Jeff Bezos: Tko je vaš najveći neprijatelj?

Jeff Bezos: Tko je vaš najveći neprijatelj?

18.04.2017 Podijeli:

„Irelevantnost. Nakon koje slijedi neizbježan, okrutan i bolan pad. I smrt.“

Prvi čovjek Amazona stalno i uporno podsjeća svoje uposlenike tko je njihov najveći neprijatelj. Ako itko može dijeliti lekcije kako se vodi kompanija onda je to Jeff Bezos, čelnik Amazona i odnedavno prema Bloombergu drugi najbogatiji čovjek na svijetu.

Investitori i predsjednici uprava, direktori i šefovi, na koncu svatko onaj tko želi jednostavno biti dobar u svom poslu trebao bi pročitati njegove riječi. Prošle je srijede objavio točno 1,782 riječi u svom godišnjem pismu dioničarima Amazona.

Srce, znatiželja, igra, intuicija

Bezos isti koncept raspravlja svake godine stavljajući svoje vizionarske ideje u nove realnosti i mjereći ih s novim trendovima. Ovog puta objašnjava zašto pristaje na ideje svojih suradnika čak i kad se s njima ne slaže, zašto se ne pouzdaje uvijek u istraživanja tržišta te zašto misli da dobro korisničko iskustvo počinje sa srcem, intuicijom, znatiželjom, igrom, drskošću i ukusom.

Zadovoljstvo kupaca je konstanta Amazona, a u pismu dioničarima objavljenom proteklog tjedna ističe kako kompaniju gigantskih proporcija s 341,000 uposlenika još uvijek vodi kao startup.

Photo: Amazon

Jeff, kako izgleda Day 2?

To mu pitanje, piše Bezos, stalno postavljaju, a on već par desetljeća podsjeća ljude da je još uvijek Day 1. Četiri faze vode do one terminalne: stasis (medicinski termin koji znači prekid dotoka krvi, op. a.), irelevantnost, bolan pad i smrt.

Day 2 je stasis. Nakon koje slijedi nevažnost. Slijedi bolan pad. Pa smrt. I zato je kod nas uvijek Day 1.

Ta vrsta pada, doduše, može se događati ekstremno sporo. Neka kompanija može živjeti svoj Day 2 desetljećima, no kraj će ipak doći. Kako onda držati vitalnost tvrtke kao da je Day 1?

Opsesivan fokus na kupca

Bezos naglašava da je središte Amazonove poslovne kulture i dalje opsesivan fokus na kupca te da je to najbolji način da uspijete.

Postoje različite stvari oko kojih možete graditi business: možete se fokusirati na konkurenciju, proizvod, tehnologiju, business model, no fokus na kupca je ono što će čuvati vitalnost Dana 1.

Kupac uvijek želi, ali ne zna što želi

Postoji puno prednosti ovakvog pristupa, ali evo jednog velikog i važnog: kupci su uvijek prekrasno, čudesno nezadovoljni čak i kada su zadovoljni. Čak i kad ne zna što konkretno, kupac želi nešto bolje, a vaša želja da zadovoljite kupca motivirat će vas da proizvedete i smislite nešto što će im se svidjeti.

Nijedan kupac nikada nije tražio da Amazon kreira Prime membership program, ali pokazalo se da su to htjeli.

Day 1 traži od vas da strpljivo eksperimentirate, prihvatite pogreške, sijete sjeme, zaštitite sadnice i to udvostručite kada vidite da je kupac zadovoljan.

Naučite donositi brze odluke

Jedan od temeljenih postulata mentaliteta Day 1 je donošenje brzih odluka, kaže. No nije riječ samo o brzini. Svatko može donositi brze odluke.

Morate donositi brze, ali visoko-kvalitetne odluke. Jednostavno za startup i vrlo zahtjevno za velike organizacije, kaže Bezos.

Evo kako to radi:

1. Većinu odluka trebate donositi s oko 70 posto informacija koje biste željeli imati. Čekate li na onih sigurnih 90 posto, u većini slučajeva, postali ste prespori.

2. Naučite se nositi s nesigurnošću tako da budete fleksibilni nakon što ste već odlučili. Mnoge su odluke reverzibilne, imaju dvosmjerna vrata. Za one odluke koje se mogu lako poništiti koristite jednostavan test pitajući što će se zapravo dogoditi ako ste u krivu.

3. Umjesto da se fokusirate na izbjegavanje pogrešaka pokušavajući donijeti savršenu odluku, postanite majstor brzog uočavanja i korigiranja loših odluka. Ako ste u tome dobri, kriva odluka će koštati manje nego što mislite dok će vas sporost skupo stajati.

Photo: Amazon

Tri ključne riječi: Disagree and commit!

Napokon, za one velike odluke koje nisu reverzibilne i imaju veliki efekt na klijente, uposlenike ili partnere koristite formulu ‘disagree and commit’. Recite da se ne slažete ali prihvaćate, savjetuje Bezos.

Ako nemate konsenzus o nekoj temi može pomoći kažete li ‘Gle, znam da se ne slažemo, ali bi li se kockao sa mnom?’ Nemojte se složiti i pristanite.

Taj je koncept osnovna vrijednost Amazona, kaže Bezoz, i primjenjuje se na sve šefove uključujući i njega.

Ako ste šef to morate raditi. Cijelo se vrijeme ne slažem i pristajem.

Evo primjera: nedavno smo dali zeleno svjetlo za određeni projekt u Amazon Studiju. Rekao sam svom timu da projekt nije dovoljno zanimljiv, da je produkcijski kompliciran, poslovno neutemeljen i da nam se nudi puno drugih mogućnosti. Oni su imali drugačije mišljenje i željeli su to raditi. Napisao sam: Ne slažem se i pristajem te da se nadam se kako će to postati najgledanija stvar koju smo ikada napravili.

Ubrzajte proces

Kada se ne složite i pristanete ne znači da možete govoriti ljudima ‘Jesam li vam rekao’. To je šansa da ljudi čuju drugačije mišljenje no i da krenu s akcijom s vašom potpunom podrškom iako vi niste primijenili mišljenje. Zamislite koliko bi bio sporiji ciklus odlučivanja kada bi me moj tim morao uvjeravati!

To je moje otvoreno neslaganje s mišljenjem, iskreni izraz mog stajališta, šansa da tim posluša moje argumente te moje brzo i iskreno prihvaćanje da bude po njihovom. A budući da je taj tim već kući donio 11 Emmyja, 6 Zlatnih globusa i 3 Oskara sretan sam što mi uopće dopuštaju da budem u sobi, piše Bezos.

Pitajte se: vladate li vi procesom ili proces vama

Dobar proces vam služi kada možete servisirati kupca. No ako niste pažljivi sam proces će postati najbitniji. Proces vam postaje važniji nego rezultat.

Istraživanja tržišta mogu postati ekstremno opasna kada osmišljavate i dizajnirate proizvod.

Što vam istraživanje neće pokazati

Istraživanja je ponekad teško interpretirati i mogu vas odvesti u krivom smjeru. Dobri dizajneri i izumitelji duboko razumiju svog kupca. Potrošili su puno energije da razviju tu intuiciju. Oni su uložili vrijeme proučavajući i razumijevajući puno anegdota umjesto prosjeka koji ćete pronaći u istraživanjima.

Nisam protiv beta testinga i istraživanja. Ali vi, vlasnik proizvoda ili servisa, morate razumjeti kupca, imati viziju i voljeti ponudu. Beta testing i istraživanje može vam pomoći da pronađete slijepe točke. No korisničko iskustvo počinje sa srcem, intuicijom, znatiželjom, igrom, drskošću i ukusom. To nećete pronaći u istraživanju.

Ispunite kratki upitnik i ostvarite brojne pogodnosti
kao član Udruge eCommerce Hrvatska.

Samo za prvih 100 web trgovaca

PRIJAVA NA NEWSLETTER

Želiš poboljšati svoj ecommerce biznis? Primaj naše novosti i savjete na email.

  •  *