što su Black Friday, Cyber Monday i sezonske rasprodaje, dok ih 60 posto smatra da kupnja putem interneta štedi novac, a 77 posto online kupca tvrdi da je uvijek u potrazi za dobrim popustima“, navela je rezultate zadnjeg E-shopper barometra koji provodi DPD-a na velikom broju europskih tržišta.
U razgovoru su se dotaknuli i prevara koji se događaju u online okruženju. Snježana je rekla kako se primijeti porast prevara u različitim oblicima te se složila s Marcelom da bi na tome trebala poraditi i resorna ministarstva koja bi zajedno s poslovnom zajednicom radila na prevenciji takvih situacija te edukaciji građana.
Na kraju je ekskluzivno najavila novu uslugu DPD-a pod nazivom Discovery platform koja će tijekom svibnja prvo biti lansirana u Italiji, a Hrvatska će biti druga pilot država u kojoj će ova usluga biti dostupna do srpnja. Riječ je o pretraživačkoj “discovery” platformi koja će biti dostupna u sklopu myDPD aplikacije na kojoj će se reklamirati proizvodi klijenata DPD-a. “Klijenti će se sa svojim katalogom proizvoda spojiti na tu platformu. Znači nije riječ o marketplaceu, nego će se kupnja odvijati na stranicama klijenata kojima ćemo pomoći da dođu do nove baze klijenata jer u Hrvatskoj imamo oko 250.000 aktivnih korisnika aplikacije, a na razini Europe čak 23 milijuna. I ako na taj način našim klijentima otvorimo vrata prema vanjskim tržištima to će biti velika pomoć u širenju njihovog izvoza“, naglasila je Snježana.
SVE JE U POVJERENJU
Pridružite se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac.
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
Trusted Shop certifikaciju
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.