Podaci kao što su detalji o bankovnim računima, lozinke s društvenih mreža i slično mogu imaju veliku vrijednost za prevarante koji nasumično šalju lažne poruke primateljima e-pošte i pokušavaju ih navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
Odvjetnici davno preminulog rođaka iz inozemstva ili princa s Bjelokosne Obale više nisu glavni igrači u pokušajima online prijevara. Cyber-kriminalci koriste se vrlo uvjerljivim e-mail porukama lažnog sadržaja kako bi vas uvjerili da otvorite pridruženu datoteku ili posjetite predloženu web stranicu. Jedna od učestalih online prijevara jest tzv. phishing, vrsta cyber-napada odnosno online prijevare s pomoću koje napadači žele doći do povjerljivih podataka ili vas navesti da učinite nešto zbog čega ćete biti oštećeni. Dobit ćete prilično uvjerljiv izgovor zbog čega su potrebni podaci poput korisničkog imena, lozinke, broja računa, broja kreditne kartice ili čak PIN-a.
U slučaju da se susretnete s takvim pokušajima prevare putem e-mail poruka, ne ostavljajte ni jedan podatak niti u e-mailu niti na priloženoj web-stranici s formom za upis podataka korisnika čiji se url link često nalazi unutar poruke.
Web-stranica na koju upućuje e-mail obično sadrži sve vizualne karakteristike originalne stranice banke, kartične kuće, lažnog webshopa ili tvrtke za dostavu. Naziv web-stranice može biti sličan, ali ne i potpuno isti kao prava web-stranica tvrtke ili ustanove. Važno je znati da vas ni jedna financijska institucija neće tražiti potvrdu bankovnih podataka ili unos kartičnih podataka putem e-maila.
Pridržavajte se pravila za sigurno korištenje kartica na internetu, pobrinite se da je na vašem računalu i na drugim uređajima instaliran antivirusni program koji je redovito ažuriran, po potrebi promijenite lozinke na servisima koje koristite te budite na oprezu prilikom otvaranja privitaka od nepoznatih pošiljatelja ili poveznica u neočekivanim porukama za koje niste sigurni da su vjerodostojne. Jedan klik može vas ugroziti i učiniti potencijalnom žrtvom online prijevare.
Hrvatski nacionalni Centar za sigurniji internet navodi tri glavne značajke koje se mogu smatrati razlogom da posumnjamo u phishing:
NASLOV. Naslov e-poruke često će sadržavati nešto što će izazvati vašu neprimjerenu i ishitrenu reakciju. Na primjer, hitno plaćanje računa ili da morate hitno potvrditi korisnički račun unosom svojih osobnih podataka, poput korištenja nekog servisa ili aplikacije. Napadači često koriste ovakav pristup čime žele požuriti primatelje da učine nešto prije nego što su pregledali sadržaj e-poruke.
POŠILJATELJ. Ako vam pošiljatelj izgleda nepoznato ili ako se e-mail adresa pošiljatelja ne podudara s kontekstom sadržaja e-poruke, odmah obratite pozornost i ne klikajte prije provjere.
SADRŽAJ s POVEZNICOM (link). Ako prijeđete mišem preko linka, bez klika, vidjet ćete da se web mjesto na koje vas želi odvesti ne podudara s domenom pošiljatelja ili s ostalim sadržajem e-poruke.
Kao primjer cyber-prijevare navodimo link na koji vas želimo upozoriti jer se i Hrvatska pošta našla na meti prevaranata: https://postlu-fees.xyz/HR/Po%C5%A1iljka/web.php
Još jednom vas upozoravamo da nipošto ne ostavljate svoje podatke na poveznici koja je navedena u mailu koji nije službeni e-mail Hrvatske pošte i rezultat je phishinga.
Saznajte više kako prepoznati prevaru na internetu OVDJE.
Sesija istekla
Ponovo se prijavite. Stranica za prijavu otvorit će se u novom prozoru. Nakon što se prijavite, možete je zatvoriti i vratiti se na ovu stranicu.
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.
Komentari