Predstavljeni su rezultati drugog sveobuhvatnog istraživanja online trgovine u BiH: Doživljava li e-trgovina uspon ili stagnaciju u susjednoj zemlji? Evo što kažu istraživanja naše partnerske eCommerce asocijacije u BiH.
Nakon provedene sveobuhvatne analize tržišta elektronske trgovine u Bosni i Hercegovini otkriveni su ključni trendovi i perspektive koji oblikuju budućnost online kupnje u zemlji. Rezultati drugog nacionalnog istraživanja, provedenog pod pokroviteljstvom eCommerce asocijacije u BiH, predstavljeni su na prestižnom događaju koje je održano početkom travnja u Sarajevu. “U današnjem brzom svijetu informacija, gdje se često gubi uvid u to što je mišljenje a što su činjenice, za nas u eCommerce asocijaciji BiH ključno je da se oslonimo na prave podatke. Zato s ponosom dijelimo rezultate naših istraživanja, koji su plod mjeseci rada i posvećenosti. Proveli smo dva usporedna istraživanja – jedno usmjereno na potrošače i njihove navike, a drugo na internet trgovine odnosno sve one biznise kojima je eCommerce core biznis ili važan segment njihovog poslovanja”, naglasila je ovim povodom Belma Agić, izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH.
Ovo istraživanje, koje daje duboke uvide u navike i preferencije bh. online kupaca i trgovaca, donijelo je zanimljive zaključke pa je tako pokazalo značajnu dominaciju mobilnih uređaja u e-trgovini. Impresivan podatak od 83,4% online kupovina realiziranih preko mobitela naglašava trend prema mobilnom eCommerce okruženju, ističući potrebu za mobilno optimiziranim web stranicama i aplikacijama kao neizostavnim dijelovima svake uspješne digitalne prodajne strategije.
“Na temelju istraživanja uočen je znatno veći broj korisnika e-trgovine posebno u segmentu populacije od 25 do 45 godina, a zabilježen je i porast od 7,4 posto kupaca koji su obavili više od deset kupnji u zadnja tri mjeseca”, kazala je članica Asocijacije Nikolina Čule Karačić. Također, ispitivani su stavovi kupaca o tome što misle o webshopovima, rizicima i sigurnosti i po svim tim aspektima zabilježene su visoke prosječne ocjene kod ispitanika. Čule je rekla da je kod ispitanika zabilježen mali broj prevara ili nekih neprijatnosti kod plaćanja. “Što se tiče kupnje i dalje, kao i prošle godine, segment na koji online ispitanici najviše troše su odjeća, obuća, kućanski aparati, kozmetika i knjige. Također se dosta prodaju ulaznice, streaming mediji i ostalo”, navela je Čule.
RASTUĆI SEGMENT “INTENZIVNIH KORISNIKA”
Nadalje, istraživanje je otkrilo stabilan rast povjerenja u online tržište, s gotovo 60% ispitanih kupaca koji su obavili između dvije i pet kupnji online u posljednja tri mjeseca. Ovaj podatak potvrđuje da bh. potrošači sve više prepoznaju prednosti i sigurnost e-trgovine. Dodatno, 7,4% ispitanika, koji su obavili više od 10 kupnji u protekla tri mjeseca, svjedoči o rastućem segmentu “intenzivnih korisnika”, koji predstavljaju značajan potencijal za eCommerce platforme.
Izvješće također ukazuje na jasnu preferenciju domaćeg tržišta – s 43,4% online kupnji obavljenih na web stranicama unutar BiH, dok se kod međunarodnih kupnji najviše cijeni brza dostava na kućnu adresu, sa 60,2% preferencija. Ovo ukazuje na mogućnosti za unapređenje logističkih operacija i jačanje lokalnog eCommerce ekosistema.
Kartično plaćanje je metoda koju preferira 32,8% ispitanika, a zanimljivo je kako preporuke prijatelja i pozitivne recenzije drugih kupaca imaju visoki utjecaj na odluke potrošača, dok influenceri ostaju na nižim pozicijama utjecaja, što potvrđuje važnost autentičnih preporuka i zadovoljstva kupaca.
TRŽIŠTE SE RAZVIJA, A REGULATIVA KASKA
Prema izvješću, najveće prepreke s kojima se susreću e-trgovci u BiH uključuju veličinu tržišta, navike kupaca, cijenu dostave te nelojalnu konkurenciju. Ipak, oglašavanje putem društvenih mreža ističe se kao najefikasniji pristup promociji, sa 64,5% trgovaca koji ga preferiraju. Dodatno, samo 7,24% ispitanih online trgovaca izrazili su zadovoljstvo trenutno dostupnom kvalificiranom radnom snagom za eCommerce. Postaje očito da je hitno potrebno prilagođavanje obrazovnih kurikuluma stvarnim potrebama tržišta.
“Naša je namjera da ova istraživanja postanu tradicija koja će nam godišnje ukazivati na promjene i trendove u e-trgovini u BiH. Veliku pažnju posvetili smo metodologiji i kvaliteti upitnika kako bi rezultati bili što precizniji i reprezentativniji. Ovaj značajan zadatak uspješno smo realizirali uz podršku prof. dr. Almira Pešteka, redovnog profesora na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i člana Savjetodavnog odbora asocijacije, te Nikoline Čule Karačić, mag. oec., kojima smo iznimno zahvalni na neprocjenjivom doprinosu. Tijekom realizacije istraživanja kontaktirali smo oko 1.000 web trgovina i prikupili odgovore od preko 1.700 potrošača, čime smo osigurali reprezentativan uzorak i dubinu naših nalaza”, naglasio je Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijacije u BiH.
Istraživanje je tako obuhvatilo veći broj ispitanika nego prošle godine, što ukazuje na reprezentativnost uzorka. Ova sveobuhvatna analiza tržišta ne samo da pruža duboke uvide u stanje i trendove e-trgovine u Bosni i Hercegovini, već i postavlja temelje za strateško planiranje i razvoj sektora. Kroz ovakva istraživanja, eCommerce asocijacija u BiH s jedne strane nastoji informirati tržište, a s druge potaknuti razvoj digitalne ekonomije, unapređujući poslovni ambijent i omogućavajući potrošačima sigurno i zadovoljavajuće online iskustvo kupovine, rečeno je na predstavljanju istraživanja.
Gazibegović je također rekao da su podaci koje su dobili interesantni i daju uvid u stanje te izazove i prednosti lokalnog tržišta. “Kada je riječ o izazovima, online trgovci u BiH navode da mentalitet kupnje online još nije na zavidnoj razini u BiH. Pored toga, legislativa i regulatorne procedure u BiH vezano za online nisu u potpunosti usklađene s EU standardima i ne specificiraju detaljno online trgovinu u zakonu”, naveo je Gazibegović. Istraživanja i dugogodišnje iskustvo pokazuju, kako je dodao, da prevare koje se vrlo često spominju kod nas, uopće nisu toliko brojne. Naglasio je da bi regulativa i zakonski okvir riješili sve eventualne izazove koji postoje kod kupaca i trgovaca te dodatno zaštitili kupce, ali isto tako i trgovce. “Od ukupnog broja registriranih pravnih osoba u BiH samo 8% ima aktivan online kanal prodaje. Gospodarski subjekti izuzetno su zainteresirani za rast online trgovine s obzirom na to da su u prethodnim godinama na taj kanal gledali više kao na nešto što je lijepo imati, ali nije obveza. Sada se ta svijest mijenja i imamo povećan broj trgovaca u online svijetu u BiH“, poručio je Gazibegović.
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.