Uloga dizajna u online trgovanju

Uloga dizajna u online trgovanju

U većini situacija u životu težimo ostaviti što bolji dojam. Slika koju će naši sugovornici steći nakon prvog predstavljanja ili susreta, uvelike će utjecati na daljnji međusobni odnos i komunikaciju. Neovisno o tome radi li se o formalnom ili neformalnom susretu s nepoznatim ljudima, ukoliko je taj susret nama važan, koristiti ćemo najbolje atribute formalne i neformalne komunikacije. Ta karakteristika je prirođena većini ljudskih bića.

Dojam je vrlo važan faktor neovisno radi li se o susretu s ljudima, upoznavanju novih mjesta ili korištenju novih proizvoda. Na temelju pozitivnog ili negativnog dojma uvelike će ovisiti naše buduće odluke o pristupu u komunikaciji, odabiru lokacija koje želimo posjetiti, kupovini proizvoda ili biranju usluge.

Prilikom ulaska u fizičku trgovinu s ciljem kupnje željenog proizvoda, uključujemo sva osjetila ne bi li uvjerili sami sebe da se nalazimo na mjestu gdje ćemo naći ono što nam treba.

Na primjer, kupujemo li parket za dnevnu sobu, prodajni salon u kojem su izloženi uzorci parketa za dnevne sobe trebao bi ostavljati dojam upravo, dnevne sobe. Mirisi, ugođaj, toplina, dovoljno svijetla, sve ono što prostor u kojem se najčešće opuštamo čini baš takvim, opuštenim. U takvom okruženju ne kupujemo samo proizvod koji se nalazi na našoj listi želja ili potreba, već i iskustvo. Onaj prvi trenutak u kojem smo stekli pozitivan dojam prostora prodajnog salona, odškrinuo je vrata odluci o kupnji. Naravno, to nije jedini faktor koji će nas dovesti do konačne odluke ali je itekako važan.

Online trgovina vs. fizička trgovina 

Ako smo u ulozi trgovca i prodajemo proizvode putem online trgovine, postoje sasvim druga pravila u kreiranju pozitivnog iskustva za naše kupce u usporedbi s fizičkom trgovinom.

Uzmemo li u obzir da putem online trgovine još uvijek ne možemo kupcima dočarati miris prostora trgovine ili iskustvo dodira proizvoda, stvaranje pozitivnog iskustva postiže se implementacijom odličnog dizajna i sadržaja. Pri tom ne mislim nužno na dizajn proizvoda već vizualnu prezentaciju online trgovine kroz pažljiv odabir statičnih i funkcionalnih elemenata koji zajedno u kombinaciji čine ono što prepoznajemo kao dizajn.

Dizajn na prvoj liniji

Dizajn internetskih stranica posljednjih godina proživljava pravu (r)evoluciju. Responzivni i adaptivni dizajn, nativne aplikacije, pojava raznih modela pametnih telefona i tableta te njihovih hibrida, phableta, sveopće prihvaćanje „flat“ dizajna i niz interpretacija istog, neki su od faktora koji utječu na dizajn online odredišta definirajući usput i način njihova korištenja. U procesu stvaranja novih, boljih korisničkih iskustava, vrlo je važno razumijevanja dizajna i njegove uloge u predstavljanju proizvoda ili usluga putem internetske stranice. Ne samo od strane onoga tko ga stvara već i onoga tko ga koristi, posjetitelja i kupaca.

Vrijeme koje je posjetitelj odlučio potrošiti na traženje online proizvoda, razmatranje ponuđenih opcija i konačnu kupnju je dragocjeno. Ne možemo uvijek sa sigurnošću znati što potencijalni kupac radi prije i što će učiniti nakon eventualne kupnje, ali moramo uzeti u obzir da kupnju želi obaviti u što kraćem roku.

Uštedimo li kupcu vrijeme, povećali smo sebi šanse za uspješnu prodaju.

Promišljanje o dizajnu online trgovine prije izrade prototipova i definiranja korisničkog iskustva daje nam prednost u samom startu. Dizajn nije nešto što će samo estetski biti privlačno i funkcionalno zadovoljavati svoju svrhu. On stvara sliku o našem brandu u samom startu i nerijetko utječe na odluke kupaca u prvih nekoliko sekundi.

Navigacijom do konverzije

Baš kao i kod fizičkih trgovina, orijentacija kroz prodajni prostor važna je kupcu, stoga mu treba pomoći da do proizvoda dođe na lak i brz način.

U online trgovini postoje neka pravila koja u većini slučajeva dobro funkcioniraju u praksi:

  • navigacija na vidljivom mjestu,
  • jasno grupirani proizvodi,
  • mogućnost traženja pomoći ili pretraživanje, značajke su koje olakšavaju traženje proizvoda i pospješuju iskustvo kupovine.

Prilikom ulaska u online trgovinu kupac sebi postavlja pitanja o lokaciji proizvoda, traži logički grupirane proizvode i želi vidjeti ključne informacije: naziv, cijenu, specifikacije ali i vizualnu prezentaciju putem fotografija i videa.

Izbornik treba uvijek biti vidljiv ili barem prepoznatljiv

Kupac neće koristiti izbornik baš kod svakog pretraživanja online trgovine, na što i možemo utjecati prikazivanjem sličnih ili povezanih proizvoda ispod glavnog koji je u fokusu kupčeva interesa. Možda će preferirati korištenje tražilice ili će se laički vraćati na početnu stranicu i ponovo otvarati opcije izbornika. Neovisno o izboru kupca, sve dostupne opcije navigacije moraju biti na dohvat ruke, odnosno miša ili prsta.

Kod responzivnog dizajna navigacija se kod smanjenja preglednika u većini slučajeva pomno skriva iza pripadajuće ikone čijim se odabirom pojavljuju opcije u izborniku. To je dobro dizajnersko rješenje i vrlo dobro funkcionira u praksi ukoliko je ikona uočljiva, pametnog pozicionirana i odaje dojam da se iza nje nalazi upravo izbornik. Fokus je stavljen na glavni sadržaj što posebno dolazi do izražaja na ekranima pametnih telefona, phableta i tableta manjih dimenzija ovisno o rezoluciji slike.

Kupac će nailaziti na različite izazove prilikom online kupnje i svaki od njih će djelom utjecati na odluku o kupnji.

Na primjer, prilikom stavljanja proizvoda u košaricu, kupac želi u svakom trenutku vidjeti da se taj proizvod nalazi u košarici. Za usporedbu, i kod kupnje u fizičkom dućanu sadržaj košarice želimo cijelo vrijeme imati pod kontrolom. Jasni i vidljivi rezultat svake akcije prilikom kupovine u online dućanu daje kupcu određenu sigurnost.

Što prije u koracima kupnje otklonimo kupčeve sumnje u proces, to će u konačnici rezultirati onim što prodavač najviše želi: konverzije ili pretvaranja posjetitelja u kupca.

Želite poboljšati online prodaju?

Nemojte propustiti naše savjete i besplatne edukacije