Nekada izuzetno popularna eCommerce platforma Magento prošla je kroz težak period, ali u zadnjim godinama doživljava pravu renesansu koja daje novu priliku trgovcima da skaliraju svoje poslovanje uz prihvatljive troškove
U 89. epizodi Nominisa, podcasta s ljudima na dobrom glasu, svoj je poslovni put predstavio doajen osječke eCommerce scene, osnivač agencije Inchoo, Tomislav Bilić. Specijalizirana za izradu Magento shopova ova je agencija od 2008. pa do danas postala prepoznatljivo ime kako u Hrvatskoj i regiji, tako i na globalnoj razini.
Tomislav je uvodno naglasio kako je Magento jedna od prvih platformi koje su arhitekturalno bile građene za eCommerce potrebe, što je po njemu i danas najveća komparativna prednost jer je svaka linija koda pisana imajući eCommerce potrebe na umu.
Pritom ističe da se prava snaga ove platforme vidi onda kada eCommerce poslovanje počinje ostvarivati veće volumene i kada poslovne potrebe dosegnu višu razinu kompleksnosti pa su potrebna robusna eCommerce rješenja koja su građena za takve potrebe.
Tomislav se složio s konstatacijom voditelja podcasta Marcela Majsana, predsjednika udruge eCommerce Hrvatska, koji je uvodno postavio tezu da je Magento kao platforma u proteklih desetak godina počeo gubiti na prisutnosti. Ipak, Tomislav vidi svijetlu perspektivu za ovu platformu: “Magento je tu, prisutan je. Istina, može se reći da je malo ‘odspavao’ koju godinu, ali slijedi mu velika i svijetla budućnost jer se stvari na tržištu brzo mijenjaju.”
Vraćajući se na početke svoje poduzetničke karijere, podsjetio je na to da je Inchoo zapravo njegova druga tvrtka, jer je 2003. s kolegama studentima – Damirom Podhorskim i Zorinom Radovančevićem – osnovao agenciju Escape. Tijekom prvih godina radili su različite projekte da bi se kasnije profilirali kao specijalisti za digitalni marketing, dok je Tomislav odlučio više se usmjeriti na eCommerce rješenja te je 2008. pokrenuo agenciju Inchoo.
I tako je došao Magento
Magento je u to vrijeme bio veliki novitet te su se u mladoj osječkoj tvrtki fokusirali na usku specijalizaciju i tehničku izvrsnost te nastojali biti među najboljima u svijetu u tom području. “Kada je izašla nova platforma bila je jako atraktivna i omogućavala skaliranje poslovanja, ali je imala veliki nedostatak – nije bilo nikakve dokumentacije kako naučiti tu platformu i kako raditi custom stvari na njoj. Upravo u tome sam vidio priliku za Inchoo te smo krenuli obrađivati platformu temu po temu”, naglasio je Tomislav rekavši kako su se i oni sami pritom učili u hodu. “Tako je nastao Inchoo.net koji je bio najposjećeniji neslužbeni Magento website u svijetu te je svojevremeno imao oko 240 tisuća jedinstvenih posjetitelja mjesečno. To nam je donosilo prosječno oko 100 upita za poslove svaki mjesec”, dodao je.
Nisu mogli prihvatiti svaki lead, nego su se opredjeljivali za veće klijente s robusnijim potrebama koji su bili vrjedniji i zanimljiviji. Na taj način stvarala se dugoročna suradnja te je u zadnjim godinama kada nije bilo toliko potražnje za novim projektima glavnina prihoda tvrtke dolazila od klijenata s kojima Inchoo radi godinama. “Izrada web trgovina je samo početna točka, a u kasnijoj fazi s klijentima se radi na oblikovanju rješenja koja će osvajati nova tržišta, donositi nove kupce, dizati kvalitetu, povećati zadovoljstvo postojećih kupaca i olakšavati brojne poslovne procese”, naglasio je Tomislav.
A onda je došao Magento 2
Godine 2015. svjetlo dana ugledala je nova, Magento 2 verzija, koja je bila dosta “bugovita” što je, uz činjenicu da je riječ o skupljoj platformi, značajno poljuljalo povjerenje brojnih agencija koje su radile na njoj, a to se dodatno narušilo kada je Adobe kupio Magento 2018. godine. “Vlasnik Magenta kao open-source platforme je Adobe koji se sada brine da je ta verzija sređena i pedantna. Jedno vrijeme nije tako bilo. Pritom jedan dio razvoja rade stručnjaci Adobea, a drugi dio članovi zajednice”, pojasnio je Tomislav.
Problemi prilikom preuzimanja od Adobea nastale su zbog toga što je ova korporacija bila zainteresirana za najveće klijente te je bila nejasna strategija kako će se to dalje razvijati. “Ipak, danas se događa jedna lijepa renesansa u cijeloj Magento zajednici kada znamo da će se Adobe brinuti za stabilnost verzije i da ova platforma postaje ključan integralni dio Adobe Commercea. Iz kompanije su poručili da će Magento držati besplatnim i da će ga kao open-source alat razvijati sa zajednicom”, istaknuo je.
Zbog toga tvrdi da je Magento danas izrazito stabilan te da je, nakon 17 godina postojanja, najbolja eCommerce platforma za veće igrače, pogotovu one koji imaju plan za internacionalizaciju poslovanja, od srednjih do velikih online trgovina.
Kao najveće prednosti Magenta izdvaja multi-website i multi-store view koncept koji je okosnica te omogućuje različite jezike, kataloge, vidljivosti te pricing modele i grupe korisnika.
Total cost of ownership
Kao ključno pitanje Tomislav je naveo prosječni trošak koji je potreban kako bi se izradilo i redovito održavalo eCommerce poslovanje. U to ubraja trošak licence, hostinga, development partnera, potencijalno posebnog dizajnera i druge varijable. “Kada se sve uzme u obzir Magento nije toliko skup koliko ga prati takva reputacija”, rekao je dodajući kako je nepravedna percepcija o Magentu kao skupom rješenju zato što može biti jeftiniji i od rješenja koja se rade na Shopify ili BigCommerce platformama.
Govoreći o redizajnu, Tomislav smatra kako taj proces treba biti prisutan kontinuirano, a ne da se to radi “od nule” svakih nekoliko godina. “Kontinuirana unaprjeđenja čine da je dizajn uspješan u budućnosti, to je on-going proces kojim mora postati dio kulture te nakon određenog vremena taj učinak korisničkog iskustva daje optimalne rezultate”, rekao je.
U razgovoru su se dotaknuli i re-platform trendova, odnosno migriranja s jedne platforme na drugu do koje dolazi kada se promijene potrebe trgovaca zbog povećanja posla ili realizacije određene kreativne ideje koja traži višu razinu fleksibilnosti uz veću razinu kontrole koje postojeće platforme ne nude.
Next big thing u eCommerce poslovanju
U godinama koje dolaze Tomislav očekuje kako će se promijeniti potrebe samih trgovaca. “Oni će od svoje platforme očekivati ne samo da izvršava tradicionalne funkcionalnosti za online trgovinu, već da ispunjava i savjetodavnu ulogu u kojoj će kroz umjetnu inteligenciju web platforma raditi i kreativu”, predviđa Tomislav.
Naglasio je kako se online trgovine moraju sve više otvarati i pritom olakšavati način na koji se može napraviti narudžba iz svih različitih kanala – bio to Chat GPT, Meta Commerce Manager ili nešto treće. “Taj dio otvorenosti platforme će biti sve važniji. Convenience pobjeđuje. Lakoća pobjeđuje. Upravo zbog toga i prednosti kreative vjerujem da trgovci mogu graditi svoju konkurentsku prednost i istaknuti se od konkurencije te sam uvjerenja kako Shopify ipak neće ‘pojesti’ cijeli eCommerce”, naglasio je dodajući kako vjeruje da će i u budućnosti za veliki broj trgovaca biti od ključne važnosti imati kvalitetno eCommerce rješenje koje će podržavati rast poslovanja. “Rješenje i kvalitetu rješenja stvaraju ljudi i platforma zajedno. Jedno bez drugoga ne ide. Ljudi su ti koji stoje ispred rješenja i koji mogu olakšati klijentu da od tog rješenja napravi najviše”, poručio je.

SVE JE U POVJERENJU
Certificirajte svoj webshop i pokažite kupcima da ste
pouzdana web trgovina
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
certifikaciju i Safe Shop sustav za recenzije