U 91. epizodi Nominisa gosti Marcela Majsana, predsjednika udruge eCommerce Hrvatska, bili su Mislav Jelavić iz BOX NOW i Tomislav Juroš iz Mail Boxes Adriatic.
Riječ je o specijaliziranim logističkim tvrtkama koje nude različite usluge za klijente pa je tako BOX NOW najveća mreža paketomata u Hrvatskoj, a Mail Boxes Etc. (MBE) je najveća franšiza za fulfillment usluge dostave robe. Glavna tema razgovora bio je Crni petak za logistiku te se u razgovoru govorilo o tome kako se logističari i trgovci mogu pripremiti za ovaj period u kojem broj dostavljenih paketa svake godine raste i do 50 posto.
Mislav je podsjetio kako je BOX NOW počeo poslovanje u Hrvatskoj sredinom 2022. godine te od tada bilježi brzi rast, kako po broju paketa, tako i po broju paketomata. Ova vrsta dostave postaje sve zastupljenija, a Mislav ističe kako se u tvrtki trude što je god moguće bolje optimizirati kanal dostave u kojem trenutačno nude oko 850 paketomata i više od 70 tisuća ormarića. Do kraja godine očekuju da će premašiti brojku od 80 tisuća ormarića te planiraju intenzivno širenje mreže i u godinama koje dolaze.
“Većina naših partnera su webshopovi. Ljudi često misle da je BOX NOW samo paketomat, ali mi radimo i vlastitu logistiku obavljajući uslugu dostave. Otvorili smo mrežu i za druge kurirske službe koje žele potencijalno raditi s nama, a nudimo uslugu i za fizičke osobe kroz tzv. P2P slanje paketa“, naglasio je Mislav. P2P usluga znači da osoba šalje paket drugoj osobi te u zadnjih godinu dana bilježi ogroman rast, a funkcionira tako što korisnik napravi nalog preko web stranice, na paketomatu ukuca dobiveni PIN broj, ostavi paket u ormariću koji potom preuzima logistička služba i dostavlja na odabrani paketomat primatelja. Na isti način funkcioniraju i povrati narudžbi.
Tomislav je predstavio svoju tvrtku rekavši kako je tvrtka MBE Adriatic od 2018. godine nositelj franšize međunarodnog brenda Mail Boxes Etc. za Adriatic regiju koji postoji već dulje od 40 godina s više od 3.200 centara u svijetu. U Hrvatskoj će uskoro imati 40 fulfillment centara u kojima pružaju usluge pakiranja, dostave i fulfillmenta za male i srednje poduzetnike.
MBE ima partnersku suradnju sa svim kurirskim službama na hrvatskom tržištu, dok jedan dio dostava odrađuju i kroz vlastitu logistiku. Tomislav je pojasnio da fulfillment ili mikrologistika predstavlja uslugu koja je poglavito korisna za manje webshopove, gdje se trgovac može u potpunosti posvetiti prodaji i marketingu, a logistiku odrađuju specijalizirani operateri kao što je MBE. “Mi ćemo zaprljati ruke. Mi ćemo zapakirati, nabaviti materijale, pronaći optimalnog kurira preko kojeg ide dostava te se brinuti o povratima”, pojasnio je dodajući kako je dodatna pogodnost za male obrte ili tvrtke to što ne moraju brinuti za minimalne tehničke uvjete s obzirom na to da se o robi brine profesionalna tvrtka koja zadovoljava sve zakonske propise.
BOX NOW u ovom trenutku radi s oko 900 webshopova te u proteklim godinama bilježe veliki rast broja paketa pri čemu je od kategorija posebno “buknuo” segment Second Hand robe, što primjećuju i u MBE mreži. Tomislav je primijetio kako se broj webshopova u zadnjim godinama jako povećao, dijelom zbog jednostavnosti uspostave internetske trgovine na popularnim platformama, a dijelom i zbog logističke podrške koju osiguravaju specijalizirani operateri.
Kada je riječ o tome kako biraju lokacije za paketomate, Mislav je istaknuo kako se u okviru strateškog širenja radi opširna analiza demografske strukture neke mikrolokacije te da se pritom vodi računa da se paketomati nalaze na frekventnim lokacijama, blizu neke trgovine, na putu za posao i sl. Pritom se ne libe premjestiti paketomat na drugu lokaciju ako u nekom duljem periodu generira slab promet.
Tomislav je pojasnio da se širenje njihove franšizne mreže radi planski, ovisno o potrebama tržišta, i da je MBE Adriatic već nekoliko puta dobio međunarodnu nagradu za najbrže rastuću franšizu. Zbog orijentacije na B2B klijente lokacija za MBE centre nije presudna. U tom kontekstu spomenuo je MBE centar u Varaždinu koji ostvaruje najbolje rezultate, iako je na najlošijoj lokaciji.
“Mislim da Hrvati brzo usvajaju nove navike jer primjećujemo da sve više ljudi bira opciju out-of-home dostave koja im daje fleksibilnost i kontrolu njihovog vremena. Prije ste morali čekati paket, sada paket čeka vas”, naglasio je Mislav dodajući kako i popularnost globalnih eCommerce divova snažno utječe na promjenu potrošačkih navika i u segmentu isporuke. Takve navike, rekao je, nisu specifične samo za hrvatsko tržište, nego je to široko zastupljen trend koji primjećuju i u drugim zemljama u kojima posluju, od Bugarske, Grčke, Cipra i drugih.
Tomislav je rekao da se i u segmentu usluga koje nudi MBE vidi napredak, ali da još uvijek nismo na razini tržišta kao što su Španjolska ili Austrija, gdje su kupci spremni platiti više za vrhunsku uslugu. “Kod nas se još uvijek pokušava ići za pristupom da se što manje plati, premda veliki broj njih sve više shvaća kako su rješenja koja nudimo za njihove probleme izuzetno isplativa opcija”, rekao je.
MBE nudi širok spektar usluga koje grupiraju u dvije grane: pakiranje i dostava te grafika i tisak. To znači da web trgovac u MBE centru, osim usluga fulfillmenta i dostave, može izraditi i svoje vizitke ili napraviti personalizirano pakiranje te uzeti najam poštanskog sandučića.
Mislav je istaknuo kako se godišnja stopa rasta broja paketa u BOX NOW mreži kreće između 60 i 80 posto, što je potaknuto i brzom ekspanzijom njihove mreže. Ove godine očekuju da će broj paketa u vrijeme promocije za Crni petak ove godine biti za 50 posto veći u usporedbi s istim periodom lani.
Za ovakve nagle skokove u potražnji pripremaju se cijelu godinu u što su uključeni svi, od dostavljača do skladišnog osoblja i administracije u uredu. Zanimljivo je da u svojoj mreži ne primjećuju rast broja povrata, što bi bilo za očekivati zbog impulzivne kupnje koja karakterizira ovaj period pojačanih promocija.
Istodobno, u globalnoj MBE mreži broj paketa će ove godine biti tri do pet puta veći u odnosu na isti promotivni period prošle godine. “S obzirom na to da se vrijeme promotivne prodaje prolongira na Black Week ili Black Month to nam daje više vremena da odradimo povećani broj narudžbi”, naglasio je Tomislav dodajući da u sklopu priprema za Black Friday rade i edukacije klijenata te ih na vrijeme pripremaju i nude optimalne opcije. Tako web trgovci mogu na odabrane lokacije dostaviti određenu količinu proizvoda za koje znaju da će biti više traženi kako bi se na taj način ubrzao proces dostave. Ujedno, kontinuirano prate tijek dostave paketa te komuniciraju i s dostavljačima partnerskih kurirskih službi i samim primateljima kako bi se taj proces proveo u očekivanom vremenskom roku.
Mislav je rekao kako u tvrtki u svakom trenutku znaju što se događa u svakom paketomatu, koja je temperatura u ormarićima, a sljedeća nadogradnja osigurat će još višu razinu implementacije tehnologije bazirane na umjetnoj inteligenciji. “Imamo u pripremi neke projekte, koje u ovom trenutku još ne smijem otkrivati, ali smo uvjereni da će AI dodatno poboljšati korisničko iskustvo“, rekao je. S tim u vezi, ustvrdio je kako cijena dostave više nije najvažniji element za odabir neke logističke usluge, nego je kupcima najvažnija fleksibilnost i kontrola kada i gdje će preuzeti svoje pošiljke. Pritom je naveo rezultate zadnjeg istraživanja HAKOM-a koje pokazuje da 27 posto kupaca bira dostavu na paketomate kao svoju preferiranu opciju.
S time se složio i Tomislav koji je te kriterije posložio sljedećim redom: fleksibilnost opcija dostave, cijena i brzina.
U kontekstu sve većeg broja internetskih prijevara koje se događaju u online trgovini, a čiji izvor seže često do nekih tvrtki registriranih u Kini i na drugim tržištima, u razgovoru su se dotaknuli i toga mogu li domaće logističke kompanije pažljivijim odabirom svojih klijenata utjecati na smanjenje takvih neželjenih događaja.
Mislav je istaknuo kako u svom poslovnom portfelju provjeravaju partnere s kojima surađuju, ali i da uvijek postoji rizik jer oni kao pružatelj usluge dostave ne mogu niti smiju znati sadržaj paketa. “Mi ne možemo spriječiti pojave da kupci dobiju proizvode koje nisu naručili, ali do sada nismo imali slučajeve lažnih webshopova. Ipak, uvjerenja sam da će edukacija korisnika online usluga biti sve više nužna, poglavito zbog rastućeg značaja AI tehnologije”, naglasio je Mislav dodajući kako se kupci uvijek mogu javiti njihovoj korisničkoj službi ako imaju neki problem s narudžbom koju su preuzeli na paketomatu, ali da je takvih situacija razmjerno malo.
Tomislav je rekao kako kupci imaju pravo prilikom preuzimanja svoje pošiljke od dostavljača otvoriti paket i provjeriti je li to proizvod koji su naručili. “Međutim, kada bi se to u praksi provodilo u djelo, dostava paketa na kućne adrese bila bi daleko sporija zbog vremena koje bi dostavljač izgubio prilikom provjeravanja svakog paketa. Vjerujem također da je rješenje u prevenciji takvih zbivanja kroz edukaciju kupaca koji će uspješnije prepoznavati lažne web stranice”, istaknuo je te dodao kako do sada nisu imali takvih problema jer su njihovi klijenti domaće tvrtke i osobe koje su prošle protokole provjere.
Složili su se da na tržištu postoje izazovi i da se u vrijeme velikog porasta broja paketskih dostava događa pritisak na logističku infrastrukturu, što u konačnici rezultira određenim kašnjenjem narudžbi. Razlozi za takva kretanja leže u nedovršenoj infrastrukturi, nedostatku adekvatnog broja vozača kao i skladišnih radnika. “Sve se to treba blagovremeno pripremiti prije sezone. BOX NOW je spreman, čak i da nam količine narastu za 100 posto mogu obećati da neće biti osjetnijih kašnjenja u isporuci prema kupcima”, naglasio je Mislav.
Tomislav je obećao da će sa svojim partnerima koji dostavljaju pakete uvijek pronaći najbolje rješenje kako bi se prevenirala kašnjenja i narudžba stigla do kupca u razumnom roku. “Logistički gledano, infrastruktura je najveći problem te geografski oblik Hrvatske sam po sebi. U okviru spomenute fleksibilnosti mi iznalazimo rješenja pa ako je jedan kurir opterećen ili spriječen brzo pronalazimo drugu službu kako bi se osigurala pravovremena dostava”, pojasnio je.
Mislav je izrazio uvjerenje kako će u sljedećih nekoliko godina paketomati postati “mainstream” opcija dostave za online narudžbe, a ne alternativa. “Do dolaska BOX NOW na tržište, paketomati su bili komplementarna opcija u ponudi logističkih operatera. Sada to postaje standard i uvjereni smo da će u godinama koje dolaze to postajati preferirana opcija dostave”, rekao je Mislav dodajući kako će cijena kućne dostave sigurno rasti jer i iziskuje najviše angažmana i vremena dostavnim službama.
Ne dovodeći u pitanje rast udjela paketomata, Tomislav je istaknuo kako će na tržištu uvijek biti potrebne različite opcije dostave za različite veličine i količine robe.
Spomenuli su i problematiku prekogranične prodaje, gdje su veliki logistički troškovi jedan od razloga relativno slabe zastupljenosti hrvatskih web trgovaca na vanjskim tržištima. Tomislav je pojasnio kako je u njihovoj mreži slanje paketa u Češku ili Poljsku dva i pol do tri puta skuplje od lokalne dostave u Hrvatskoj. “To nije strašno, ali prema našem iskustvu ovisi o vrsti proizvoda. Ako je riječ o skupljim proizvodima onda se cijena dostave na navedena tržišta isplati pri čemu im osim dostave pomažemo i u pakiranju te personalizaciji artikala. Inače, mi šaljemo u 192 zemlje svijeta koje pokrivamo u našoj mreži, ali iz Hrvatske najviše pošiljki ide prema Njemačkoj i Austriji“, kazao je Tomislav.
U BOX NOW grupi trenutno nude prekograničnu dostavu samo na tržištima Bugarske i Grčke. “Kada i ako taj projekt bude implementiran i u Hrvatskoj mogu sa sigurnošću reći da cijena prekogranične dostave neće biti pet puta veća, nego ćemo ponuditi konkurentne cijene kako bismo potaknuli cross-border prodaju hrvatskih web trgovaca”, poručio je Mislav.

SVE JE U POVJERENJU
Certificirajte svoj webshop i pokažite kupcima da ste
pouzdana web trgovina
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
certifikaciju i Safe Shop sustav za recenzije