fbpx

MEETUP REPORT | Bez AI alata, nema ni zanata

Autor: Goran Pavlović 06.03.2025.
Kategorija: Blog, Događanja

AI više nije samo buzzword, to je stvarnost koja brzo napreduje i koju se mora prihvatiti. To je revolucija kakvu je u svakodnevnu komunikaciju nekada donijelo korištenje emaila. To nije neka budućnost niti stvar izbora, to je must-have i to je danas.

AI u eCommerceu powered by Shipshape bio je naslov pod kojim je održan drugi meetup udruge eCommerce Hrvatska u 2025. godini. Prvi utorak u ožujku u Sky office centru u Zagrebu okupio je stotinjak trgovaca i nuditelja eCommerce usluga koji su imali priliku čuti što je to novoga u primjeni umjetne inteligencije, što se tu može napraviti i kakva su iskustva trgovaca koji su to uveli.

Kad smo prije dvije godine na CRO Commerce konferenciji koja je održana pod krilaticom Humans vs. Machines razglabali naširoko o AI-u, bili smo nesigurni. I to s pravom, jer zamah koji je ovaj buzzword uzeo bio je nemoguć. I danas se nalazi u svim trendovima, projekcijama i wishlistama gotovo svih web trgovaca i vlasnika biznisa pa smo na poticaj Ernesta Antolovića, partnera u digitalnoj agenciji Shipshape, odlučili zajednički organizirati meetup na temu važnosti primjene AI alata u eCommerce poslovanju. Konkretno, radi se o tome da se korištenjem ovih alata može značajno povećati prodaja na webshopovima i drastično smanjiti potreba za ručnim radom jer se usmjeravanjem ljudi s repetitivnih na neke pametnije zadatke značajno povećava ukupna produktivnost.

Prema svemu rečenom na ovom meetupu, tranzicija u kojoj AI alati prelaze iz onoga što je “nice-to-have” u ključan prodajni “must-have” alat već je uvelike tu. Nema više čekanja, jer konkurencija ne staje i svako oklijevanje u primjeni već sada ima značajan utjecaj na smanjenje konkurentnosti poslovanja. Umjetna inteligencija nije samo nova tehnologija implementirana zbog svog “cool faktora”, nego njena implementacija ima potencijal utjecati na sve poslovne procese u poslovnoj organizaciji.

Upravo o tim potencijalima na meetupu su prezentaciju “AI u eCommerceu danas i sutra” održali Ernest Antolović i Davor Španić, partneri udruge eCommerce Hrvatska iz kompanije Shipshape koji su se u svom izlaganju fokusirali mahom na poslovne procese u koje se mogu integrirati pametna rješenja, kao i u sam proces prodaje proizvoda.

AI može biti desna ruka svakom voditelju webshopa

Ernest je poduzetnik i stručnjak za eCommerce s više od 15 godina iskustva, od pokretanja i vođenja vlastitih B2B i B2C webshopova do prodaje tvrtke i pokretanja digitalne agencije.

U prvom dijelu predavanja naglasio je kako je AI postao sveprisutni buzzword te da ovakve prezentacije imaju za cilj olakšati poslovanje subjekata u eCommerce sektoru. “Svi ga spominju, manje ga koriste”, riječi su kojima je ocijenio trenutačni trend prisutnosti umjetne inteligencije na našem eCommerce tržištu. Ključna poruka je da se radi o tehnologiji koja može pomoći u svim segmentima poslovanja i olakšati svakodnevni život. U prilog tome naveo je podatke recentnih istraživanja koja pokazuju da više od 80 posto rukovoditelja tvrtki smatra AI strateškom odrednicom ili prioritetom za svoje organizacije, a s druge je strane gotovo polovica potrošača stava da će im AI kroz personaliziranu uslugu, savjet i ponudu pomoći unaprijediti njihovo korisničko iskustvo.

Govorio je o tome da se danas najviše koriste personalizirane preporuke proizvoda i da više od 20 posto prometa na webshopovima dolazi kroz taj komunikacijski kanal. “Danas su te preporuke puno detaljnije. Tako, primjerice, alat kao što je Algolia prepoznaje proizvode na temelju semantičkog pretraživanja, ‘shvaća’ kontekst onoga što kupci traže i potom daje preporuku proizvoda”, pojasnio je.

Jedno od važnih područja primjene AI rješenja je optimizacija cijena ili “dynamic pricing”, za što su u Shipshapeu razvili i vlastitu aplikaciju koja barata s velikom količinom podataka o proizvodima i cijenama na tržištu i na temelju svih dostupnih parametara u realnom vremenu kreira cijene proizvoda. “Ovo rješenje potpuno automatizira proces formiranja i iskazivanja cijena. Ono što se ručno radilo danima sada se riješi praktično jednim klikom kroz ovaj machine learning model”, pojasnio je.

Vizualne pretrage koje se mogu integrirati na bilo koji CMS te chatbotovi također su segmenti u kojima umjetna inteligencija igra sve važniju ulogu. Ernest je naveo kako postoje plug&play chatbotovi koji se mogu osposobiti u svega nekoliko sati i biti vrlo korisni na webshopovima, a tu su i alati za kreiranje sadržaja koji se također jednostavno integriraju u CMS te na temelju određenih atributa kreiraju sadržaj koji se potom komunicira na webshopu.

Automatizirano upravljanje web trgovinama

U drugom dijelu predavanja Davor je pojasnio daljnje mogućnosti praktične primjene AI alata u poslovanju. Riječ je o iskusnom softverskom inženjeru i poduzetniku koji ima više od 15 godina iskustva u razvoju web rješenja, s posebnim fokusom na eCommerce sustave i njihovu integraciju s vanjskim platformama, integraciju eCommerce rješenja s ERP, CRM i drugim poslovnim sustavima te optimizaciju procesa i osiguravanju stabilnih i skalabilnih rješenja. Osnivač je tvrtke Shipshape d.o.o. i suvlasnik Strategio d.o.o., gdje vodi razvojne timove i upravlja kompleksnim IT projektima.

On je svoje izlaganje otvorio konstatacijom kako primjena ChatGPT alata donosi koristi kako za same tvrtke, tako i za korisnike njihovih proizvoda i usluga. Od koristi za tvrtke naveo je da ako se u platformu ugradi ChatGPT API to omogućava daleko bržu i automatiziranu obradu podataka, dok s druge strane korisnici platforme mogu dobiti odgovore na sva svoja pitanja i nedoumice. Sve se to može provesti, rekao je, uz potpunu usklađenost s Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) i pravilima privatnosti jer alat ima samo ograničeni pristup osobnim podacima. “Ipak, ovaj alat može jako dobro segmentirati i tumačiti podatke s kojima raspolaže. Recimo, ako ga pitate ‘izvadi mi 10 korisnika koji su u zadnjih mjesec dana prestali kupovati kod mene’ to je sasvim dovoljan input za jasan odgovor, a konverzacija se može i dalje nastaviti pitanjem ‘zašto su prestali kupovati?’ na što ćete dobiti vrlo korisne odgovore kako biste prilagodili svoje strategije i pristup kupcima”, naglasio je Davor.

Od ostalih načina primjene naveo je kako se uz pomoć ChatGPT-a može analizirati koliki je utrošak sati rada po osobi u različitim odjelima ili projektima i tako dobiti smjernice na temelju kojih se mogu optimizirati procesi i povećati produktivnost.

Za chatbot koji su predstavili rekao je da predstavlja kombinaciju općeg znanja i specifičnih informacija o asortimanu pa je tako naveo primjer da – ako kupac želi kupiti televizor koji ima pozadinsko osvjetljenje i ne zna koja je to marka ili model – chatbot će mu na to pitanje odmah razjasniti da je riječ o Philips Ambilight televizorima. “Alat jako dobro razumije kontekst upita na bilo kojem jeziku te odgovara na potrebe korisnika u sekundi. Može se pretraživati i sa slikama te je i u tome iznenađujuće precizan. Alat je language agnostic te automatski prevodi na sve jezike, što je za webshopove jako važno”, pojasnio je te dodao kako trgovci na temelju svakodnevnog poslovanja trebaju utvrditi gdje bi im primjena AI alata bila najpotrebnija kako bi na taj način kreirali neku novu vrijednost.

Ernest je dodao kako AI nije neki magični štapić koji će riješiti sve probleme web trgovaca, ali jeste skup alata koji može u velikoj mjeri olakšati svakodnevne zadatke bez obzira na to koji se CMS koristi. “Naš je savjet – nemojte odustati ako odmah na početku ne dobijete zadovoljavajući odgovor. Dajte šansu i vidjet ćete da će vam se isplatiti”, poručio je Ernest.

On je također dodao kako većina korisnika muku muči s podacima i opisima proizvoda, što se praktično u cijelosti može automatizirati kroz ChatGPT. “Ako se AI agenti koji rade pojedine segmente međusobno upare onda možete dobiti automatizirano upravljanje web trgovinom. Ovi agenti odrađuju poslove kao što je kreiranje akcija na webshopovima, kontaktiranje kupaca preko maila prema zadanim parametrima, kreiranje blogova i novosti na temelju najtraženiji SEO pojmova i ključnih riječi, analizu asortimana i slanje prijedloga za poboljšanje ponude, kreiranje tjednih izvješća o prodaji itd. Zamislite da svaki ponedjeljak dobijete kompletan izvještaj i da je vaše samo da odobrite i idete dalje za svojim aktivnostima”, naglasio je Ernest.

Davor je ove AI agente doveo u korelaciju s radnim mjestima rekavši kako se na takav način omogućava veća produktivnost i značajna ušteda za svaku tvrtku.

Panel diskusija: Kako trebamo koristiti AI alate u eCommerceu?


Ovo je zanimljivo predavanje bilo izvrstan uvod u panel diskusiju koja je pokrila brojne aspekte, od pravnih do marketinških savjeta, preko tehničkih do organskih izazova i to iz perspektive web trgovaca, tehnologa i odvjetnika. Na diskusiji su, osim dvojice predavača, sudjelovali Dijana Kladar, odvjetnica i dopredsjednica udruge eCommerce Hrvatska, Dea Marušić, operativna direktorica (COO) Klikera, aplikacije za market intelligence i praćenje ponude webshopova, Zlatko Viščević, vlasnik i voditelj webshopa Numex.hr te direktor tvrtke Monetalis d.o.o., i Ali Salabi, voditelj za eCommerce Business u Monriju.

Dijana Kladar je s pravne strane pojasnila korištenje AI rješenja u (web) prodaji naglasivši kako za AI rješenja vrijede sva uobičajena pravila te da su trgovci obvezni raditi dopune svojih općih uvjeta. “Ako se AI alati koriste u marketinške svrhe ili po bilo kojem drugom osnovu, trgovac je obvezan biti transparentan i informirati potrošača o korištenju tih alata koji moraju biti usklađeni s važećim direktivama, poštivati privatnost i sve etičke norme. Trgovci moraju prije primjene provesti cjeloviti due diligence kako bi bili sigurni da je sve usklađeno s regulativom”, naglasila je. Upozorila je na to da je za svaki prijestup uvijek odgovoran trgovac i da se mora dobro voditi računa o svim tehnološkim rješenjima koja se implementiraju. “Regulativa ne ide za time da zabranjuje nešto. Tehnološki razvoj mora ići naprijed, ali se pritom inzistira na transparentnosti prema korisnicima”, rekla je.

Dea Marušić smatra da su u tehnološkom pogledu hrvatski webshopovi na visokoj razini i da im u usporedbi s njihovim pandanima na razvijenim zapadnim tržištima nedostaje tek pokoja automatizacija. Za Kliker je rekla da je to Jeftinije.hr na steroidima i da pokriva 40 zemalja te više od 50 kategorija robe. Njihovo praktično međunarodno iskustvo govori da se sve više traži opremljenost stranice sadržajem i da se pritom gleda postoje li recenzije, komentari i slično. “Slijedom toga, upravo radimo Digital Content Module koji prati footprint svakog proizvoda na stranicama. AI u tom dijelu može jako puno pomoći trgovcima i stvoriti dodatnu vrijednost korisnicima”, istaknula je dodajući kako alati na bazi umjetne inteligencije mogu automatizirati repetitivne zadatke i tako u velikoj mjeri smanjiti potrebu za ručnim radom i angažmanom djelatnika na tim poslovima.

Prema njenom mišljenju, AI nije buzzword, nego predstavlja ono što je u devedesetim godinama bio email. “AI je email današnjice. Nikakvo čudo, samo alat koji se mora aplicirati čim prije jer svako odgađanje donosi gubitak konkurentnosti”, poručila je Dea.

Zlatko Viščević, jedan je od rijetkih u Hrvatskoj koji se profesionalno bavi numizmatikom i faleristikom, a u diskusiji je govorio o implementaciji AI tehnologije na webshopu Numex.hr te otkrio kako njihov alat NumexAI olakšava posao i štedi vrijeme u radu. “NumexAI je napredni sustav temeljen na umjetnoj inteligenciji, a koji omogućuje brzu identifikaciju i opisivanje velikog broja kovanica i novčanica. Ono na što su se donedavno trošili sati i sati ručnog rada, sada je gotovo u svega nekoliko minuta. Trenutačno radimo na nadogradnji sustava koji će omogućiti automatsku obradu slika za webshop. Cilj je da se odmah nakon fotografiranja kovanice ili skeniranja novčanice, slike automatski prilagode za web, a predmet identificira, opiše i pripremi za objavu”, naglasio je Zlatko te dodao kako planiraju i razvoj sustava koji će omogućiti automatsko predlaganje cijena na temelju analize baze podataka s tržišnim vrijednostima.

Ali Salabi voditelj je poslovnog razvoja za eCommerce u pružatelju usluga plaćanja Monri Payments te stručnjak koji već dugi niz godina prati sve trendove u ovoj industriji. U raspravi oko primjene AI alata rekao je kako je neupitno da postoji hype oko primjene alata baziranih na umjetnoj inteligenciji u plaćanju, ali smatra kako nije realno da oni preuzmu sve aktivnosti u ovom području. “Plaćanje će uvijek ostati isto, to je onaj finalni korak koji će uvijek morati odobriti kupac svojom voljom, a ne voljom umjetne inteligencije. Međutim, procesi koji vode prema pokretanju rada nekog trgovca će se značajno ubrzati i olakšati. Iz naše perspektive, onboarding nekog klijenta, što uključuje prikupljanje razne dokumentacije koja sada iziskuje i po nekoliko mjeseci, uskoro će se provoditi za nekoliko sekundi. To su banke već prepoznale, a slijedi i transformacija u javnim uslugama”, naglasio je Ali dodajući kako će se u idućih pet godina automatizirati sva plaćanja u javnoj upravi, što će donijeti goleme uštede vremena i energije. Smatra da je to veliki, revolucionarni korak, što je po njemu ekvivalentno kao da videoteku pretvorite u cloud. AI ubrzava taj razvoj te donosi brojne prednosti, a izdvojio je dva ključna aspekta koja se već sada primjenjuju. “Prvo su orkestrirana plaćanja odnosno burza plaćanja, što znači da plaćanje vaše usluge prema klijentu ide preko banke koja je za vas najpovoljnija u tom trenutku. Na raspolaganju je pritom 120 platnih metoda te je ova transakcija najjeftinija i za trgovca i za kupca. Upravo je to smjer u kojemu ide i Monri – da s pomoću umjetne inteligencije usmjeravamo plaćanje na najpovoljniju platnu metodu. Drugi važan aspekt je fraud odnosno razni uzorci prijevara koje AI može detektirati i spriječiti. Ovo možda nije toliko vidljivo, ali takvih sitnih prijevara ima jako puno i chargebackovi su ogromni”, pojasnio je Ali.

Davor Španić i Ernest Antolović na panel diskusiji su kao glavne prepreke za implementaciju AI alata označili iracionalan otpor korisnika jer je očito da postoji averzija prema korištenju umjetne inteligencije. To je strah od novoga jer je ljude strah promjena i ChatGPT im je apstraktan pojam. “To je šteta jer AI može pomoći da se jako puno malih procesa automatski rješava tako da se ljudi mogu posvetiti pametnijim stvarima”, rekao je Davor.

Time je zaključena panel diskusija, a panelisti i svi sudionici meetupa poslušali su ovaj Davorov savjet te su se, već pomalo umorni od umjetne inteligencije, posvetili pametnijim stvarima i kušali izvrsne graševine i cuvée od Vinarije Markota koja je i ovaj put osigurala ključne sastojke svakog od ovih susreta – dobru zabavu!

In vino veritas!

No, i dok ispijamo čašu vina, činjenica ostaje. Kao što se nekad govorilo – bez alata nema zanata – danas u modernom eCommerce poslovanju vrijedi isto samo s dodatkom umjetne inteligencije: bez AI alata, nema zanata. Stoga, olakšajte si život, pojednostavite svoje svakodnevne procese i povećajte produktivnost.

Fotogaleriju s eventa možete pronaći na linku.

O Autoru

Goran Pavlović
urednik eCommerce Magazina

Želiš povećati povjerenje na svom webshopu? Postani član!

Punopravno članstvo uključuje besplatnu Safe Shop certifikaciju i sustav za prikupljanje recenzija.
>