Što trgovcima donosi novi Zakon o zaštiti potrošača

Što trgovcima donosi novi Zakon o zaštiti potrošača

Zakon o zaštiti potrošača je doživio nove izmjene, te je potrebno da trgovci koji svoje proizvode prodaju potrošačima usklade svoje poslovanje sa novom zakonskom regulativom. Većina odredaba novih zakonskih izmijena je stupila na snagu 21. listopada 2015., a dio odredaba je stupio na snagu 1. studenoga 2015.g.

U ovome tekstu ću nastojati u kratkim crtama objasniti koje su novosti izmijenjenog Zakona o zašiti potrošča i koje se obveze nameću trgovcima.  

Trgovac ste koji reklamira ili prodaje proizvode putem telefona?

Zakon o zaštiti potrošača takvim trgovcima nameće određena ograničenja u poslovanju.

Potrošač ima mogućnost upisati se u registar potrošača koji ne žele primati pozive ili poruke trgovaca, te ih Vi kao trgovac ne smijete kontaktirati. Postavljate si pitanje što ćete kao trgovac morati činiti ukoliko se bavite takvim oblikom prodaje i znači li navedeno dodatni trošak za trgovca? Navedeno vjerojatno znači dodatni trošak za trgovca, jer ćete morati imati osobu koja će prije upućenog poziva potrošaču morati  izvršiti provjeru da li se potrošač nalazi u registru potrošača koji ne žele primati pozive ili poruke. Tek kada utvrdite da se potrošač ne nalazi u registru možete ga zvati i ponuditi svoje proizvode.  

Kada ćete ipak moći zvati potrošača iako se on nalazi upisan u registru potrošača koji ne žele primati pozive i poruke?

Samo ukoliko ste u pisanom obliku dobili odobrenje potrošača da želi primati Vaše poruke i pozive putem telefona, tada ga možete kontaktirati putem telefona iako je to drugim trgovcima zabranjeno s obzirom da se potrošač nalazi u registru potrošača koji ne žele biti kontaktirani putem telefona.

Popravak proizvoda

U slučaju da Vam potrošač preda proizvod na popravak, a cijena popravka je iznad 500,00 kn trgovac mora potrošaču ispostaviti ponudu s opisom radova, potrebnog materijala i dijelova za popravak i to na trajnom mediju. Važno je znati da trgovac mora čuvati dokaz da je potrošaču izdao takvu ponudu, jer ako nemate dokaz o navedenome možete biti kažnjeni kao pravna osoba novčanom kaznom  u iznosu od 10.000,00-100.000,00 Kn, kao odgovorna osoba novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00-15.000,00 Kn ili kao trgovac- fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00-15.000,00Kn.

Predujmovi

Trgovac koji potrošaču uzme predujam i ne ispuni ugovor (npr. ne pošalje robu) dužan je vratiti potrošaču uplaćen predujam uvećan za zakonske zatezne kamate, za razliku od prijašnje kamate po kamatnoj stopi poslovne banke trgovca za oročene štedne uloge na tri mjeseca za cijelo razdoblje, koja je bila niža od zakonske zatezne kamate.

Posebni oblici prodaje

Promijene su nastale i na području posebnih oblika prodaje –akcija, sezonskih sniženja, rasprodaje, prodaje proizvoda s greškom i prodaje proizvoda kojima istječe rok uporabe. Obveza isticanja cijene u redovitoj prodaji  i cijene tijekom trajanja posebnih oblika prodaje ne obvezuje trgovce koji sklapaju ugovore na daljinu (npr. web shop, telefon) i izvan poslovnih prostorija, te trgovce kod kojih posebni oblici prodaje traju najdulje 3 dana (npr. Late Night Shopping).

Nadalje nema više ograničenja da akcijska prodaja može trajati najdulje 30 dana, te da 1/5 proizvoda na sezonskom sniženju mora biti obuhvaćena sniženjem koje se iskazuje u postotnom rasponu. Bitno je napomenuti da to nikako ne znači da trgovac može imati akcijsku prodaju 6 mjeseci ako bi time nepošteno postupao prema potrošačima npr. na način da ih zavarava da ima akciju a zapravo mu je cijena po kojoj prodaje robu redovna cijena prodaje. Sada imamo situaciju da će inspektori od slučaja do slučaja ocijenjivati da li trgovac nepošteno postupa u svome poslovanju prema potrošačima glede prodaje proizvoda na akciji ili sezonskom sniženju.

Izuzetno je važno paziti na koji način se označavaju prodaje po cijeni koja je niža od redovite, jer i radi toga možete biti kažnjeni novčanom kaznom.

Npr. ne možete napisati da imate totalnu rasprodaju jer Vam marketinški navedeno bolje zvuči od akcije ako to pravno nije dopušteno ili ne možete napisati da imate sezonsko sniženje u onim razdobljima u kojima to zakon odnosno prema novome Pravilnik nije predvidio.

Ukoliko ne poštujete pravila vezano za sezonsko sniženje, akcije, rasprodaju i druge oblike posebne prodaje dovodite se u opasnost da budete prekršajno odgovorni i kažnjeni novčanim kaznama koje mogu dosegnuti 100.000,00 Kn. Nadležno ministarstvo će donijeti Pravilnik o načinu provođenja sezonskog sniženja.

Rok za isporuku proizvoda

Novina je uvedena i u pogledu posljedica koje mogu nastupiti za trgovca ako ne isporuči proizvod u zakonsko roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora. Prema Zakonu o zaštiti potrošača koji je bio na snazi prije stupanja novih izmjena potrošač je mogao ako mu trgovac ne isporuči proizvod  raskinuti ugovor nakon proteka roka od 30 dana, a prema sadašnjem Zakonu o zaštiti potrošača potrošač trgovcu mora ostaviti naknadni rok za ispunjenje ugovora.

Sklapanje ugovora o uslugama putem telefona

U slučaju sklapanja ugovora o uslugama putem telefona trgovac je dužan potrošaču dostaviti ponudu na trajnom mediju, te je ugovor sklopljen tek kada potrošač potpisanu ponudu ili pisani pristanak pošalje trgovcu. Navedeno se odnosi samo na sklapanje ugovora o uslugama, ne i kod sklapanja ugovora o prodaji robe putem telefona kod koje je zakonska regulativa ostala nepromijenjena.

Slijedom svega navedenoga proizlazi da trgovci koji svoje proizvode prodaju potrošačima moraju dobro poznavati zakonske propise koji uređuju njihovo područje poslovanja kako bi izbjegli visoke novčane kazne i prekršajnu odgovornost, te kako bi u konačnici poštovali prava potrošača koji će time ostati njihovi zadovoljni i vjerni kupci. Plaćanje novčanih kazni za prekršaje nije dobra opcija niti za potrošače niti za trgovce, cilj i jednima i drugima bi trebala biti uspješna suradnja bez intervencije inspektora.

Trgovci informirajte se o svojim pravima i obvezama, te ulažite u svoju pravnu informiranost sudjelovanjem na seminarima, učlanjenjem u strukovne udruge i/ili angažiranjem pravnih stručnjaka koji će Vam pomoći snaći se u šumi propisa koji Vas obvezuju.

*odvjetnica sudjeluje u radnim skupinama za izradu Zakona o zaštiti potrošača, zastupa stranke u inspekcijskom nadzoru i pred sudom, pruža konzultantske usluge

Dijana Kladar

| Diplomirana pravnica

at

Diplomirana pravnica aktivna u praćenju pravne problematike elektroničke trgovine, te pruža konzultantske usluge i pravnu podršku u implementaciji pravnog sadržaja.

Vidi sve postove autora >
Želite poboljšati online prodaju?

Nemojte propustiti naše savjete i besplatne edukacije