fbpx

Rizik od online prijevara veći nego ikad – trgovci kaskaju, AI ne spava

Autor: Goran Pavlović 15.04.2025.
Kategorija: Blog, Intervju

Online kupnja u Hrvatskoj raste. Čak 76 posto hrvatske populacije koristi internet za online kupnju, što nas smješta negdje unutar prosjeka Europe. Ovakav način kupnje sigurno je praktičan i predstavlja uštedu vremena i novca, no s njim dolaze i mnogi rizici koji su posljednjih godina sve veći uslijed razvoja umjetne inteligencije i novih tehnologija.

Hrvatske tvrtke ne bave se dovoljno implementacijom sigurnosnih rješenja pri čemu je online sigurnost sve veći izazov otkad se pojavila umjetna inteligencija, izjavio je za Bloomberg Adria TV Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska.

On je dodao da su online prevare u današnje vrijeme sve više personalizirane zahvaljujući korištenju umjetne inteligencije tako da prevaranti mogu saznati puno više osobnih podataka o online kupcima koristeći pritom chatbotove kako bi uspostavili kontakt i potaknuli konverzaciju.

“Najgore od svega je što prevaranti mogu koristiti i deep fake tehnologiju te imitirati glas ili čak simulirati video poziv osobe koja je poznata kupcu i u koju ima povjerenje. Na taj način uspiju nagovoriti žrtve da im daju podatke s platne kartice ili čak pošalju novce. Tragično je da samo 0,05 posto takvih prijevara završi na sudu, što čini tek jedan od čak dvije tisuće slučajeva prevare. Užasavajuće je to što takve prijevare mogu završiti i samoubojstvom pa se ovakve slučajeve treba shvaćati vrlo ozbiljno jer je to goruća tema ne samo kod nas, već u cijelome svijetu”, upozorio je Majsan.

Govoreći o iskustvima s nedavno održane konferencije Global Anti-Scam Summit (GASS) u Londonu, on je rekao kako brojne države poduzimaju ozbiljne mjere kako bi spriječile pojavu ovakvih prijevara.

Što trgovci mogu učiniti?

Prema istraživanjima koje provodi udruga eCommerce Hrvatska te povratnim informacijama od partnera Udruge, Majsan je konstatirao kako domaći online trgovci nisu dovoljno svjesni opasnosti koje donose ovakvi oblici prevara te još uvijek ne rade dovoljno na tome kako bi prevenirali posljedice do kojih može doći.

Istaknuo je kako udruga eCommerce Hrvatska već 10 godina radi na povećanju svijesti o sigurnosti i izgradnji povjerenja, a posebno od 2018. kada se krenulo s certifikacijom webshopova. “No, to nije dovoljno. Trgovci trebaju shvatiti kako nije dovoljno samo staviti CAPTCHA kod na web stranice, nego se trebaju više posvetiti ažuriranju sigurnosnih zakrpa te postavljanju multifaktorske autentifikacije za administratore koji se logiraju u sustav. Tako se može prevenirati ulazak hakera koji žele ukrasti podatke kupaca ili možda još gore, preuzeti identitet i u ime napadnutog trgovca tražiti uplate od njegovih klijenata. I ono što je najvažnije od svega je činjenica da se radi premalo edukacije i to prvenstveno zaposlenika. Od ključne je važnosti naučiti zaposlenike kako prepoznati lažne web stranice, poruke i slične sadržaje koji dolaze od prevaranata”, naglasio je Majsan.

Udruga eCommerce Hrvatska pokreće Safe Shop

On je dodao kako je sve navedeno glavni razlog zašto Udruga upravo pokreće Safe Shop portal na kojem će kupci moći provjeriti sigurnost pojedine web stranice i saznati sve o online prevarama.

Majsan je istaknuo kako je jedan od razloga nedostataka svijesti domaćih trgovaca o temama online sigurnosti to što imaju jako puno posla oko operativnog dijela poslovanja pri čemu veliki izazov predstavlja i činjenica što rade na jednom relativno malom tržištu koje je kao dio tržišta Europske unije podložno strogoj pravnoj regulativi. “I dok se oni bore kroz tu šumu propisa i zakona istodobno pokušavajući voditi prodaju kako bi bili profitabilni, često nemaju ni vremena ni resursa posvetiti se ostalim aspektima, iako riskiraju da njihova godinama građena reputacija bude uništena u jednom času ako se dogodi sigurnosni propust”, upozorio je Majsan.

Govoreći o certifikatima sigurnosti, rekao je kako to kupcima nije od primarne važnosti, nego je njihova glavna briga da je webshop na kojem kupuju siguran i da mu mogu vjerovati. Kupac obično prvo gleda jesu li mu taj brend i domena poznati te ima li ta tvrtka puno pratitelja na društvenim mrežama. “Sve je to lakše kada je riječ o velikoj tvrtki koja dugo postoji na tržištu, no problem nastaje kada trgovci izlaze na novo tržište ili se tek pojavljuju kao novi brend. Prema našem prošlogodišnjem istraživanju, kupci su izrijekom naveli kako neće kupiti ništa na webshopu koji nema ili certifikat ili recenzije. To su alati koji trgovcima umnogome pomažu upravo u tome da povećaju povjerenje, ali nikako ne smiju biti i jedini alat koji koriste. Glavni njihov alat je transparentna komunikacija koja je najbolji put izgradnje brenda kojem se vjeruje”, naglasio je.

Na kraju je dodao kako alati na bazi umjetne inteligencije te nove tehnologije mogu pomoći u suzbijanju prevara tako što skeniraju komunikaciju u realnom vremenu, ali to prema njegovom mišljenju nikako nije dovoljno. Smatra kako je ranije spomenuta multifaktorska identifikacija jako važna za svaki subjekt koji se bavi prodajom i barata bazama podataka. Ovakva identifikacija podrazumijeva dodatnu provjeru prilikom prijavljivanja na korisničko sučelje preko mobitela ili biometrijskih značajki. “To je jako važna stvar koju za sada jako malo tvrtki ima implementirano na adekvatan način. Uz to, ključno je educirati djelatnike na primjerima najčešćih prevara i pripremiti ih na takve ugroze za koje nije pitanje hoće li se dogoditi, nego kada”, poručio je Majsan u gostovanju na Bloomberg Adria TV.

Imate iskustva s nekom prevarom preko interneta? Javite nam na udruga@ecommerce.hr i istražit ćemo temu!

SVE JE U POVJERENJU

Pridružite se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac.

Punopravno članstvo uključuje besplatnu
Safe Shop certifikaciju

O Autoru

Goran Pavlović
urednik eCommerce Magazina

Želiš vidjeti vlastitu web trgovinu na popisu? Postani član!

Sve je u povjerenju! Pridruži se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac. Punopravno članstvo uključuje besplatnu Trusted Shop certifikaciju.
>
Ocjena www.ecommerce.hr na Trustprofile recenzija je 10.0/10 temeljena na 16 recenzije.