Najveći problem hrvatskih web trgovaca

Najveći problem hrvatskih web trgovaca

Početkom prošle godine otvorio sam Facebook grupu eCommerce Hrvatska. Ubrzo me kontaktirao jedan njemački web trgovac, koji je odlučio proširiti svoje poslovanje na hrvatsko tržište. Njegov problem je bio što nije poznavao hrvatske zakone, pa se obratio meni za pomoć. U tom sam trenutku shvatio da ni mi, koji se godinama bavimo web prodajom, nismo upoznati sa svim zakonima i propisima koji se tiču internetske prodaje u RH.

Nekoliko mjeseci kasnije kontaktirao me voditelj Službe za razvoj elektroničkog poslovanja Jan Sulik. Njevog problem je bio što sam ga ja, kao i mnogi drugi, napadao s pitanjima o novom Zakonu o zaštiti potrošača o kojem je njegova pravna služba znala jako malo. Nakon što nekoliko prepiski s njegovom službom, g.Sulik me pozvao na razgovor u Ministarstvo kako bi zajedno pokušali riješiti problem.  Tada smo obojica zaključili da neće doći do promjene ukoliko je sami ne iniciramo. I tako se rodila ideja o osnivanju  “udruge za pomoć web trgovcima”.

Javni servis za informiranje web trgovaca

Udruga je osnovana mjesec dana nakon sastanka u Ministarstvu, a ubrzo je uslijedila i ideja o pokretanju web servisa koji bi služio za informiranje web trgovaca. U cijeli projekt su od samog početka uključeni iskusni marketinški stručnjaci Dino Oreški i Bojan Bernik. 

Odlučili smo udružiti svoja znanja i poznanstva, te izgraditi  “prvi servis za informiranje, savjetovanje i edukaciju vlasnika internet trgovina, te povezivanje istih sa svim servisima i uslugama koje im trebaju za online poslovanje.”

Izuzetno mi je zadovoljstvo napisati da ovaj tekst čitate upravo na tom servisu.  

Dobro, a koji je najveći problem hrvatskih web trgovaca?

U veljači ove godine sam gostovao u emisiji “Potrošački kod” koja se bavila temom sigurnosti u online kupovini, a jedno od pitanja je bilo i “koliko ima web trgovina u Hrvatskoj?”.

Nažalost, ta nam informacija nije poznata budući da ne postoji formalan registar web trgovina. Sudeći po informacijama koje smo dobili od predstavnika Payment Gateway providera, sigurno je samo da ih ima minimalno 1000 (koje nude kartično plaćanje). No pravo pitanje je – koliko tih trgovina posluje u skladu sa zakonom?

Iz tog sam razloga odlučio provesti jedno malo vlastito istraživanje u kojem sam analizom uvjeta kupovina na više od 200 hrvatskih web trgovina otkrio jedno prilično zabrinjavajuću činjenicu – većina njih nije usklađena ni s osnovnim zahtjevima koje inspektori pregledavaju! A još manje njih je uskladilo svoje web trgovine s novom Direktivom o alternativnom rješavanju sporova.  

Zbog svega toga sam odlučio napisati članak na temu “Zašto se kažnjavaju web trgovci?” i poslati ga na adresu svih web trgovina koje sam pregledao.  Rezultat te “akcije” je bio 50-ak novih članova, koji će od sada biti informirani o svemu što im treba za online poslovanje, pa će i naši inspektori imati manje posla.

Dakle, slobodan sam zaključiti kako glavni problem hrvatskih web trgovina nije sigurnost kao što je novinarka htjela upozoriti javnost putem svoje emisije, već je glavni problem neznanje trgovaca i nepostojanje servisa koji bi omogućio informiranje.

Za ovu činjenicu ne možemo kriviti naše trgovce, već sustav koji im je otežao poslovanje na internetu. Zato smo pokrenuli ovaj servis, a sada je vrijeme da stvorimo zajednicu koja će nam pomoći da napravimo promjene.

Marcel Majsan

| Ecommerce, Content Strategy

at eCommerce Hrvatska, Span
Vidi sve postove autora >
Želite poboljšati online prodaju?

Nemojte propustiti naše savjete i besplatne edukacije