Gošća 72. epizode Nominisa, podcasta s ljudima na dobrom glasu, bila je odvjetnica Dijana Kladar, članica upravnog odbora udruge eCommerce Hrvatska. Tema emisije bila je “eCommerce legislativa” te je u razgovoru među brojnim drugim temama bilo riječi i o tome kako uskladiti webshop sa zakonom, ali i kako izbjeći kaznu od inspekcije i gnjev kupaca.
Pogledaj cijelu epizodu:
Odgovarajući na pitanje Marcela Majsana, voditelja podcasta i predsjednika udruge eCommerce Hrvatska, Dijana je naglasila kako se u proteklim godinama legislativa nije promijenila i da se isti zakoni odnose na prodaju putem interneta, kako u B2C segmentu odnosno prema krajnjim potrošačima, tako i u B2B području odnosno veleprodaji.
Podsjetila je i kako postoje određene razlike između hrvatskog i nekih drugih tržišta Europske unije pa je spomenula kako je na nekim od tih tržišta već sada moguće online kupiti lijekove na recept, dok je to kod nas još uvijek nemoguće, ali i da na razvijenim tržištima postoji i značajno viša razina osviještenosti pa se angažiranje pravnih konzultanata pri pokretanju webshopa podrazumijeva, kao što je kod nas recimo odabir knjigovođe, što se ne dovodi u pitanje.
Govorilo se i o nepoštenoj trgovačkoj praksi, lažnim webshopovima koji se stalno pojavljuju i na različite načine prevare potrošače, a Dijana je pojasnila kako u tim slučajevima Državna inspekcija može ukinuti domenu s koje se provela predmetna prijevara. Riječ je o stranim web stranicama koje nemaju nikakve podatke o tvrtki pa je jedini način upravo ukidanje domene.
I velike međunarodne web trgovine koriste svoju snagu pa ne moraju poštovati stroge propise na našem tržištu, ali zakonodavac je i za takve prakse na europskoj razini predvidio kazne koje idu i do 4 posto godišnjih prihoda. Dijana je istaknula kako za sva ponašanja koja narušavaju tržišno natjecanje postoje instrumenti zaštite, samo je pitanje koriste li se u dovoljnoj mjeri.
Pritom je upozorila kako inspekcija u kontekstu primjene Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) jako puno prati korištenje kamera na poslovnim prostorima, koje ne smiju snimati javni prostor, te pravila privatnosti i korištenje kolačića. Rekla je kako je jako opasno kopiranje općih uvjeta i pravila privatnosti s drugih webshopova jer je svaki subjekt zaseban i treba imati provjerene i pravno usklađene informacije sa svojim poslovanjem.
Jedna od najčešćih praksi koja se kažnjava je isticanje cijena na akcijama jer domaći trgovci moraju isticati najnižu cijenu u zadnjih 30 dana, dok se strana konkurencija toga ne mora pridržavati nego imaju istaknuto i po nekoliko cijena pa na taj način prikazuju potrošaču veći popust nego je to zapravo slučaj.
Nisu nevini ni potrošači jer je sve više onih koji koriste razne tehnike kako bi ostvarili svoje nakane. U posljednje vrijeme sve je više primjera iz kojih se vidi da su potrošači spremni ići jako daleko da bi ostvarili ono što žele te često prijete trgovcima da će zvati inspekciju, medije i slično. Takvih ponašanja potrošača ima sve više, upozorila je Dijana dodajući kako i sama inspekcija postaje svjesna da to opterećuje poslovanje trgovaca.
Po njenim riječima, trgovci imaju zagarantirana svoja prava i trebaju biti oprezni te se ne libiti ulaziti i u sporove s potrošačima i samom inspekcijom, što bi dovelo i do promjene ukupnih odnosa na tržištu pa bi bilo manje i pokušaja prijevara.
U razgovoru su dotaknute i nove odredbe Zakona o trgovini s posebnim naglaskom na famozni rad nedjeljom. Dijana je mišljenja kako je to potpuno politička odluka i da nema previše veze sa zaštitom prava radnika, već da se takvom regulacijom narušavaju prava onih radnika koji bi željeli raditi i biti plaćeni sukladno propisima za rad nedjeljom. “Trebalo bi provoditi sve propise u djelo i kažnjavati one trgovce koji svoje radnike ne plaćaju adekvatno ili provode neke druge nepropisne prakse pa bi se na taj način omogućilo da radnici budu stimulirani i motivirani da rade nedjeljom”, naglasila je.
Pojasnila je također da web trgovci po novom zakonu mogu raditi nedjeljom, ali im ne smiju raditi skladišta. Znači, nije zabranjeno da se kupuje, ali logistički dio posla se ne može provesti.
Na kraju je istaknula i važnost ESG regulative koja podrazumijeva ispunjavanje okolišnih, društvenih i upravljačkih ciljeva svakog poduzeća te će u idućih nekoliko godina gotovo sva poduzeća biti obavezna podnositi nefinancijska izvješća o svom poslovanju.
Ta će izvješća biti važna i za poslovne partnere, financijske institucije i investitore, potencijalne zaposlenike i druge dionike u tom lancu koji će morati prilagoditi poslovanje, što će utjecati na sve poslovne odnose.
SVE JE U POVJERENJU
Pridružite se Udruzi i pokažite kupcima da ste pouzdani web trgovac.
Punopravno članstvo uključuje besplatnu
Trusted Shop certifikaciju
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.