Prvi rođendan u sjeni velike krize: što će biti s Abrakadabrom?

Prvi rođendan u sjeni velike krize: što će biti s Abrakadabrom?

04.04.2017 Podijeli:

Piše Silvana Menđušić

I da se nije Todorićev toranj opasno nagnuo, bila bi prigoda pisati ovih dana o Abrakadabri 
Prošla je, naime, točno godina otkako je najveći domaći koncern pokrenuo pompozno u medijima najavljivanu ‘hrvatsku Alibabu’ i ‘regionalni Amazon’.

No teško da bismo imali bilo kakve pouzdane podatke u rukama: na stranicama Agrokora još uvijek nije objavljen financijski izvještaj za 2016. godinu kada je pod kapom tvrtke A007 d.o.o. (kojoj je na čelu Hrvoje Kraljević, a iz Uprave poslovanje kontrolira Hrvoje Balent) lansirana Abrakadabra.com.

Iako su dragulji kompanije bili Jamnica, Ledo, Zvijezda, Konzum, internet trgovina imala je, kažu insajderi, status pet-projekta.

Tada se iz kompanije isticalo kako je njihova najveća prednost pred konkurencijom u besplatnoj dostavi na više od 1300 lokacija, 50 paketomata, prodaji na rate, te portfelju od više od 5 milijuna članova kroz MultiPlus program vjernosti.

Što će Alvarez rezati?

Nitko danas ne zna ni što će napraviti Antonio Alvarez iz konzultantske kuće Alvarez&Marsal, koji će kako doznaje Večernji list, biti novi čelni čovjek Agrokora zadužen za restrukturiranje kompanije.

Abrakadabra je po veličini mrvica u poslovanju Agrokora, no upućeni kažu kako su se na njoj mogle vidjeti sve prednosti ali i velike mane ekonomije volumena te kompanije.

Tko bi prodao Abrakadabru?

Kada je cijela priča o Agrokorovom posrnuću eksplodirala u medijima, Drago Munjiza, konzultant i bivši predsjednik Uprave Konzuma napisao je u Novom listu kako bi Abrakadabru trebalo prodati. Munjiza je razlagao tezu da je potrebno hitno smanjiti broj biznisa kojima se Agrokor bavi, fokusirati se na osnovno poslovanje te refinancirati dugove. Nije jedini koji je ovih dana kritizirao neselektivno Agrokorovo širenje u druge djelatnosti. Održivi i bitni su, piše, Jamnica, Ledo, Zvijezda, Belje, PiK Vrbovec i Konzum.

„Abrakadabra, eKlick, Tisak, Roto dinamic, poliklinika, mStart, Agrokor trgovina, Intersport, Velpro nije isplativo i u ovom trenutku ih treba ili ugasiti ili prodati“, napisao je Munjiza.

Analogna kultura Agrokora?

Kada smo ga za eCommerce Hrvatska zamolili da prokomentira tezu objasnio je kako misli da je odluka Agrokora da uđe u online trgovinu logična, no da postoji puno „ali“ koje Munjiza vidi prije svega u DNK-u koncerna.

„Ako se gleda izvana ta je odluka strateški logična i teoretski ima smisla, no Agrokor je još uvijek analogna kompanija, još uvijek razmišljaju kao da su 90-te, a 90 posto zaposlenika nema pojma što znači biti digitalan.“

Mnogi naši sugovornici neće se složiti s Munjizom argumentirajući kako je Abrakadabra okupila ekipu sastavljenu od najjačih digitalaca u Hrvatskoj. „Digitalnije od ovog nije moglo“, kaže jedan. Također, upućuju na dobar primjer KONZUMklik.

Od Tokija do Milwaukeeja

Kratka kronologija Abrakadabre i javno dostupnih podataka pokazat će da je prvi put o projektu progovorio Ivica Todorić u veljači 2015. u intervju za slovenski poslovni dnevnik Finance. Bilo je to pola godine nakon što je Agrokor zaključio oko pola milijarde eura vrijednu transakciju preuzimanja Mercatora.

Na pitanje novinarke ostaje li Agrokor prehrambeni koncern, Todorić je odgovorio: „Ne znam. Stvari se mijenjanju preko noći. (…) Uskoro pokrećemo internetsku platformu koju u radnoj verziji zovemo A007 i koja će imati niz ponuda. Ako budete htjeli u kazalište u Tokiju, moći ćete kod nas lako kupiti kartu“, izjavio je.

Tko je starom Gazdi koji je carstvo izgradio na carskom mesu kojeg Hrvati kupuju po 19,99 kn prodao priču kako nas sad odjednom ima dovoljno koji ćemo skoknuti na premijeru u Japan, ostat će nepoznanica.
No, Todorić je bio uvjeren: „Internetske platforme su trenutno najskuplje, pogledajte Alibabu. Posve je moguće da upravo to postane najvrjedniji dio naše grupe. To je potpuno novi segment poslovanja Agrokora.“

Što želim, to i dobijem

Nedugo zatim saznalo se da je Agrokor kupio Abrakadabra.hr domenu od zagrebačke komunikacijske agencije. Iako je ostalo nepoznato pod kojim uvjetima, u kuloarima zagrebačke poslovne scene govorilo se kako je od ove prilično neobične zbrke s imenom profitirala najviše vlasnica agencije Manuela Šola.

U travnju prošle godine Tarek Zeitoun, voditelj marketinga Abrakadabre, koji je u Agrokor došao iz Googlea, kazao je kako su se za naziv odlučili jer je to riječ koja se na najviše svjetskih jezika govori u izvornom obliku. Abrakadabra se, kazao je, s aramejskog jezika može prevesti kao “što želim, to i dobijem”.

Velike ambicije

Javnost je tada saznala da je u projekt uloženo više od 40 milijuna kuna, da će nuditi više od 100.000 proizvoda i više od 1000 brendova te da imaju 25 zaposlenih. Objavili su kako očekuju da će već u prvoj godini rada uprihoditi 20 milijuna eura ili 150 mil. kuna od ukupnog ecommerce kolača od oko 3,5 milijardi kuna.

Nije nepoznato da su na tržištu uzeli neke od najboljih stručnjaka u e-trgovini.

Direktor Tiska i A007 Hrvoje Kraljević najavljivao kako će se širiti i na slovensko i srbijansko tržište, te da dugoročno planiraju postati vodeći online igrač u jugoistočnoj Europi.

Konkurencija bez panike

Iz najjačeg igrača na tržištu eKupi (u sastavu M SAN grupe u vlasništvu Stipe Matića koji je s Ivicom Todorićem, ako išta, dijelio iste simpatije prema poljoprivrednim poticajima) nisu pokazivali nervozu.

Naglasili su da su došli prvi prije šest godina, zaželjeli dobrodošlicu konkurenciji i diskretno usporedili brojke istaknuvši da eKupi samo u Hrvatskoj u ponudi ima 450 tisuća proizvoda te da zapošljava 50 stručnjaka za e-poslovanje.

Martin Kralj, voditelj marketinga i razvoja eKupi, izjavljivao je: “Ne očekujem da ćemo se međusobno boriti za 1-2 posto maloprodajnog tržišta, koliko se trenutačno odnosi na online, već da ćemo se zajednički boriti za 98 posto maloprodajnog tržišta koje još nije online.“

Sjedište Agrokora

Prednosti first movera

Za Agrokorovu online operaciju, kalkuliralo se tada, ne bi trebao biti veći problem što nisu prvi. Očekivalo se da će s obzirom na snagu biti – izuzetni.

„Mi smo shvaćajući obujam Abrakadabre vidjeli njihov ulaz kao dobru stvar, kao nešto što će s obzirom na snagu i marketinšku moć koja je iza njih stajala pomoći podizanju svijesti hrvatskih potrošača prema e-kupovini. Mi smo se, kako im nikako nismo konkurencija, doživljavali kao mali brodić uz veliki nosač aviona“, kaže Claudio Kramarić iz Wow-Junkieja.

Tržište se preslaguje

Darko Dujić, direktor Ceneje i sMinda, tada je rekao da će biti zanimljivo vidjeti kako će se u idućih godinu dana razvijati tržište online trgovine u Hrvatskoj, nakon ulaska dvaju velikih konkurenta s regionalnim aspiracijama. U isto je vrijeme u veljači 2016. na mala vrata na tržište ušao najveći češki internetski trgovac Mall.cz, i to pod brendom Mall.hr koji pak u Sloveniji uspješno posluje pod brendom Mimovrste.

Dujić kaže kako se nakon godine dana može zaključiti da je eKupi još uvijek lider, drugi najveći strani trgovac je eBay ali, da je prema podacima s kojima raspolaže prvi malo izgubio tržišni udio, dok AliExpress, Abrakadabra i mall.hr brzo rastu.

„I Abrakdabra koja je ušla na velika i mall.hr koji je ušao na mala vrata osvojili su u godinu dana tržišni udio i postali su relevantni igrači, Abrakadabra više nego mall.hr, a još uvijek značajno raste AliExpress,“ kaže Dujić koji će rezultate predstaviti u srijedu (5. travnja) na sMind Ecommerce Day konferenciji u Zagrebu.

Prve statistike, drugo mjesto?

Na jesen se Abrakadabra pohvalila polugodišnjim rezultatima tvrdeći da su po broju transakcija došli na drugo mjesto među domaćim online trgovinama te su im svi pokazatelji u snažnom rastu. Novinski naslovi govorili su kako Agrokorov Amazon raste do 120 % mjesečno po klikovima i posjetima. Direktorica operacija Anita Lacmanović izjavila je kako je prosječna košarica klijenta ove online trgovine varira između 700 i čak 1500 kuna.

Ipak financijske pokazatelje ili detaljniju prodajnu statistiku nije bilo moguće saznati kao ni ocjenu prati li njihovo financijsko poslovanje ciljeve i planove koje su si u startu zadali.

Nova akvizicija

Onda je krajem prošle godine stigla vijest da je Agrokor kupio Mondo. Nije poznato pod kojim kondicijama, no jasno je da je Styria bila prilično sretna što se riješila web shopa čiji su loši rezultati opterećivali tu medijsku kuću.

Pokazala se na ponovno djelu, kažu upućeni, Agrokorova ekonomija volumena. Nije trebalo čekati dugo odgovor na pitanje je li Tisak kupio Mondo.hr samo da se riješi konkurencije ili ga namjerava razvijati.

Dujić smatra da je u Agrokorovoj grupi Abrakadabra svijetla točka, te da bi im da se osnaže trebao zahtjevan investicijski pothvat.

„Ono što bi mogao biti problem je hoće li u budućnosti biti investicija u marketing bar na razini prve godine, a još i važnije, hoće li biti snage u nabavi koja je proizlazila iz Agrokorovih mišića“, kaže Dujić.

U ovom trenutku koncern ima većih briga od svojih digitalnih operacija, no u međuvremenu tim Abrakadabre zaslužuje da im, iako možda raspoloženje nije najsvečanije, čestitamo prvi rođendan.

Želite poboljšati online prodaju?

Nemojte propustiti naše savjete i besplatne edukacije