Prilikom razvoja webshopa često se događa da sudionici na projektu imaju različito mišljenje o tome kako bi se projekt trebao razvijati. Logično je da uprava želi uštediti novac, prodaja i marketing žele poboljšati prodaju, a developeri samo žele završiti projekt bez većih komplikacija. Problem je što se te 3 uloge često međusobno uopće ne razumiju.
Zato ću vam sada pokazati kako ja vodim projekte s tvrtkama koje me angažiraju kao konzultanta i project managera na razvoju ili redizajnu webshopa. Iskreno? Meni se čini da je moj glavni zadatak prevoditi želje uprave u jezik koji je razumljiv programerima – i obratno.
Razvoj bilo kojeg projekta možemo promatrati kroz punjenje staklenke golf lopticama, klikerima, pijeskom i pivom.

Golf loptice su najveće i zato se moraju staviti prve, jer u suprotnom za njih neće biti mjesta. U ecommerce projektu su to stakeholderi, odnosno ljudi koji donose odluke o ciljevima, budžetima i rokovima.
Klikeri su nešto manji pa se mogu dodati nakon što se dodaju golf loptice. To su developeri i project manageri (jedan od strane developera, a jedan od strane klijenta).
Pijesak predstavljaju svi ostali članovi teama na strani klijenta, a koji će raditi na razvoju projekta.
Na kraju projekta ide zasluženo pivo sa svim članovima tima – da zaboravite na sve nesuglasice tijekom projekta i nagradite se za naporan rad 🙂
Poanta je da se kod pokretanja bilo kojeg projekta UVIJEK počinje od golf loptica. Ako prvo stavimo klikere ili pijesak, neće stati golf loptice. A ako prvo popijemo pivu, nećemo ništa napraviti, jel tako? 🙂
Što to znači u praksi?
To znači da se najprije moraju definirati ciljevi, rokovi i budžeti.
Zatim se moraju kreirati specifikacije (glavni zahtjevi) u okviru tih ciljeva, rokova i budžeta, a tek na kraju se uzimaju u obzir zahtjevi iz ostalih odjela tvrtke (marketing, nabava, dizajneri…).
Ako pak krenemo obrnuto i volumen staklenke (vrijeme i budžet) ispunimo sa specifičnim zahtjevima – neće nam ostati dovoljno mjesta za ispunjavanje glavnog cilja.
– koji je cilj tvrtke
– koji je cilj web shopa
– kako mjerimo uspjeh projekta
– koliko smo spremni investirati
– tko će raditi na projektu
– možemo li angažirati dodatne osobe za projekt
– definiranje roka za početak projekta
– definiranje roka za završetak projekta
– definiranje roka za testiranje i prilagodbu (buffer) – krajnji rok
– imamo li sve potrebe uloge
– imaju li dovoljno vremena tj postoje li mogućnost da se neki zadaci prebace na druge članove tima
– postoji li potreba da se angažiraju dodatni članovi teama za rad na projektu
– definiranje razvojnog procesa prema rolama i odgovornostima (koje sastavljamo prema raspoloživim članovima teama)
– odabir kolaboracijskih alata
– nadgledanje komunikacije svih uključenih aktera i proaktivno konzultiranje
– definiranje specifičnih rokova (za pribavljanje resursa, kreiranje sadržaja, razvoj projekta, ugovore…)
– komunicira sa stakeholderima te u suradnji s njima pokreće potrebne procese (ugovori s PG, dostavnim službama, ERP itd)
– osigurava sve potrebne materijale za developere
– nadgleda razvoj projekta i izvještava stakeholdere
– nadgleda rad članova teama i izvještava stakeholdere
– brine za kontrolu kvalitete
– koji content moramo proizvesti i kamo ćemo s njim
– pomoć kod izrade contenta (izrada uputa za content team, pomoć kod kreiranja persona, pomoć kod definiranja stila pisanja, savjetovanje u vezi izrade contenta…)
– edukacija teama (copywriting, SEO, administracija, sales funnel, email marketing strategija…)
– kreiranje online marketing strategije za pokretanje webshopa
– kreiranje email marketing strategije
– kreiranje osnovnih email automation sekvenci (post purchase, abandonded cart)

– izrada projektne dokumentacije sukladno dogovoru
– što će kada biti odrađeno (vezano za development)
– izrada hijerarhijske mape sadržaja sukladno informacijama koje osigurava PM u suradnji s teamom
– izrada strukture weba u suradnji s PM-om
– izrada vizuala prema mockupovima (u suradnji teamom, odnosno in-house dizajnerima)
– proces nadgleda PM putem kolaboracijskih alata (quality assurance)
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
– nakon što dobiju dokumentaciju koju osigurava PM u suradnji s team memberima
– inicijalni test rade developeri, dodatni PM i team memberi
– nakon odrađenih testova i pripreme marketinške kampanje, web je spreman za postavljanje na domenu po izboru
– jako je važno napraviti kvalitetne nazive, opise i fotografije proizvoda
– definiranje ciljeva, KPI-eva, budžeta, rokova, publike, tržišta, kanala, ključnih poruka i kreiranje strategije sukladno tome
– izrada kreative za oglase i tehnički setup
– analiza i prilagodba nakon probnog perioda
Prije nego išta napravite, trebali bi definirati cilj izrade ili redizajna webshopa – je li to samo povećanje prodaje ili očekujete povećanje prometa u fizičke poslovnice? Je li to otvaranje prema novoj publici (Hrvatska, otoci, strane zemlje itd), povećanje broja vjernih kupaca, povećanje newsletter pretplatnika, povećanje upita s weba, pojednostavljenje procesa i povećanje efikasnosti ili nešto drugo. Ovisno o tome, te naravno o budžetu i ljudskim resursima, voditelj projekta će definirati KPI-eve te odabrati tehnike, alate i izvođače koji će pomoći u postizanju tog cilja.
CIlj ovog članka je bio objasniti zašto je odabir project managera ili voditelja webshopa najvažnija stvar za uspješan razvoj webshopa, a u sljedećem članku ću pokušati objasniti kako definirati specifikacije za razvoj webshopa.

SVE JE U POVJERENJU
Certificirajte svoj webshop i pokažite kupcima da ste
pouzdana web trgovina
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
certifikaciju i Safe Shop sustav za recenzije
Sesija istekla
Ponovno se prijavite. Stranica za prijavu otvorit će se u novom prozoru. Nakon što se prijavite, možete je zatvoriti i vratiti se na ovu stranicu.
Komentari