Ovaj sam tjedan proveo u Beču. Točnije, u Vienna International Centru, jednom od četiri glavna sjedišta Ujedinjenih naroda (UN). Tamo je organiziran AI for Developing Countries Forum (AIFOD) na kojem je bilo više od 600 posjetitelja iz 80 zemalja svijeta. Tema nije bila vezana isključivo uz primjenu AI-a u zemljama u razvoju, već je više zagrebla općenit, globalni utjecaj.
Odgovarao sam na pitanja vezana uz utjecaj umjetne inteligencija na (digitalni) biznis, slušao pametnije od sebe, i vratio se s glavom punom pitanja… Jesmo li mi u eCommerceu spremni na, kako je zovu, AI revoluciju ili ćemo biti ona generacija koja je propustila vlak?
U ovom ću kratkom osvrtu istaknuti ključne točke, a u idućem izdanju eCommerce magazina ću detaljnije raspisati svaku od njih.
1. AI se sve više koristi u eCommerceu
Ne tako davno, još u veljači smo u na eCommerce Summitu u Berlinu raspravljali i o tome kako je AI korisniji za “pozadinske stvari”, poput kalkulacija cijena, obračuna marže, kalkulacije dostave, analiziranje izvješća i sl., a manje za “marketinške svrhe” (pisanje newslettera ili Facebook oglasa). Izgleda da sve ide u tom smjeru – AI postaje temelj eCommerce poslovanja, pa ako mislite da imate još koju godine fore, u krivu ste. Dok vi raspravljate o tome trebate li još jednu varijantu “kupi sada” gumba, AI modeli već odlučuju koje proizvode prikazati, u kojem redoslijedu, kome i kada – i to bez vaše dozvole.
2. Oglašavanja: AI piše, optimizira, testira… a vi gledate ROI
Da se nadovežemo, AI (i machine learning u pozadini) kod oglašivačkih alata (popute Google i Meta ads) postaju sve pametniji i sami nam optimiziraju kampanje sukladno rezultatima. Ono što nama ostaje jest – kreativnost (ne samo u smislu kreiranja oglasa, već kod postavljanja kampanja, biranja publike, itd.). Ako već niste, testiranje taj Advantage+ i Pmax!
3. Tko kontrolira podatke, kontrolira tržište
AI funkcionira najbolje kad jede ogromne količine kvalitetnih podataka. Stoga je jedna od najžešćih debata bila na temu: treba li graditi vlastita AI rješenja ili kupovati gotova? Prva opcija daje vam kontrolu i dugoročnu održivost, ali zahtijeva ulaganje i znanje. Outsourcing (gotov AI alat) je brži, ali ste tada samo još jedan redak u tuđoj bazi podataka… Tko zapravo onda kontrolira te podatke i daje prave informacije kupcima?
4. A gdje je tu kontrola općenito?
AI bez kontrole je jednako koristan kao i remarketing kampanja na publiku od 15 ljudi koje ih vodi na naslovnicu webshopa. Svi pričaju o velikim modelima, ali nitko ne priča o posljedicama kad ti modeli “haluciniraju” ili jednostavno – pogriješe. Zamislite da vaš AI copywriter napiše da je dodatak prehrani “liječi rak”. Ili da vaš chatbot korisniku ponudi povrat novca koji nije tražio… Zaključak s foruma: AI mora imati granice, protokole i ljudsku kontrolu. Ako ste nešto automatizirali, ne znači da ste to i riješili.
5. Regulacija dolazi
…i tražit će da jasno kažete kad koristite AI u komunikaciji s korisnicima. Eh, da. To je toliko kompleksno da vas odmah mogu uputiti Dijani, malo se i bojim bilo što napisati o tome.
6. Pretraga je mrtva. Živjela nova pretraga.
Pretraga se seli iz “keyword” logike u “vektorske modele”. Ako još ne pratite naše partnere iz Canonical agency, krenite. Kupci više ne pretražuju kao prije godinu dana. SEO pravila koja ste poznavali više na vrijede, a također je potrebno optimizirati sve vaše kanale, na svim medijima (ne samo webshop, već i Instagram stranicu, YouTube kanal i sl.)
7. Personalizacija – vratili smo se osnovama (uz nove cool feature)
AI postaje sugovornik, vodič i narator kroz korisničko iskustvo. I dok još uvijek pišemo tekstove za sebe, naše šefove i njihovu rodbinu, konkurencija već testira AI-asistiranu personalizaciju u realnom vremenu (čitaj: sadržaj za kupca, ne za nas).
Ideja je da svaki posjetitelj dobije webshopa u budućnosti dobije drugačiji ton komunikacije, relevantne preporuke proizvoda, te optimiziran sadržaj koji se adaptira prema njegovim potrebama i kupovnim navikama. Da, zvuči kao budućnost… recimo 2026, ako ne i ranije.
Ne paničarite. Ali ni ne čekajte.
Ako AI nešto mijenja – to je temeljni način na koji korisnici traže, otkrivaju i odlučuju. A ako se ne mijenja vaš webshop, tj. ponuda na istom, algoritmi će zaključiti da jednostavno – niste relevantni kupcima.
Na sva otvorena pitanja gore odgovori nisu jednostavni. Mnoge ni ne znamo, ali ono što definitivno znamo jest da ne smijemo ignorirati sve ove promjene. Čitamo se u magazinu, a i vidimo se 14.10. na novom izdanju CRO Commercea. Već tradicionalno, vodim wonderland stage na kojem ćemo kroz niz fireside chatova pričati između ostalog i o ovim temama. U međuvremenu, slobodno se javite. Ugodno vam ljeto želim!