Limes plus je sinonim za prodaju uredske opreme te se kroz razvoj ove tvrtke može pratiti i svojevrstan vremeplov cijeloga hrvatskog tržišta. Tvrtka iznikla u ratu, kao ideja mlade obitelji Pavlešić, Dubravka i Marije, uvijek je pomicala granice svojim pristupom i inovativnošću, ali je osnovna ideja ostala ista sve do danas te se prenosi na nove generacije koje dolaze – uz kvalitetu i izvrsnost te predanost ostvarenju cilja sve se može ostvariti u životu.
Dubravko Pavlešić je pravi doajen online prodaje u Hrvatskoj koji je tvrtku Limes plus, specijaliziranu za katalošku prodaju uredskog materijala pokrenuo davne 1991., a webshop je uslijedio već 1998. godine.
Prisjećajući se tih početaka, Dubravko je rekao kako je na tom prvom webshopu na rubu stranice stajala ikonica prekriženog fotoaparata, što je značilo da je korisnik mogao isključiti prikaz slikovnog sadržaja kako bi se stranica u uvjetima spajanja na internet preko sporog dial-up modema mogla brže učitati.
Na te njegove početke podsjetio ga je voditelj podcasta, Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska, koji je koristeći alat Wayback Machine napravio prikaz prve web stranice Limes plusa sa samih početaka webshopa, što je Dubravku i njegovom timu izvuklo osmijeh i brojne uspomene kada su to vidjeli.
Ovaj inženjer građevine je sasvim slučajno završio u trgovini jer u vrijeme kada je diplomirao 1990. godine u struci nije bilo posla pa je prva iskustva stjecao u jednoj manjoj tvrtki koja je prodavala računala, printere i drugu opremu. U to vrijeme se i oženio te je otišao u vojsku, ali je ideja o poduzetništvu bila i u tim uvjetima vrlo živa pa je njegova supruga otvorila tvrtku s planom da se poslovanje pokrene nakon njegovog povratka iz vojske.
Od Renaulta 4 do prvog webshopa
Krenuli su s prodajom papira i malo po malo razvijali daljnje ideje, osmišljavajući vlastite načine prezentacije i prodaje. U to se vrijeme puno tvrtki otvaralo za što je trebalo imati golemu količinu obrazaca i druge papirologije, što im je dalo ideju da naprave katalošku prodaju. “Ljudi bi nam javili što im sve treba, a mi smo to brzo dostavljali”, kaže Dubravko.
Prvi katalog napravili su 1993. godine te je bio u formi popisa proizvoda bez fotografija, što je u kasnijim godinama unaprjeđivano, kako u vizualnom pogledu, tako i s posebnim načinima promocije. Naime, za poslovanje je bilo nužno nositi sve virmane u tadašnji SDK, kasnije ZAP, današnju Finu, te su se odlučili napraviti letke koje su dijelili ljudima koji su tamo čekali. Dubravko se prisjeća kako su tada kupili i Renault 4 pretvorivši ga u pokretnu reklamu s različitim natpisima i uslugama koje nude, čime su bili pioniri jer to do tada nitko nije radio.
Iz toga je nastala želja da se to pretvori u pravi katalog s bogatim slikama i vizualnim elementima, što je bio zadatak koji je uspješno odrađivala supruga Marija, inače izuzetno nadarena za dizajn koja se pobrinula da katalog uvijek bude u trendu.
U to vrijeme se dogodila još jedna koincidencija, kaže Dubravko, zato što je njegov brat od malena bio jako posvećen računalnom programiranju te im je ponudio da napravi webshop i da svoj katalog prikažu i na internetu. Tako je nastao webshop Limes.hr koji je svjetlo dana ugledao 1998. godine.
Nudili su asortiman koji su tvrtke trebale te su bili i ostali orijentirani B2B sektoru, narudžbe su se primale putem telefona ili telefaxa, a većina kupaca koristila je katalog prilikom slanja narudžbi. Reagiralo se brzo, prisjeća se Dubravko, jer je kvaliteta usluge bila ključna. Odmah su dostavljali narudžbe do kupaca te su nove klijente većinom dobivali po preporuci.
“Uvijek smo imali konkurenciju. Samo je ideja uvijek bila da naša usluga bude bolja i da ponudimo dodanu vrijednost uz inzistiranje na kvaliteti proizvoda. Asortiman je pratio potrebe tržišta te smo ubrzano rasli”, istaknuo je Dubravko prisjetivši se da su u rujnu 1998. organizirali predstavljanje webshopa u zagrebačkom Sheratonu na koju je došlo više od 200 ljudi. “To je bio šok kada se pojavio toliki broj ljudi, ali je prilika bila izvrsna da svi na velikom ekranu vide što je naš webshop i kako se koristi”, rekao je.
U prvim godinama webshop je imao limitiranu prodajnu funkciju, ali je stalno unaprjeđivan pa je tako 2003. godine uveden ERP sustav Navision (današnji Microsoft Dynamics NAV) koji je omogućio značajno veću prilagodbu korisniku i spajanje na SQL bazu kako bi svi podaci bili ažurni.
Concept store, ured i čajna kuhinja
Limes plus danas posluje kao veleprodaja čije se operacije provode iz distributivnog centra smještenog u zagrebačkoj četvrti Dugave. Pritom je u 2024. godini preko webshopa realizirano 60 posto svih narudžbi. “Upravo je 2024. bila prva godina u kojoj nismo dobili niti jednu narudžbu faksom. U godini prije smo ih imali 10”, s osmijehom ističe Dubravko dodajući kako je njihova filozofija oduvijek bila potpuna prilagodljivost kupcu. “To znači da nudimo sve načine naručivanja te nudimo besplatnu dostavu u roku od 24 sata na području cijele Hrvatske”, naglasio je te dodao kako dostavu za Zagreb i danas rade s vlastitim voznim parkom, dok za ostali dio zemlje surađuju s ugovornim prijevoznicima.
Sve opcije plaćanja uvodili su kako su postajale dostupne, ali i danas kartična plaćanja nisu zastupljena u značajnijoj mjeri zato što je Limes plus orijentiran na B2B klijentelu te imaju veliki broj ugovornih kupaca.
U razgovoru su se dotaknuli i nedavno otvorene concept store trgovine kao ideje iza koje stoje supruga Marija i kći Matea. Otvoren je u centru Zagreba, u prolazu sestara Baković, a radi se o malom prostoru koji je vrlo ukusno uređen te daje presjek ponude trgovine. Često se mijenja izlog, prezentiraju se noviteti i pozovu kupci na sastanke i predstavljanje. “I ovim projektom htjeli smo biti malo drugačiji kako bi se na jedan ‘fora’ način približili kupcima jer nam je jako važno da se oni osjećaju komforno. Želimo da oni znaju da za njih možemo napraviti dobre stvari”, istaknuo je Dubravko.
Osim prodaje uredskog materijala uveli su i program čajne kuhinje u kojoj nude kavu, šećer, mlijeko, vodu te program higijene u kojem se nalaze različita sredstva za čišćenje kako bi kupcima omogućili da uz uredski materijal na jednom mjestu kupe i dodatne proizvode koji im trebaju.
Dubravko je posebno istaknuo važnost partnerskog pristupa i težnji da se ostvari win-win situacija, što znači da se ne gleda kako ostvariti maksimalnu prodajnu cijenu nego utvrditi optimalan način kako će oba partnera raditi bolje.
Osvrnuli su se i na recenzije, za koje je Dubravko istaknuo da su im jako važne te da u ovom trenutku imaju jako dobru ocjenu od 4,8. “Mišljenje kupaca nam je oduvijek bilo važno. I prije nego je to internet ubrzao i automatizirao, mi smo dvaput godišnje radili anketna istraživanja mišljenja naših kupaca i na taj smo način vidjeli kako nas oni doživljavaju, ali još važnije je to što smo ovim putem mogli učiti kako biti bolji. To je moć reklamacija i recenzija – povratna informacija koja treba potaknuti promjenu i prilagodbu potrebama kupaca”, rekao je Dubravko dodajući kako je taj proces danas ubrzan i proširen uz pomoć Navision sustava.
Budi izvrstan i možeš u svemu uspjeti
U zadnjem dijelu razgovora dotaknuli su se izazova povezivanja poslovnog i privatnog života. Dubravko je istaknuo kako je tvrtka koju je osnovao sa suprugom Marijom tek 10 dana starija od njihovog prvog djeteta i da je shodno tomu privatna i poslovna konverzacija cijeli život isprepletena u njihovim životima.
Kći Matea je pravnica te je uključena u rad obiteljske tvrtke, dok su dva sina više posvećeni nekim drugim interesima, ali su kroz odrastanje i oni jako puno naučili o vođenju poslovanja i drugim važnim sastavnicama biznisa.
“Uvijek smo prema našoj djeci bili otvoreni i poticali ih da imaju svoj život i svoje želje. Nikada ih nismo forsirali na to što bi oni trebali studirati ili raditi u životu. Svima su vrata tvrtke otvorena i svi oni na određen način doprinose poslovanju. Mladi razmišljaju na drugačiji način te donose nove ideje koje smo prihvatili pa smo tako danas uz sadržaj na blogu prisutniji i na društvenim mrežama te možemo reći kako imamo razvijen marketing novog doba”, naglasio je.
Upitan koja bi bila njegova poruka mlađim generacijama, odnosno što bi rekao svojoj kćeri da se odlučuje na pokretanje novog biznisa, Dubravko odgovara: “Glavna fora je da u svemu možeš uspjeti, bez obzira na to što radiš. Pritom smatram da je jedna stvar ključna, a to je do se moraš držati kvalitete i postojanosti. Moraš imati cilj, razvijati se zajedno s poslom i raditi maksimalno predano i kvalitetno. Samo budi izvrsna i možeš u svemu uspjeti.” I na kraju je poručio svim poduzetnicima ono što ga je naučilo njegovo poduzetničko iskustvo koje je sada u četvrtom desetljeću uspješnog razvoja: “Ne trebaš biti najveći. Trebaš težiti tome da budeš najbolji.”
SVE JE U POVJERENJU
Pridružite se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac.
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
Safe Shop certifikaciju