Prijava na eCommAwards uopće ne bi trebalo biti pitanje – no, nažalost, još uvijek jest. Naime, sama dodjela nagrada bi svakom shopu trebala biti totalno sekundarna stvar. Fokus treba biti na analizi, poručuje Dario Begonja, član žirija eCommAwards natjecanja koji ocjenjuje područje Sadržaj i marketing
Želite li saznati kako stojite u usporedbi s konkurencijom? Želite vidjeti koje su vam dobre strane, a na kojima biste ipak trebali poraditi? Onda biste se trebali prijaviti za eCommAwards, besplatnu analizu webshopa u kojoj će stručnjaci iz šest različitih područja pretresti sve vrline i mane vašeg webshopa i dati vam precizne smjernice daljnjeg razvoja.
U današnje vrijeme brzih promjena, pogotovo u eCommerce sektoru, znati gdje usmjeriti svoj razvojni potencijal od ključne je važnosti za uspjeh na izuzetno konkurentnom tržištu. U sklopu ovoga projekta često su do nas dolazile informacije kako se trgovci oklijevaju prijaviti jer ne žele da se ocjene njihovih webshopova javno objavljuju pa da to odmah na početku otklonimo – ocjene vašeg webshopa dobivate isključivo vi, a jedino što se objavi su pobjednici u svakoj od šest kategorija. Pritom pobjednici dobivaju ukupnu analizu webshopa koja predstavlja ogromnu stratešku vrijednost i ključnu smjernicu za postavljanje prioriteta budućeg razvoja.
Prošle je godine stručni žiri ocjenjivao 74 webshopa u šest kategorija – Korisničko iskustvo (UX), Optimizacija za tražilice (SEO), Pravna usklađenost (Legal), Analitika (Analytics), Sadržaj i marketing (Content) te Putovanje kupaca (Buyer’s Journey), a svečana dodjela nagrada ovog, petog po redu eCommAwards izdanja okupila je više od 100 ljudi te je prvi put održana kao ekskluzivan događaj izdvojen iz godišnje CRO Commerce konferencije. To je jasan znak da je projekt prošao afirmaciju i da je prihvaćen na tržištu kao još jedna aktivnost kojom udruga eCommerce Hrvatska pridonosi poboljšanju kvalitete domaćeg tržišta.
Stručni žiri eCommAwardsa čine Aron Stanić (UX), Marko Pačar (SEO), Dario Begonja (Sadržaj i marketing), Goran Blagus (Buyer’s Journey), Dijana Kladar (Legal) i Robert Petković (Analytics).
Uoči šestog eCommAwards natjecanja koje će svoj zaključak imati na svečanosti koja će se u zagrebačkom Sky Office centru održati 16. travnja 2024. godine, razgovarali smo sa svim članovima žirija.
O svom području ocjenjivanja, a to je Sadržaj i marketing, na nekoliko je pitanja odgovorio Dario Begonja.
Predstavite nam svoj dosadašnji rad te ocijenite tempo kojim se eCommerce tržište u Hrvatskoj razvijalo tijekom tog perioda?
U ranijoj karijeri, najviše sam radio na strategiji, razvoju prodaje i marketingu s internacionalnim web-based poduzećima. Osim toga, prošao sam i kroz startup, agencijska i korporativna iskustva, uključujući rad u razvoju poslovanja u logistici, tako da mi je maksimalni fokus na eCommerce bio logičan idući korak. Hero Factory tim okupili smo prije šest godina, a nedugo potom pokrenuli i poduzeće.
Prije korone, bilo je znatno manje webshopova na tržištu, ali su u pravilu znali zašto se time bave. Prve dvije godine od pandemije drastično se povećao broj online trgovina, ali značajan broj njih, uključujući i velike igrače, imao je strategiju “omogući plaćanje online i sve će se ostalo samo riješiti“. Naravno, to za 99% poduzeća ne može upaliti. No, sad se i to pročistilo – uskoro će proći pune četiri godine od lockdowna (zvuči nemoguće puno kad to ovako kažem). Dio takvih shopova se zatvorio, a dio implementirao puno bolje strategije razvoja.
No, još je vidljivo da jako zaostajemo za naprednim eCommerce tržištima, čak i nekim obližnjim, iako treba reći da se stvari pomiču u pozitivnom smjeru. Ipak, nisam zadovoljan brzinom razvoja niti čestim manjkom kvalitetnog razgovora o tome kako to riješiti.
Spori razvoj kvalitete dostavnih službi, relativno spora implementacija općepriznatih recenzija (svi bi članovi udruge stvarno morali imati Trustprofile koji im je besplatan u članstvu), izostanak praćenja kvalitetnih CRO strategija pri razvoju webshopova – neke su od najvažnijih stavki koje koče brži razvoj našeg tržišta.
Na eCommAwards natjecanju ocjenjujete webshopove u kategoriji Sadržaj i marketing. Koje kriterije koristite prilikom analize?
Pri analizi se fokusiram na stalni sadržaj na shopovima. Dakle, ne na tekstove opisa proizvoda ili blog postove, nego na sadržaj koji općenito pomaže shopu da ostvari bolje stope konverzije. Implementacija takvih savjeta znači da će, za isti broj posjeta web stranici, ostvarivati veći broj prodaja.
Prolazim kroz cijelu stranicu po unaprijed definiranoj checklisti (koja se u manjem obujmu prilagođuje tipu webshopa/industrije) i tražim odgovore na pitanja poput: “Je li relevantan sadržaj smješten tako da je lako dostupan kupcu?”; “Isporučuje li sadržaj ono što obećava u prethodnom koraku?”; “Pruža li sadržaj lako vidljive i razumljive odgovore na glavne brige kupaca?”; “Koliko se traži od kupca do trenutka kupovine (fokus, vrijeme, broj koraka)?”.
Za svaku od točki u checklisti u kojoj ima prostora za poboljšanje, shop dobiva detaljno raspisane smjernice kako i/ili čime to popraviti ili optimizirati.
Zašto bi se po vama web trgovci trebali prijaviti na eCommAwards?
Ovo, zapravo, uopće ne bi trebalo biti pitanje – no, nažalost, još uvijek jest. Naime, sama dodjela nagrada bi, po meni, svakom shopu trebala biti totalno sekundarna stvar. Fokus treba biti na analizi. Da vam netko sutra dođe i kaže “tim vrhunskih stručnjaka u svojim će vam područjima analizirati shop i dati vam točne smjernice kako možete optimizirati eCommerce poslovanje – besplatno!”, pitali biste ga u čemu je kvaka, što piše u sitnom printu.
Ovdje nema sitnog printa, udruga eCommerce Hrvatska svake godine radi veliki broj aktivnosti za razvoj tržišta i poboljšanje konkurentnosti domaćih shopova, a ovo je jedna od najvećih i najvažnijih takvih aktivacija.
Ne znam za cijene analiza drugih stručnjaka iz žirija, ali u normalnoj poslovnoj suradnji s Hero Factoryjem, čak ni većina manjih shopova ovakvu analizu ne bi od mene dobila za manje od 700 eura (da i ne pričam o cijenama za veće i kompleksnije shopove). Pomnožite tu okvirnu cifru s brojem stručnjaka u žiriju. Zašto to ne bi htio svaki član udruge? Zato sam na početku rekao da ovo uopće ne bi trebalo biti pitanje, a nadam se da za koju godinu neće niti biti.
Hrvatski eCommerce iznimno je kompetitivan sektor koji djeluje na otvorenom online tržištu. Kako se u tom pogledu hrvatski web trgovci nose s međunarodnom konkurencijom? Ima li tu još dosta posla i gdje ima najviše prostora za unapređenje?
Vrlo složeno pitanje o kojemu bih mogao pričati danima – i ne znam koliko bih toga pametnog rekao jer sve ovisi od slučaja do slučaja. Pokušat ću se koncentrirati na dva područja – međunarodna konkurencija u Hrvatskoj i hrvatski shopovi u internacionalnom okruženju.
Prvospomenuto područje donosi povećane probleme s isplativošću naših shopova, pogotovo na tržištu koje je jako cjenovno osjetljivo. S druge strane, gura razvoj kvalitete ponude naših shopova puno brže nego što bi se to organski događalo. Primjerice, kad usporedimo fazu razvoja dostave – ne samo s “obećanim” zapadnim i sjevernim zemljama, nego i tržištima poput Bugarske, još uvijek imamo puno prostora za napredak – no, puno manje nego prije par godina dok neki jači internacionalni igrači još nisu bili došli.
Od glavnih područja za unaprjeđenje, izdvojio bih upravo dostavu, zatim recenzije i social proofing te različite CRO i aftersales strategije koje se ne koriste ni približno dovoljno, a na kojima internacionalni shopovi rade razliku.
S druge strane, da adresiram hrvatske shopove koji otvore ponudu prema van: originalna greška na kojoj je dosta domaćih shopova slomilo zube u 2010-ima jest pokušaj penetracije na zahtjevna tržišta poput njemačkog. Da, tamo ima puno publike i prilika, ali bez jako snažne lokalizacije i jako razvijenog eCommerce sustava, teško je uspjeti tamo.
Jednostavno rečeno, ako niste dovoljno profitabilni na puno manje zahtjevnom tržištu poput hrvatskog, teško ćete (bez jako velikih ulaganja i puno vremena) to uspjeti biti na puno zahtjevnijem tržištu. Ključ je u kvalitetnom internom razvoju i stalnoj prilagodbi.
No, u zadnje vrijeme ima sve više pozitivnih primjera i uspješnih priča, pogotovo pri izlasku na tržišta koja su otvorenija ponudi iz zemalja poput Hrvatske, koja imaju manju konkurenciju i koja ne zahtijevaju toliku razinu investicije – pod uvjetom da se napravi dobar market research i prilagodba.
Goran Blagus: eCommAwards je najkraći put da posjetitelja konvertirate u kupca
Robert Petković: Prijavite se na eCommAwards i poboljšajte svoj webshop
Aron Stanić: eCommAwards je prilika koja se ne treba propustiti
Kada posjetite bilo koju web stranicu, ona može pohraniti ili dohvatiti informacije na vašem pregledniku, uglavnom u obliku kolačića. Ovdje možete upravljati postavkama svojih preferencija za kolačića.