Prijavom na eCommAwards web trgovci mogu u kratkom roku doznati što sve trebaju poboljšati na svojim webshopovima kako bi bili uspješniji, te na koji način, a za što nisu potrebni milijuni eura, nego neka specifična znanja i vještine, njihova strategija te ono uvijek najbitnije – kvalitetan proizvod ili usluga, poručuje Robert Petković, član žirija eCommAwards natjecanja koji ocjenjuje područje Analytics
Želite li saznati kako stojite u usporedbi s konkurencijom? Želite vidjeti koje su vam dobre strane, a na kojima biste ipak trebali poraditi? Onda biste se trebali prijaviti za eCommAwards, besplatnu analizu webshopa u kojoj će stručnjaci iz šest različitih područja pretresti sve vrline i mane vašeg webshopa i dati vam precizne smjernice daljnjeg razvoja.
U današnje vrijeme brzih promjena, pogotovo u eCommerce sektoru, znati gdje usmjeriti svoj razvojni potencijal od ključne je važnosti za uspjeh na izuzetno konkurentnom tržištu. U sklopu ovoga projekta često su do nas dolazile informacije kako se trgovci oklijevaju prijaviti jer ne žele da se ocjene njihovih webshopova javno objavljuju pa da to odmah na početku otklonimo – ocjene vašeg webshopa dobivate isključivo vi, a jedino što se objavi su pobjednici u svakoj od šest kategorija. Pritom pobjednici dobivaju ukupnu analizu webshopa koja predstavlja ogromnu stratešku vrijednost i ključnu smjernicu za postavljanje prioriteta budućeg razvoja.
Prošle je godine stručni žiri ocjenjivao 74 webshopa u šest kategorija – Korisničko iskustvo (UX), Optimizacija za tražilice (SEO), Pravna usklađenost (Legal), Analitika (Analytics), Sadržaj i marketing (Content) te Putovanje kupaca (Buyer’s Journey), a svečana dodjela nagrada ovog, petog po redu eCommAwards izdanja okupila je više od 100 ljudi te je prvi put održana kao ekskluzivan događaj izdvojen iz godišnje CRO Commerce konferencije. To je jasan znak da je projekt prošao afirmaciju i da je prihvaćen na tržištu kao još jedna aktivnost kojom udruga eCommerce Hrvatska pridonosi poboljšanju kvalitete domaćeg tržišta.
Stručni žiri eCommAwardsa čine Aron Stanić (UX), Marko Pačar (SEO), Dario Begonja (Sadržaj i marketing), Goran Blagus (Buyer’s Journey), Dijana Kladar (Legal) i Robert Petković (Analytics).
Uoči šestog eCommAwards natjecanja koje će svoj zaključak imati na svečanosti koja će se u zagrebačkom Sky Office centru održati 16. travnja 2024. godine, razgovarali smo sa svim članovima žirija.
O svom području ocjenjivanja, a to je Analytics, na nekoliko je pitanja odgovorio Robert Petković.
Predstavite nam svoj dosadašnji rad te ocijenite tempo kojim se eCommerce tržište u Hrvatskoj razvijalo tijekom tog perioda?
Već sam više od 25 godina u digitalnom poslu, kad sam se bavio izradom webova i kada nitko nije razumio digitalnu analitiku, pa sam stvarno vidio svakakve situacije. Sudjelovao sam u razvoju jednog od prvih webshopova u nas, kada je Gibonni 2001. izdao album Mirakul, koji je bilo moguće naručiti putem webshopa i tada smo ručno prepisivali brojeve kreditnih kartica te ih slali kartičnim kućama (ne spominjimo sigurnost i GDPR!), pa naravno da mislim da je sada tržište znatno više razvijeno, kako tehnološki, tako i edukativno.
Osim što je pandemija covid-19 donijela veliki bum na eCommerce tržištu, gdje je nužnost generala veliku potražnju za novim web trgovinama pa su se pojavili i novi ponuđači eCommerce rješenja i novi konzultanti i nove trgovine i novi kupci, ne mislim da je u prosjeku pandemija osim velikih volumena donijela puno kvalitete na tržištu.
Da, kvalitetni su webshopovi uz pomoć volumena prodaje postali još kvalitetniji, ali se pritom i veliki broj neiskusnih trgovaca zbog pukog preživljavanja odlučio za web trgovinu, misleći da je “dovoljno uključiti kompjuter i to će se samo prodavati”, pa one web trgovine koje su uspjele preživjeti pandemiju tek sada kreću raditi na kvaliteti svoje ponude, sadržaja, marketinga i funkcionalnosti, gdje im digitalna analitika mora biti jedan od osnovnih alata s pomoću kojih mogu utvrditi što od stvari koje rade ima smisla, a što nema.
Mišljenja sam da je kriza iz 2008. znatno više utjecala na kvalitetu eCommerce tržišta u Hrvatskoj, jer bez obzira na to što su tada mnoge tvrtke odlučile ugasiti svoje web stranice ili web trgovine, pojavio se dio trgovaca koji su prepoznali potencijal interneta i odlučili su još više uložiti u web trgovinu, kako bi izišli iz krize.
Pritom prvenstveno mislim na turistički sektor, gdje su veći turistički igrači 2008. odlučili uložiti budžete u razvoj kvalitete svojih proizvoda i svog digitalnog prisustva, a s obzirom na to da je online booking zapravo eCommerce prvenstveno usmjeren na izvoz na strana tržišta, svojim su potrebama kreirali, odgojili i educirali čitavu granu industrije digitalnog marketinga u Hrvatskoj.
Na eCommAwards natjecanju ocjenjujete webshopove u kategoriji Analytics. Koje kriterije koristite prilikom analize?
Prvenstveno gledam ima li webshop podešenu analitiku (jer neki čak niti nemaju!), kao i koju verziju analitike koristi. Pritom provjeravam prati li webshop i neka ponašanja korisnika, kao što je dodavanje proizvoda u košaricu ili odabir proizvoda u listama jer su to sve podaci koji mogu pomoći u analizi poželjnosti pojedinih proizvoda.
S obzirom na to da svaku takvu priliku koristim za edukaciju vlasnika web trgovina o mogućnostima i potrebama digitalne analitike, ove sam godine vodio računa i o tome na koji je način digitalna analitika usklađena s GDPR-om i panelom privole zato što su mnogi vlasnici web trgovina GDPR shvatili vrlo paušalno i nisu tehnički niti pravno svoja rješenja uskladili s najboljim praksama.
Digitalna analitika nije “samo onaj komad koda koji postaviš na web” niti je digitalna analitika nešto što trebaju definirati developeri, pa kroz svoje ocjene pokušavam vlasnicima web trgovina pojasniti koliko je bitno imati kvalitetno postavljenu digitalnu analitiku kao i tko ju treba postavljati.
Zašto bi se po vama web trgovci trebali prijaviti na eCommAwards?
Mislim da rijetko koji web trgovac može poznavati sve detalje i finese od kojih se sastoji dobar webshop, prvenstveno zato što je trgovcima webshop samo još jedna ekstenzija primarne prodaje, čiji se način promocije, poslovanja i održavanja znatno razlikuje od fizičkih trgovina.
Prijavom na eCommAwards mogu u kratkom roku doznati što sve trebaju poboljšati na svojim webshopovima kako bi bili uspješniji, te na koji način, a za što nisu potrebni milijuni eura, nego neka specifična znanja i vještine, njihova strategija te ono uvijek najbitnije – kvalitetan proizvod ili usluga.
Hrvatski eCommerce iznimno je kompetitivan sektor koji djeluje na otvorenom online tržištu. Kako se u tom pogledu hrvatski web trgovci nose s međunarodnom konkurencijom? Ima li tu još dosta posla i gdje ima najviše prostora za unapređenje?
Kao što sam već ranije spomenuo, hrvatski je turizam (eCommerce usmjeren na izvoz) još prije 15 godina podigao kvalitetu digitalnog marketinga u Hrvatskoj i mogu reći da smo godinama bili među digitalno najzrelijim zemljama u Europi, što su mi u nekoliko navrata potvrdile i kolege iz analitičkog svijeta.
No, u zadnjih pet godina zaostajemo za okruženjem zato što (po mom mišljenju) ciljamo kratkoročne rezultate bez dugoročne strategije. Hrvatska je malo tržište i zbog malih volumena prodaje često je potrebno previše vremena da bi se testirale neke hipoteze pa je stoga izuzetno bitno imati razrađene strategiju i taktiku kao i plan mjerenja prije nego što startamo marketinške aktivnosti, a ne da tek nakon što završi neka kampanja/akcija radimo analize i pitamo se što je sve pošlo po zlu.
Dobro planiranje i mjerenje može uštedjeti i vremena i živaca, ali je za tako nešto potrebno imati i znanja, ali i viziju. No, nije sve ružičasto niti u drugim zemljama, kako u okruženju, tako niti diljem EU-a, jer je pandemija svugdje dovela do povećane potrebe za online trgovinom, u kojoj su se bolje snašli oni koji su već ranije imali neku ideju i znanja o tome kako se vodi online trgovina. Znanja koja svaki voditelj web trgovine može usvojiti na eCommerce Akademiji.
Aron Stanić: eCommAwards je prilika koja se ne treba propustiti
eCommawards 2023 – Proglašeni najbolji web trgovci u Hrvatskoj
eCommAwards 2021: Najbolji webshop po mišljenju struke je Mobis.hr
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.